České dráhy budou intenzivněji bojovat proti graffiti. Investují do hlídek se psy i ochranných nástřiků

Téměř čtvrt miliardy korun plánují České dráhy v příštích letech investovat do opatření proti sprejerům. Ti na soupravách ve Středočeském kraji a v Praze každoročně působí škody za miliony korun. A vliv to má i na vypravování spojů. Čištění je navíc zdlouhavé a nákladné a zdaleka se netýká jen vnějších částí vlaků.
Hned za automatickými nástupními dveřmi drhne ručně jeden z pracovníků Českých drah pomalované stěny a zrcadlo na toaletě. S hadrem, zvláštními čistícími přípravky a kbelíky s vodou. Strojově to není možné, aby se nepoškodil původní lak a nástřik. I proto je celý proces zdlouhavý.
A podobně náročné je to i na vnější straně vlaku. Typ CityElefant, kterých v Praze a středních Čechách jezdí sedmdesát, si vandalové vybírají nejčastěji, většinou kvůli velké ploše. Ruční čištění trvá i deset hodin a neprojeví se to jenom na vzhledu. Často je nutné vlak z provozu vyřadit úplně.
„Velmi často na těch vlacích posprejují takzvané povinné informace, my je pak musíme odstavit z provozu. Poslední nové vlaky přišly do Středočeského kraje v roce 2012, dneska jsme na hraně s kapacitou. Odstavení každého vlaku pak znamená, že se cestující ráno mačkají v jedné soupravě,“ vysvětluje středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký z hnutí STAN.
Hlídky se psy i antigraffiti nástřiky
Škodu na jedné posprejované soupravě České dráhy vyčíslují na asi 150 tisíc korun, jenom letos už čištění stálo v Praze a Středočeském kraji asi 10 milionů korun. Nová opatření mají do budoucna lépe zabezpečit místa, kde vlaky stojí. A také usnadnit čištění.
„Konkrétně se jedná o hlídky se psy, které postupně zavádíme do dep a do vratných stanic. Jedná se také o kamerové systémy, výstavbu vyššího oplocení, o antigraffiti nástřiky a laky, které budeme dávat na všechny jednotky,“ popisuje náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.
Například bezpečnostní služba s vycvičenými psy podle Ješety už minulý týden pomohla dva sprejery v pražském depu v Michli zadržet. Další opatření budou zaváděná postupně v příštích třech letech, stát mají asi 230 milionů korun.
Poslechněte si celou reportáž z depa Českých drah.
Související
-
Nejhorší je zelená a fialová, říká čistič graffiti na vlacích. České dráhy stojí odstranění miliony
Přezdívá se jim Ešus, většina z nás je ale zná jako vlaky CityElefant. Často teď čelí útokům sprejerů a vandalů, České dráhy proto posilují ostrahu míst, kde vlaky stojí.
-
Program Stop graffiti se snaží udržet Prahu 6 bez nechtěných sprejerských výtvorů
V Praze 6 přibývá lokalit poničených sprejery. Graffiti hlavně z fasád domů pravidelně odstraňuje speciální firma. Kontaktovat jí můžou přímo sami vlastníci domů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Taktika obráceného Nixona. Trump zkouší narušit spojení Číny a Ruska a získat Kreml na svou stranu
-
Donald Trump naštval a aktivizoval Čechy. Na pomoc Ukrajině poslali rekordní částky
-
Najednou vidíte, kam se posunula legislativa a jak život zrychlil, popisuje Zeman svůj návrat do justice
-
Británie půjčí Ukrajině 2,26 miliard liber na obranu. Částka má být splacena ze zmražených ruských aktiv