Jak jde inflace, tak bychom měli postupně zvyšovat jízdné MHD, myslí si zastupitel Adam Scheinherr

Středočeský kraj plánuje zdražení veřejné dopravy, jedná o tom i s vedením hlavního města. Důvodem zdražení jsou rostoucí náklady na zajištění dopravní obslužnosti v regionu. Nejen o jízdném, ale také o stavbě metra D, elektromobilitě nebo Drážní promenádě ve Vršovicích mluvil v pořadu K věci opoziční zastupitel a předseda strany Praha sobě Adam Scheinherr.

„Tak jako se navyšují veškeré jiné náklady, zvyšují se platy řidičům, zprovozňují se nové tramvajové linky, nakupují se nyní nové tramvaje, které zase přinesou nějaký komfort, tak samozřejmě buď tento servis můžeme zaplatit z jízdného, anebo z rozpočtu města. Dneska nám z rozpočtu města již provoz MHD ukrájí jednu třetinu, a pak je nedostatek peněz třeba pro školy nebo kulturu,“ říká Adam Scheinherr.

Čtěte také

Proto by podle něj mělo dojít k pozvolnému nárůstu jízdného i v Praze. „Myslím, že jak jde inflace, tak bychom měli postupně zvyšovat jízdné tak, aby to bylo z obou stran udržitelné.“

Žádný konkrétní návrh ale zatím vedení města nemá. „Jsou to témata, které ovlivňují každodenní život Pražanů, a bohužel žijeme v nejistotě. Ani není na stole nějaký jasný návrh, ke kterému bychom se mohli třeba jako opozice přihlásit nebo ho komentovat, třeba ho prosadit i společně. Protože to jsou věci, které se prosazují přes volební období, a měl by na nich být konsenzus napříč politickými stranami.“

Stavba metra D

V roce 2022 odstartovala dlouho očekávaní stavba metra D, tedy první etapa z Pankráce na Olbrachtovu. Stavba navazující části na Nové Dvory už měla původně také začít.

„Současná koalice měla zahájit výstavbu druhé etapy metra D, která je potřebná k tomu, aby vůbec alespoň jeden úsek byl provozuschopný. A ten už je rok a půl na antimonopolním úřadě z toho důvodu, že koalice si nedostatečně pohlídala, nedostatečně odpracovala veřejnou zakázku na zhotovitele, kvůli tomu bohužel ztroskotala.“

Čtěte také

Momentálně se staví první dvě stanice mezi zastávkou Pankrác a Olbrachtova. Jde o nejkomplikovanější úsek, jehož výstavba trvá osm let.

„Je to i z toho důvodu, že tam dochází ke křížení s linkou C a ten tubus metra D tam podchází pouhých 6 metrů pod linkou C. Veškeré ty práce běží za provozu, takže je to nesmírně komplikované. Proto se s tím začalo,“ vysvětluje Adam Scheinherr.

Zprovoznění plánované na rok 2031 se díky všem komplikacím posunulo. „Tato informace je už bohužel pasé, protože oficiální stránky dopravního podniku nyní hovoří o roku 2034.“

Jak to bude v Praze s parkováním elektromobilů? V jaké fázi je aktuálně projekt Drážní promenády ve Vršovicích? A jaká je atmosféra na magistrátu? Poslechněte si celý rozhovor.

Mohlo by vás zajímat