Půl roku po povodních bude metro opět funkční v celé své délce

14. únor 2003

V celé délce se v pondělí rozjedou soupravy metra i v poslední ze tří tras pražské podzemní dráhy. Ještě dnes, přesně půl roku po povodních, totiž stále jezdí na trase B jen v okrajových úsecích. Otevřou se i stanice Florenc a Můstek, zbylé čtyři pak postupně do 31. března.

Loňské povodně velkou část metra zaplavily a způsobily mu tak mnohamiliardové škody, přestože k tomu podle dřívějších ujištění provozovatele vůbec nemělo dojít. Příčiny proto šetří policie i speciální magistrátní komise. Po povodních se navíc objevily spekulace, že město udržovalo provoz podzemní dráhy do poslední chvíle a že tlakové uzávěry nebyly uzavřeny včas.

První část policejního vyšetřování skončila v druhé polovině září. Policisté a odborníci po odčerpání vody prohlédli stanice i většinu prostor. Připustili, že zatopení mohla zavinit nedbalost při údržbě ochranného systému, chybná rozhodnutí pražského krizového štábu a vedení dopravního podniku při povodni. Další posun ve vyšetřování ale přinesou až znalecké expertízy.

Také magistrátní komise již poodhalila možné příčiny zatopení. Byla to především nedostatečná protipovodňová opatření počítající s úrovní nejvýše stoleté vody, netěsnost kabelových průchodek a nedostatečné uzavření některých tlakových vrat. Komise hovoří i o výpadku elektřiny, který znemožnil odčerpávání. Konkrétní odpovědné osoby však zatím nikdo nejmenoval. Voda začala metro plnit v podvečer 13. srpna. Přitom ještě den předtím vyzýval Pražany tehdejší primátor Igor Němec, aby se nebáli metrem cestovat. Kulminovala teprve 15. srpna, zatímco v tu dobu již hladina Vltavy v Praze klesala.

Po povodních nefungovalo 25 stanic metra, tedy zhruba polovina. Voda zatopila nebo ohrozila 17 z nich. Nejvíce zřejmě poškodila Florenc, kde zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy. Z poškozených stanic otevřel dopravce nejdříve Smíchovské nádraží, a to 26. srpna. Na otevření poslední si Pražané budou muset počkat do konce března.

Na trase A jezdily těsně po povodni soupravy jen ze Skalky na náměstí Míru a zpět. Na trase B zase jen v úseku Zličín - Nové Butovice a v úseku Hloubětín - Černý Most. Trasa C byla otevřena pouze mezi stanicemi Háje a Muzeum.

Nejdříve začala v plném rozsahu fungovat trasa C, v polovině prosince se totiž otevřela její poslední poničená stanice - Vltavská. Po otevření Staroměstské a Malostranské ji 16. ledna následovala i trasa A.

Přestože se i trasa B otevře v celé své délce cestujícím v pondělí, stanicemi Národní třída, Náměstí Republiky, Křižíkova a Invalidovna budou vlaky zatím projíždět. Zprovozněny budou postupně do 31. března, čímž se metro vrátí do normálního režimu jako před povodní. Opravy však budou pokračovat i nadále.

Nejdříve měly stačit na škody v metru dvě miliardy korun, později šest. Poslední odhad peněz potřebných na obnovu metra je necelých sedm miliard korun. Nečekaný nárůst financí způsobily podle provozovatele zejména výměny až devadesáti procent kabelů a opravy eskalátorů, jejichž cenu nečekaně zvýšil ruský dodavatel.

Spustit audio