Do kin vletí Smršť režiséra Petera Bebjaka. Mou největší životní smrští byla smrt maminky, když mi bylo 12 let, přiznává
Pod jeho režijním vedením vznikly třeba úspěšné seriály Devadesátky, Herec či Případy 1. oddělení. Televizní minisérie Matematika zločinu mu nedávno vynesla Českého lva a už 4. dubna vstoupí do kin jeho nový film Smršť. Proč ho baví hledat příčinu zla? Proč odmítá bydlet v přízemí? A jak s jeho životem zamával odchod maminky? I o tom v pořadu Až na dřeň promluvil Peter Bebjak.
„Konfrontaci s diváky nemám rád. V sále vždy sleduji, zda se lidé, kteří se zvedli a odešli třeba na toaletu, zase do sálu vrátí,“ vypráví. Film před jeho uvedením vidí mnohokrát, takže prý už dobře ví, kde má svá silná a slabá místa.
Mysteriózní thriller Smršť navazuje na sérií filmů a seriálů, ve kterých se objevují zločiny a zlo. Pátrání po jeho prapůvodu odstartoval dokument o největších kriminálních případech Slovenska.
„Tehdy jsme procházeli všechny ty spisy a nořili se do příběhů. Uvědomil jsem si, jak málo někdy stačí k tomu, aby se z člověka stal zločinec. Na základě toho všeho jsem si mimochodem vybíral byt, věděl jsem, že to nemůže být přízemí nebo pavlač.“
Na střední škole si Peter Bebjak podal přihlášku na režii, obor se ale tehdy neotevíral, na herectví ho napoprvé nepřijali, strávil tedy nějaký čas v loutkovém divadle. Ta doba pro něj byla velmi zásadní „Tam jsem objevil úplně nový prostor. Potkal jsem lidi, kteří si povídali o umění, diskutovali o něm.“
Smrt jako výrazný prvek filmu
Jako dítě hodně četl a brzy začal psát básně a povídky. Do psaní scénářů se však nehrne. „Na scénář musíte mít hodně času a disciplínu. Já raději chodím mezi lidi, vyhledávám třeba lokace a hledám cestu, jak materiál zhmotnit, než abych seděl a psal.“
Největší smrští v životě Petera Bebjaka byl náhlý odchod jeho maminky, která zemřela, když mu bylo 12 let. „I proto je pro mě smrt dodnes výrazným prvkem ve filmu. Smrtelnost je ve vnímání života důležitá. Maminka byla doma, byla součástí toho prostoru. Ta ztráta a samota byla velkou změnou.“
Jak úmrtí maminky ovlivnilo jeho rodinu? Kdy se mu o ní naposledy zdálo? Jaký film touží natočit? A jaká loutka by ho nejlépe vystihovala? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Filmařina je dream job. Chtěl bych, aby se Vlny a další projekty staly masovkou, tvrdí Jiří Mádl
Začínal jako idol dívčích srdcí, dnes patří mezi renomované režiséry. Před časem napsal knihu, dotočil film Vlny a stal se tátou.
-
Film Úsvit je primárně detektivka, téma hermafroditismu zpracovává citlivým způsobem, věří režisér
První celovečerní film natočil ještě před svými 18. narozeninami. Teď do kin vstupuje jeho druhý celovečerní počin s názvem Úsvit.
-
Režisér Biser Arichtev: Na seriálu Kukačky se mi pracovalo hodně dobře. Má silné téma i skvělé herce
Je podepsán pod celou řadou úspěšných seriálů, jako třeba Vyprávěj nebo Kukačky. Podle čeho si projekty vybírá? A proč si teď naordinoval poměrně dlouhou pracovní pauzu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.