Máma byla v kómatu 30 let. Tak osobní věc bych nikdy točit nemohla, tvrdí režisérka Jasmina Blaževič
Režisérka Jasmina Blaževič je podepsána pod celou řadou dokumentů, natočila také pohádku Řád saténových mašlí, seriál Mozaika a mnoho reklam. V pořadu Až na dřeň mluvila nejen o tvorbě, ale také o válce v někdejší Jugoslávii a o své mamince, která po tragické nehodě skončila na dlouhé roky v kómatu.
„Natáčení je pro mě radost. Velice si užívám samotnou existenci na place a úžasnou spolupráci s herci,“ chválí si Jasmina Blaževič. Práce na place podle ní není náročná, protože přichází připravená a cítí se jistá.
„Jediné, co vnímám jako těžkost, je časový pres a to, jak rychle se dnes musí natáčet.“ Být psychologem a umět tým vést ke kreativitě, to by prý mělo být základní schopností režiséra.
Na FAMU vystudovala Jasmina Blaževič hranou tvorbu a tak trochu náhodou se dostala k dokumentární tvorbě, která ji velmi ovlivnila. „Objevování dokumentu pro mě bylo zásadní. V hrané tvorbě musíte všechno dát ze sebe, všechno musíte vytvořit, kdežto v dokumentu k vám přichází celý svět. Díky tématům, o kterých točíte, se také hodně učíte a objevujete nové věci.“
Nebát se je v umění strašně důležité, bojovat se strachem se učila od Věry Chytilové, o které natočila dokument. „Já se na rozdíl od ní obávala, co bude na moje věci říkat divák nebo kritici, nejsem proti tomu imunní. Člověk dělá pod určitou autocenzurou a sám sebe kontroluje, jestli je dost dobrý. To je strašně skličující a brzdí to kreativitu.“
Dlouhý život v kómatu
„Někdy mám pocit, že jsem žila víc životů,“ říká o sobě Jasmina Blaževič. Mezi momenty, které na ni měly největší vliv, patří válka v Jugoslávii a také vážná dopravní nehoda, která na dlouhé roky uvrhla její maminku do kómatu.
„Emotivně to pro mě bylo velmi silné. Moje máma byla v kómatu třicet let, mělo to několik fází. Měla vynikající lékařskou péči, byl to dlouhý život. Já byla ráda, že je živá a že s ní můžu sdílet spoustu zážitků. Ale nevím, jestli byla ráda ona. Člověk je z jedné strany emotivně plný a je rád, že tu mámu má, ale na druhou stranu si je člověk vědomý, že její život je strašný.“
Že by nějak filmově zpracovala osud své maminky, to prý vůbec nepřichází v úvahu. Sice vnímá sílu příběhu, ale je to příliš osobní. „Velice ráda se ponořuji a vnímám problémy, které ale nejsou ty moje nejhlubší. O tom, co prožívala moje matka, bych v životě nemohla nic natočit. To je pro mě něco tak vnitřního a osobního, že to neumím.“
Jak Jasminu Blaževič náročné životní zkušenosti proměnily? Jak se jí natáčelo s Věrou Chytilovou? Proč byla posedlá svými dětmi? A jak vzpomíná na natáčení v Asii? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.