Nad Vltavou se pomalu zvedá ocelový oblouk nového Trojského mostu. Byli jsme u toho

7. září 2012

Stavaři začali tento týden zvedat jeden z ocelových oblouků nového Trojského mostu. Ten zhruba za rok a půl propojí Holešovice a Troju. Budou po něm jezdit auta i tramvaje. Už teď je jasné, že půjde o unikátní stavbu. Výška oblouku na mostech totiž zpravidla tvoří 30 až 40 procent celkového rozpětí mostu. V tomto případě je to jen deset procent. Výstavbu technicky náročné konstrukce sledovala redaktorka Anna Königsmarková.

Společně s deseti stavaři stojím na malé plošině, která je na vrcholu provizorních, přes dvacet metrů vysokých, sloupů uprostřed mostu. 700 tun těžký ocelový oblouk se zvedá pomocí hydraulických zvedáků rychlostí zhruba metr za hodinu. Ta část blíže k Troji by měla do své konečné výšky, což je 16 metrů nad úrovní mostu, dospět během soboty. Pak přijde na řadu část blíž k Holešovicím, říká vedoucí projektu Alexandr Tvrz.

"Následně, zhruba za deset dnů, by se ta technologie měla přesunout do Holešovic. Ten zdvih bude trvat dva až tři dny jako na té Trojské straně. Je to vlastně symetricky to samé. Finální středová část by se měla zahájit koncem října, aby se na začátku listopadu dala svařit. Tím bude oblouk finalizován."

Až bude oblouk nad mostem kompletní, odstraní se provizorní podpěry. Obě stěžejní části mostu se pak propojí šikmými ocelovými závěsy.

"Až tam budou osazeny tyto tyče, tak se pak celý most odskruží, protože v současné době je podepřen dalšími pěti podporami v řece a na březích. To proběhne někdy na jaře a poté se začnou montovat chodníkové konzoly a dělat dokončovací práce na mostu."

Stavaři začali tento týden zvedat jeden z ocelových oblouků nového Trojského mostu

Trojský most bude podle posledních propočtů stát více než miliardu. Magistrát měl na stole mnohem jednodušší a levnější variantu. V soutěži ale zvítězil tento moderní a ojedinělý návrh. Podle koordinátora stavby Roberta Brože jde o stavbu 21. století.

"Jedinečná je tím, že oblouk má vzepětí jednu desetinu rozpětí, což je nestandardní. Je přizpůsoben celkovému architektonickému výrazu toho mostu a je výjimečný tím, že projektanti v tomhle případě využívali opravdu nízkých konstrukčních průřezů. Autorský tým do toho přistupoval s tím, že chce mít neobvyklé dílo hodné Prahy a zároveň, aby to byla vstupenka do 21. století."

Tramvaje by se po Trojském mostě mohly prohánět už na podzim příštího roku. Auta se na něj dostanou až se zprovozněním celého komplexu Blanka.

autor: ank
Spustit audio