Proti plánované demolici části železničního mostu na Výtoni se v petici postavilo několik tisíc lidí

9. leden 2023 13:22

Více než šest tisíc lidí, včetně řady památkářů nebo architektů, už podepsalo petici proti bourání velké části železničního mostu pod pražským Vyšehradem. Památkově chráněná stavba v zóně UNESCO je dlouhodobě v havarijním stavu, dvě koleje navíc už kapacitně nestačí. Správa železnic ji chce proto nahradit mostem novým, jehož návrh vybrala v listopadu minulého roku ve veřejné soutěži.

„Ten most, to jsou kamenné pilíře, které se vlastně i teď mají zachovávat, ale hlavně je to ta konstrukce a ta se zachovat nemá, ale ta je podstatou té památky,“ vysvětluje předseda Klubu Za starou Prahu Richard Biegel, který je v petičním výboru.

Čtěte také

„Samozřejmě, že pokud by byla opravdu neopravitelná, tak pak lze uvažovat o tom, jak dál. Podle toho návrhu, který byl prezentován ve vizualizacích, tak jediné, co by zůstalo, jsou pilíře a jakási evokace siluety, ale velmi nepřesvědčivým způsobem,“ dodává.

Přestavba mostu nepůjde bez sejmutí památkové ochrany Ministerstvem kultury. To by podle Pavla Štorcha ze sdružení Nebourat byla chyba. Jiná řešení jsou podle něj pořád možná.

„A to je ho začít opravovat a proto, aby tam byla umožněna doprava, paralelně postavit nějaký stavební provizorní most,“ přibližuje.

Jednání nejsou u konce

Správa železnic tvrdí, že podle statického posudku stávající ocelovou konstrukci zachovat nepůjde, uvádí mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda:

„Důvod její nutné výměny je především skutečnost, že se ocelová konstrukce mostu vlivem narůstajícího zatížení dostala na hranici své životnosti. Dalším aspektem je i použitý druh oceli, který se pro takto zatěžované konstrukce ukazuje jako velmi nevhodný.“

Vizualizace budoucí podoby mostu na pražské Výtoni

Podle památkářů pražského magistrátu nejsou jednání ještě zdaleka u konce. „K dané věci se odbor památkové péče pražského magistrátu nevyjadřoval, jelikož s ní alespoň zatím nebyl oficiálně seznámen. Počítáme s tím, že nad vítězným návrhem se bude ještě diskutovat,“ upřesňuje mluvčí hlavního města Vít Hofman.

Přestavba za zhruba dvě miliardy korun by podle plánu Správy železnic měla začít v roce 2026. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce má alespoň z části sloužit na jiném místě.

Spustit audio

Související