Oprava Barrandovského mostu bude skoro dvakrát dražší. Cena přesáhne miliardu korun
Rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze bude téměř dvakrát dražší, než se předpokládalo. Místo 594,5 milionu bude stát zhruba 1,14 miliardy korun. Důvodem je velmi špatný stav původní konstrukce, inflace nebo použití modernějších technologií. Novinářům to v úterý řekl generální ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek.
Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, v níž Technická správa komunikací (TSK) sanuje povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
„V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC (speciální beton) materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale ta největší část, polovinu toho nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ popsal Hájek.
Použití UHPC betonu má oproti tomu běžnému výhodu, že funguje jako izolace a je mnohem odolnější. Zároveň ale vyjde asi desetkrát dráž, a to až na 50 tisíc korun za metr krychlový. Tento speciální beton použili silničáři už v první a druhé etapě oprav loni a předloni.
Velký vliv na cenu má rovněž původní konstrukce mostu, která je v mnohem horším stavu, než projektanti a silničáři předpokládali.
Peníze na opravu má TSK ze dvou zdrojů – od Státního fondu dopravní infrastruktury a od hlavního města. Na pokrytí vyšší ceny přesune volné prostředky od státního fondu na opravu mostu. Další pak vezme z projektů, které buď nestíhá uskutečnit, nebo je odkládá kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu. Zbytek pak získá od města.
Dělníci na stavbě ve čtvrté fázi očistili konstrukce a připravili je na pokládku UHPC. Nyní zkontrolují původní beton a provedou kontrolní sondy. Zároveň s tím dělají přípravné práce nutné pro natažení nových lan předpětí mostu. Jakmile připraví podloží, začnou silničáři opravovat římsy na mostě a montovat sloupky a zábradlí.
Jakmile TSK dokončí letošní práce, čeká most ještě poslední pátá etapa, při které budou dělníci sanovat povrchy. Při těchto pracích už nebudou na mostě žádná dopravní omezení.
Opraveno do podzimu?
Barrandovský most tvoří dva mosty. Jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, je už opraven. Letošní opravy začaly v březnu a mají trvat do podzimu. Manažer stavby z firmy Porr Martin Ředina minulý měsíc uvedl, že firma počítá v ideálním případě s dokončením celé rekonstrukce do konce listopadu.
Od 1. prosince má být podle smlouvy zimní přestávka, ale podle manažera lze po oboustranné dohodě a v případě dobrých klimatických podmínek práce prodloužit ještě zhruba o 14 dní.
Původně měly opravy skončit do konce letních prázdnin, stav severní části mostu byl však horší, než se předpokládalo, což vedlo ke zpoždění. Ředina minulý měsíc poznamenal, že je to trochu paradoxní, protože severní most je o pět let mladší než jižní a přitom je ještě v horším stavu. Důvodem je podle něj pravděpodobně horší kvalita použitého betonu, řekl v červenci novinářům při prohlídce stavby.
Most z roku 1983 nebyl dosud kompletně opraven. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Mladí muži a ženy se vzdalují, trend přichází i do Česka. ‚Řeší se identity, ale nejde o válku pohlaví‘
-
Putinovy ‚červené linie‘ ve válce na Ukrajině blednou. Důvěryhodnost jeho hrozeb slábne
-
Kauza Stoka se vrací na začátek. Vrchní soud v Olomouci v neveřejném jednání zrušil rozsudek
-
Ukrajinci touží po míru, není ale jasné, jaký mír bude. Věci jsou složitější, říká český velvyslanec v Kyjevě