Ranní zákaz vjezdu aut k ZŠ Hanspaulka se osvědčil. Projekt Školní ulice bude pokračovat, přidají se i další školy

9. prosinec 2021

Do ulice Na Čihadle u ZŠ Hanspaulka v Praze 6 nemůžou vjížděť před vyučováním auta. Pilotní projekt Školní ulice se osvědčil a omezení tak bude trvalé. Cílem bylo zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost žáků. 

Čtěte také

Rodiče jsou alespoň podle dotazníkové ankety spokojení. Odpovídalo přes 300 lidí, většina z nich jsou rodiče žáků školy, a skoro 90 % projekt podpořilo. Spokojená je i škola, protože se doprava zklidnila. „V té ulici si řidiči navykli, že rodiče tam nenajíždějí s těmi auty. Navíc už to není jenom pilotní projekt, ale od nového roku tam budou i značky. Otevíráme dříve školu, takže není nápor v jednu určitou dobu,“ upřesňuje ředitelka školy Marie Pojerová.

Zlepšily se tak i podmínky pro docházení pěšky nebo dojíždění na kole. A to může motivovat rodiče k tomu, aby své děti do školy nevozili autem. Částečně však došlo ke zhoršení dopravní situace v okolních ulicích. Někteří řidiči totiž začali zajíždět k dolnímu vchodu do školy v ulici Sušická. Tam teď městská část plánuje další úpravy jako je zvýšený práh nebo sloupky bránící vjezdu na chodník. Během pilotního projektu tam také stál strážník. O něco větší provoz je i na hlavní silnici Na Hanspaulce. Tam jsou ale nově čtyři místa pro krátkodobé zastavení.

Školní ulice i na dalších místech Prahy 6

Praha 6 chce projekt rozšířit i na další základní školy, uvažuje se teď o třech - Na Dlouhém lánu, Bílá a Věry Čáslavské. „Školy jsme vybrali podle ČVUT, která nám udělala studii situace ohledně všech škol na naší městské části. Nejdále jsme s přípravou u školy Na Dlouhém lánu,“ přibližuje místostarosta Prahy 6 Jiří Lála z ODS. Se školami teď městská část bude jednat a zjišťovat, jestli má u vedení škol i u rodičů projekt podporu.

V Praze 6 přišli původně s projektem samotní rodiče. Nápad ale vzešel z Klubu přátel základní školy Hanspaulka. Už při pilotním testování nám to popisovala Martina Galušková: „Rodiče se na nás čím dál častěji obraceli, protože se ke škole dostávalo čím dál více aut. To znamená, že v našem případě se tady protočí 250 až 300 aut během asi 20 minut.“

Školní ulici zavedla i Praha 20 v Horních Počernicích a podle závěrečné zprávy se zvýšil počet žáků, kteří přijeli na kole, koloběžce nebo šli pěšky. Ve středních Čechách zase funguje v Říčanech u Prahy. Projekt ale původně pochází ze zahraničí a osvědčil se třeba ve Vídni nebo v Haagu.

autor: Jaroslav Hroch
Spustit audio