Správa železnic začne ještě letos s modernizací trati z Prahy do Kladna. Cestujících pocítí změny v dopravě až příští rok

20. září 2022 15:30

O chystané dvojkolejné železniční trati z Prahy na letiště Václava Havla a do Kladna slýcháváme desítky let. Teď Správa železnic oznámila, že s pracemi začne ještě letos. A to konkrétně v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec. Podrobnosti zjišťovala reportérka Karolína Burdová.

Železničáři s opravami více než pětikilometrového úseku chtějí začít v listopadu. Nejdříve půjde o přípravné práce jako odstraňování větví a zeleně v blízkosti kolejí, v lednu pak začnou trať rekonstruovat. Práce za víc než 3,5 miliardy korun potrvají do konce roku 2024, součástí bude také oprava kladenského nádraží včetně nástupišť nebo výstavba nového P+R parkoviště pro asi 270 automobilů.

Změny v dopravě pocítí cestující v příštím roce, kdy se rekonstrukce rozeběhne naplno.

Modernizovat se bude zhruba 5,3 kilometru železniční trati až do Ostrovce. Kompletní rekonstrukcí projde stanice Kladno, a to včetně zdejší výpravní budovy. V rámci úprav kolejiště vzniknou dvě ostrovní a jedno mimoúrovňové vnější nástupiště s délkami od 200 do 230 m. Výška nástupní hrany bude ve všech případech 550 mm nad kolejí. Mimoúrovňový přístup na nástupiště bude podchodem, jeho bezbariérovost zajistí kombinace schodišť, výtahů a eskalátorů. Podchod bude protažen pod přednádražím směrem ke kročehlavskému sídlišti, před výpravní budovou bude zajištěn přestup na městské autobusy. Pro dojíždějící bude určeno i parkoviště P+R pro zhruba 270 automobilů. Úsek z Kladna přes zastávku Kladno město až do Kladna-Ostrovce se zdvoukolejní.

„Přípravné práce letos se provozu nedotknou. První významnější počin je tedy někdy březen příštího roku, kdy by se měl překládat teplovod a tam si musí čekat na konec topné sezony,“ uvádí Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železnic. Jak bude provoz na trati vypadat v následujících dvou letech, zatím není jasné.

Úsek Bubny - Výstaviště začne příští rok

Úsek Kladno – Kladno-Ostrovec je jen jeden z 10 úseků na plánované železnici z Prahy do Kladna, pokud nepočítáme hotový Negrelliho viadukt  železniční most přes Vltavu v pražském Karlíně, který spojuje Masarykovo nádraží s Bubny. A každý úsek budou železničáři opravovat zvlášť. V příštím roce by ale podle Mojmíra Nejezchleba měly začít práce také mezi Bubny a Výstavištěm:

„Bubny, ač jsou tedy součástí toho spojení na Kladno, tak mají význam vlastně i pro trať, co vede do Stromovky a dál směrem na Kralupy, tam jezdí osobní vlaky z Masaryčky.“

Negrelliho viadukt

Na tuto část pak navážou zbylé úseky jako Výstaviště-Dejvice, Dejvice-Veleslavín nebo Veleslavín-Ruzyně. Železničáři mají v plánu dokončit celou železnici včetně několika nádražních budov, i Masarykova nádraží v Praze, do roku 2030. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích z centra hlavního města na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech. Odhadovaná cena celé trati je kolem 40 miliard korun.

autor: Karolína Burdová
Spustit audio

Související