Pět řidičů na dvě parkovací místa. Místní v modrých zónách často nezaparkují
V Praze je téměř dvakrát tolik oprávnění do modrých zón než parkovacích míst. Ukazují to data, která od jednotlivých radnic získal Český rozhlas. Statisticky nejmenší šanci zaparkovat blízko bydliště mají obyvatelé Prahy 5. O dvě místa se dělí pět řidičů.
Průzkum ukázal, že ve všech centrálních městských částech, kde už mají zóny, tedy v Praze 1, 2, 3 a 5 až 8, je výrazně víc povolenek k parkování než míst v modrých zónách. Tento nepoměr zůstává, i když se k modrým zónám přičtou smíšené fialové zóny. Znamená to, že kdyby rezidenti obsadili všechna místa v modrých i fialových zónách,ani tak by se nedostalo na všechny. A už vůbec by místo nenašli přespolní řidiči, pro které jsou fialové zóny také určené.
Háček je totiž v tom, že ne všechny městské části mají oranžové zóny, které jsou vyhrazené pouze pro návštěvníky. Úplně chybí třeba v centru města. Tam, kde je mají, ale není parkovacích míst navíc moc. Třeba Praha 8 jich aktuálně eviduje jenom asi 200 a Praha 5 zhruba 220.
Nejhůř se hledá místo na Praze 5, radnice spoléhá na parkovací domy
Pokud jde o statistickou šanci získat místo v modré zóně, ta je podle propočtů Českého rozhlasu nejvyšší ve třetí městské části. Na jedno místo připadá zhruba 1,4 desetiny auta. Naopak nejhůř je na tom pátá městská část, kde je to víc než dvě a půl auta na jedno místo. „Na čtyři tisíce parkovacích míst v modrých zónách jsme vydali asi 10 tisíc karet. My podle zákona musíme vydávat oprávnění každému, kdo má na parkovací zóně nárok v dané zóně. Takže pokračujeme, i když je limit překročený,“ vysvětluje mluvčí Prahy 5 Jakub Večerka.
„Pochopitelně je počet vydaných oprávnění větší než počet parkovacích míst, neboť o povolení může zažádat každý, kdo bydlí na Praze 6, i pokud v místě jeho trvalého bydliště zóny nejsou. Může například v místě se zónou pracovat. Většina vozidel navíc není permanentně zaparkovaná, nýbrž stále v pohybu, obsazenost se tedy neustále mění," vysvětluje mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek.
Radnice většinou přiznávají, že možnosti špatnou parkovací situaci řešit jsou dost omezené. Chybí prostor i peníze. I tak - Praha 1 se spoléhá na několik plánovaných podzemních garáží. Plánuje je na Václavském i Malostranském náměstí, i když k nim zatím chybí potřebná dokumentace a v případě Malostranského náměstí ještě není ani jisté, jestli bude stavba technicky možná. To by teď měli prověřit statici.
Praha 5 zase připravuje dva parkovací domy se stovkami míst - u nemocnic Motol a Homolka. Sedmá městská část se rozhodla využít stávající parkovací plochy. „V současné době s TSK řešíme možnost budoucího využití parkoviště před Národním zemědělským muzeem a v garážích na Letné vyjednáváme levnější tarif pro noční parkování rezidentů,“ popisuje mluvčí radnice Martin Vokuš. Podobný model už funguje na parkovišti HC Sparta Praha, kde je asi 100 míst. Radnice už se domluvila taky s majitelem budovaného obchodního centra Letná. V obou případech ale rezidenti zaplatí 20 korun za noc.
Zapojí se i další ulice
Třeba pátá městská část připravuje další rozšíření modrých zón. „Lidé si poměrně nestěžují na ty modré zóny, ale stěžují si spíš tam, kde nejsou. Poněvadž jsme zavedli modré zóny pouze v části Prahy 5, a tím pádem se především středočeští řidiči přesunuli na tu Prahu 5, kde modré zóny nejsou. Lidé nám neustále píší, aby se ty modré zóny rozšířily i do jejich bydliště. Protože tam parkují přespolní a oni potom nemají kde zaparkovat,“ říká Večerka. Modré zóny se podle něj ještě letos objeví na sídlištích Poštovka a Buďánka a v okolních ulicích. Příští rok je radnice plánuje taky na sídlišti Barrandov a v Košířích.
Do systému, který už funguje ve většině centrálních městských částí, se od července zapojí taky Praha 4. Modré čáry už teď kreslí silničáři v Nuslích a Podolí. O placeném parkování mluví taky desátá městská část. „Rozhodovat bude až nové zastupitelstvo. Teď chystáme studii, která popíše, jak parkování u nás ovlivní modré zóny v Praze 4,“ doplňuje mluvčí radnice Vítek Novák. Celkem je teď v pražských modrých zónách zhruba 55 tisíc míst. Držitelů parkovacích oprávnění je kolem 100 tisíc.
MČ | parkovací oprávnění do modrých zón | místa v modrých zónách | místa ve fialových zónách |
PRAHA 1 | 10 581 | 6 130 | 1 790 |
PRAHA 2 | 13 908 | 7 244 | 4 157 |
PRAHA 3 | 17 400 | 12 299 | 4 304 |
PRAHA 5 | Cca 10 000 | 3 939 | 4 665 |
PRAHA 6 | Cca 22 000 | Cca 11 000 | Cca 7 500 |
PRAHA 7 | Cca 11 000 | Cca 6 700 | Cca 2 400 |
PRAHA 8 | 14 517 | 8 106 | 4 617 |
Zdroj: městské části
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Stávku kolegyň v administrativě podporujeme. Jejich platy jsou mizerné, říká šéf státních zástupců
-
ONLINE: 5 dní se Rusové snaží prolomit naši obranu v Kurské oblasti. Vojáci stojí pevně, říká Zelenskyj
-
Šéf Hlasu na Slovensku se přidal ke kritice zprávy o covidu. Kotlár v ní tvrdí, že vakcíny měnily DNA
-
Politolog Just: Zvyšování platů politiků je důsledek zákona. Vláda si jen vybrala špatné načasování