Praha 1 vyhlásila válku černé reklamě, letáky škodí už i živým stromům

31. květen 2012

Prahu 1 stále trápí černá reklama. Nejen, že letáků a nelegálně vylepených plakátů se začínající turistickou sezonou výrazně přibývá, nově se dokonce objevují i na živých stromech. Jak navíc zjistila redaktorka Evelyna Kulíšková, celkový počet napadených míst v centru se rok od roku zvyšuje a nejen Praze 1 proto dochází trpělivost.

"Jsou zneužívány ty klasické plochy, jsou zneužívány naše stromy. Prostě jsme dospěli tak daleko, že se nebojí tlouct tu reklamu na stromy. Jsou napadány i odpadkové koše, vodorovné kandelábry a tak dále. Prostě černá reklama je všude," stěžuje si na vzrůstající agresivitu producentů černé reklamy místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek z ČSSD.

Vrásky mu přitom dělá i skutečnost, že se zřejmě jedná o organizovanou a promyšlenou činnost. Místa, kam jsou černé reklamy umisťovány, totiž přesně odpovídají zacílení na určitou skupinu lidí. Letáčky s nabídkou erotických služeb tak najdete především u fastfoodů, reklamu na koncerty vážné hudby nejčastěji visí po celé délce Královské cesty a v uličkách Starého Města.

Daleko větší, než ty škody přímé, jsou škody nepřímé. Hyzdění města. V každém případě se to rozrostlo do neúnosné míry," říká starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký z TOP 09.

Ovšem ani finanční škody, které černá reklama jedničce působí, zanedbatelné nejsou. Čištění ulic, pravidelné kontroly, ale také fakt, že na černo propagované organizace za reklamu nic neplatí, podle starosty Lomeckého stojí městskou část řádově miliony. Jiné řešení než kontrolovat a pokutovat „lepiče" při činu, ale Praha 1 zatím nemá. Stačila by přitom jen malá legislativní úprava.

Určitým řešením by bylo zvýšit sankce a hlavně možnost postihovat toho zadavatele reklamy. Což stávající legislativa neumožňuje. Pokud někdo s tou černou reklamou za tím, kdo je tam inzerován, přijde, tak jenom lehce s úsměvem prohlásí, že s tím nemá nic společného a není tady možnost ho postihnout, přestože samozřejmě víme, že ten, kdo tu reklamu vytiskl a umístil, tak to určitě nedělal na své náklady."

První městská část se v boji proti černé reklamě spojila i s některými společnostmi, které jsou tímto fenoménem také poškozovány a reklamní agentury v Praze 1 mají navíc povinnost denně kontrolovat a čistit své legální reklamní plochy.

autor: eku
Spustit audio