Jak předejít zbytečným problémům na cestě autem po Evropě?

17. červenec 2013

Jaké novinky nás čekají na evropských silnicích, v jakých zemích je potřeba si dávat pozor na rychlost nebo v jakých zemích máme očekávat "nejostřejší" policisty? A co dálniční známky? Nejenom na to se ve středeční Třináctce ptala Štěpánka Duchková ředitele Global Assistance Jiřího Machovce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jednou krásné odpoledne, milí posluchači. Vítám vás u středeční Třináctky a vítám tady našeho hosta ředitele dopravního informačního střediska Global Assistance Jiřího Machovce. Dobrý den.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Dobrý den, ne hezké odpoledne, dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale máme hezké odpoledne.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Máme, máme, už je jedna hodina, ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme příjemně. Pane řediteli, tisíce Čechů jezdí na dovolenou vlastním autem a my dnes budeme mluvit o tom, jaké novinky nás čekají na evropských silnicích. A například taky budeme mluvit o tom, jak se zabezpečit proti krádežím. Na to mě přivedl tady pan ředitel, abych se na to určitě zeptala. A to je velmi zajímavé. Ale k tomu se dostaneme. Já začnu něčím zcela aktuálním. Jak se v dopravních předpisech projevil vstup Chorvatska do Evropské unie? Na co se máme připravit?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
V rámci Chorvatska jako republiky, která 1. července přistoupila do Evropské unie, se v dopravních informacích, nebo v dopravě jako takové nezmění skoro nic. Jediná výhoda oproti minulým rokům je ta, že na hranicích už nebudou probíhat dvě celní a pasové kontroly, nýbrž pouze jedna, kdy se vlastně sdruží na hranicích, ať už se Slovinskem, nebo s Maďarskem, chorvatští a ti druzí celníci a provedou vlastně jenom pasovou kontrolu, pokud budou chtít. Zatím Chorvatsko nepřistoupilo do Schengenu, to znamená hranice nebudou tak prázdné jako jsou mezi námi a Německem a Slovenskem. Nýbrž opravdu tam bude kontrola, která zkontroluje doklady, případně se policista, a to myslím policista, kterého tam mají taky, zeptá, zda máte na svých kartách, případně v peněžence požadovaný počet dolarů, euro. Myslím si, že tam je hladina 50 euro na den, kdy se ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na osobu? Nebo na rodinu?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Na osobu, na osobu a na den ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To platí i pro děti?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Ano. 50 éček.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že když mám 2 děti, manžela a manželku, to jsem tedy já, tak musím mít u sebe 200 euro v hotovosti?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Každý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Každý den.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Prokázat, že je máte na každý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to znamená, že když tam jedu na 10 dní, tak abych měla u sebe 2 tisíce euro?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Ne u sebe, prokázat. To znamená ukážete, že máte platební karty, zlaté nejlépe, samozřejmě s tím, že nějakou tu hotovost musíte mít u sebe. Už jenom proto, že chorvatské dálnice jsou zpoplatněny. To znamená tam se platí buďto kunami, Češi si vozí většinou kuny, které loni neprojedli a nepropili, takže to dávají potom jako poplatky na chorvatských dálnicích.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to souvisí s dálniční známkou v Chorvatsku?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Dálniční známka v Chorvatsku, ona to není ani tak známka. Ona je to elektronická krabička, kterou si můžete a nemusíte koupit. A já si myslím, že to je natolik čerstvá novinka, že si to řada Čechů nebude kupovat. To znamená opravdu projedou tou mýtnicí, kde zaplatí buďto kartou, kde je Card Only, případně keš, to znamená tam zaplatí eurama nebo kunama.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že kdyby si tu krabičku elektronickou koupili, že by se jim to nevyplatilo, když jedou třeba do toho Chorvatska jednou za rok?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Já si myslím, že to tak výhodné není, i když oni s tím de facto začínají. Tu krabičku si koupíte po příjezdu, vlastně projezdu zpátky ji takzvaně vracíte. Samozřejmě je tam opět nějakej ten poplatek za ne užití, ale za případnou ztrátu. A pro, řekněme, Čecha, který tam odveze rodinu na prázdniny, tím myslím na měsíc, na dva a dojíždí za nimi co týden, co 14 dnů, jenom na otočku, tak je to výhoda oproti známkám. Ale pro běžného turistu, vy jste říkala tisíce, já bych řekl statisíce. Specielně Chorvatsko je podle statistik 600 - 800 tisíc lidí, Čechů, kteří tam jezdějí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, teď jsme trošku přeskočili z těch krabiček. Ano, jezdí tam hodně moc Čechů. A ještě já se ještě k těm krabičkám vrátím, to mě zaujalo. Tedy Čech, který tam jede jenom na 14 dní s rodinou, pro něho se nevyplatí tu krabičku si pořizovat. Byť by ji pak vrátil, oni mu vrátili tu zálohu, ale přesto se to nevyplatí, je lepší platit ty ...

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Mýtný. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mýtný na těch branách. Díky vstupu Chorvatska do Evropské unie se také zvýšily limity na dovoz cigaret a alkoholu. Jaké k tomu máte informace?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
To mám potěšující, to mám potěšující informace. Dříve, to znamená do letošního 1. července bylo maximálně 200 cigaret, bylo to maximálně 16 litrů piva, to je pro Čecha, kor když je tam parta mladých, opravdu velice málo. Maximálně 1 litr tvrdého alkoholu. Dneska, nebo od vlastně 1. července je to 800 kusů cigaret, to znamená 4 kartony, to už si myslí, že i vášnivý kuřák nezvládne za těch 14 dnů. Potom piva je to 110 litrů, to už si opravdu zase neumím představit, že by to jeden člověk v rámci své dovolené vypil. Tvrdého alkoholu 10, ale co je dobré, benzín a ostatní zboží už je bez omezení. To znamená jak nám ještě loni mohli a kontrolovali řízky a zavařené masa a takové ty věci, který si ti šetřiví Češi občas ještě někteří táhli s sebou, tak teďko v rámci Evropské celní unie už můžeme jezdit, jak se říká, napakovaní. I když za posledních 10 let neznám případ, a tak jak poslouchám lidi z Chorvatska nebo Chorvatsko navštěvující, že by si nějaké věci tahali s sebou, opravdu dneska je to v rámci, řekněme, Evropy jako takové trošku dražší dovolená, co se týče nákupu chleba a běžných potravin, ale lidi už tam dneska jezdí i do all inclusive, kde vlastně si zaplatí plnou, plný pobyt včetně jídla a všeho.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale pane řediteli, já nejsem žádná šetřilka, ale bez řízku bych nevyrazila. Řízek k cestě autem prostě patří.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Od 1. července můžete jakékoliv množství.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To ráda slyším. Naším dnešním hostem je Jiří Machovec, ředitel dopravního informačního střediska Global Assistance. Bavíme se o tom, jak předejít zbytečným problémům na cestě autem po Evropě, jaké jsou rozdíly v dopravních předpisech. Pokud se někam chystáte, pojedete o Evropě, nebo jste už někde byli, máte nějakou zkušenost, zavolejte nám, zeptejte se, podělte se s námi. Naše čísla jsou 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A, milí posluchači, my jsme se tady zapovídali a bavíme se samozřejmě o dopravě. I během písničky. Protože naším hostem je ředitel dopravního informačního střediska Global Assistance Jiří Machovec. A tady kolega Olda Burda nám teď řekl věc, která mně osobně vyrazila dech. Představte si, že, to já jsem nevěděla, že přes Norsko se prý nedá jet rychleji než 70 kilometrů?

Oldřich BURDA, redaktor
--------------------
Na některé výjimky.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Mnohdy povolí i 80. /Smích/.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak dlouho, to by mě, Oldo, můžeš tedy nám se teďka podělit se s námi, ty jako náš posluchač tady, jak dlouho se přes to Norsko tou 70 jede?

Oldřich BURDA, redaktor
--------------------
Záleží na tom, jak daleko se jede od těch norských hranic do toho místa určení. Ale opravdu dlouho a ty cesty jsou klikaté, takže ta cesta je záživná.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to věřím. A policisté jsou ve střehu, nebo ...

Oldřich BURDA, redaktor
--------------------
Určitě jsou ve střehu. Od hranic až kamkoliv se vydáte, tak vždycky potkáte nějaké to auto, i když je ta země rozlehlá.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Nevidíte policajta, nicméně jakmile jedete trošku rychlejc, nebo spácháte přestupek, máte ho za zády. To je Norsko. A to je každý stát.

Oldřich BURDA, redaktor
--------------------
To jsme naštěstí neudělali. To jsme naštěstí neudělali.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já mám takovou zkušenost teď z Velikonoc posledních, kdy jsem přejížděla přes celou Francii, kde je zase 130 tedy. A víc ani ťuk. A kdy mi bylo řečeno, pozor, dej si pozor, nejeď rychlejc, protože jsou tam policisti jako supi. A musím říct, že byli jako supi. Ty byli na každým 10. kilometru jsem je viděla.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
To je Francie, to je Slovinsko, Chorvatsko, to je i Německo. V Německu se od loňského roku, jestli se nemýlím, trestá i nebezpečná vzdálenost, to znamená nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Takže byť tam můžete jet 220, kolik chcete, tak za vozidlem, který jede před váma, musíte dodržovat bezpečnou vzdálenost. Pokud vás míjí policejní vozidlo a zjistí, že nemáte tu správnou vzdálenost, kterou si oni myslí, já říkám 2 vteřiny, tak máte problém a je to 80 éček. A zastaví a nekompromisně. A zkuste se s nima domlouvat. V Maďarsku je to také. Tam je třeba problém, že ve vesnicích před přejezdem 150 metrů, ne jako u nás 50, před přejezdem je třicítka. To znamená pokud 150 metrů před přejezdem nejedete třicet, tak už tam vyskočí maďarský policista jako mužik a zkuste se s ním domluvit. Česky umíme oba dva. Anglicky něco málo on, on neumí ani česky, ani anglicky. Je to velký problém.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, já musím se podělit s jednou pozitivní zkušeností, a to je Španělsko, kde často pobývám a jezdíme tam autem. Tak tam jsem ještě, teď doufám, že teď si to teda trošku nepokazím, musím to zaklepat, ale tam tedy policisté stále jenom chytají zločince na silnici. Že vám svítí na vás žárovkou do auta, jak vypadáte. Ale nikdy jsem se tam nesetkala s tím, že by kontrolovali rychlost.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Budu vám oponovat. Protože jsem byl ve Španělsku na týdenní stáži v rámci jakéhosi programu. Právě u policistů, ať už u městských nebo u státních, zkrátka u dopraváků. A pokud jste projížděla přes Francii nebo Portugalsko do Španělska, tak vaše SPZ byla proskenována a prohnána databází, zda jste loni, předloni nebo někdy předtím neudělala nějaký dopravní přestupek. Dále tam mají vrtulníky, který ze vzdálenosti 600 metrů, to nevidíte, neslyšíte, zaměří vaši značku, změří rychlost a do třech dnů, pokud jste Španěl, do třech dnů máte na tuto SPZ doma obsílku s pokutou. S fotečkou, se vším.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě že nejsem Španělka.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Mají tam všude kamery a jestli se nemýlím, tak v jejich centrále na Madridském náměstí je sledování všech úseků dálnice kamerové, kde i je člověk, který má před sebou 8 obrazovek, má svých 100 kilometrů dálnice, které sleduje. A samozřejmě pokud tam je něco, a tím myslím dopravní problém, alarmuje žandáry a tak dál, který dělají ty nápravy, to znamená odklonění a další věci, nicméně samozřejmě pokud má na kameře, a vy tam máte 80, kterou on nastaví na dálku, vy jedete 130, máte to jasný. Pokud jste Španěl. Takže nedoporučuju nikde v zahraničí, a to říkám an blok, v Evropě nedoporučuju porušovat předpisy. Může se vám to vrátit i s tím, že vás už do Německa nepustí, jenom proto, že jste tam loni nezaplatil pokutu za, dejme tomu, že jste ujel z místa nehody. To jsou věci, kdy se člověk potom přestane divit, nebo začne divit, když na hranicích mu řeknou, máte smůlu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to musí být asi šok, když člověk veze rodinu ...

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
To je.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
... na dovolenou a dostane se leda někam za Rozvadov a může to otočit. A pojďme se vrátit, pane řediteli, do Chorvatska. Já jen zopakuji naše telefonní čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926. S ředitelem dopravního informačního střediska Global Assistance Jiřím Machovcem se bavíme o tom, jaké nástrahy nás řidiče mohou čekat při cestách po Evropě. A já se vrátím do Chorvatska. Protože tam nový zákon definuje od začátku roku takzvanou "rozpustilou jízdu". A jak jsem se dozvěděla, tak řidiči, kteří hrubě poruší dopravní předpisy, tak jim hrozí až tři roky vězení. A co to je ta rozpustilá jízda? Ono to zavání trochu jako až sexuálně, rozpustilá jízda. Ale zřejmě to s tím nemá nic společného.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Ve Francii zákaz líbání během pobytu v autě. Takže to, v Chorvatsku zaplať pánbůh ne. Nicméně rozpustilá jízda je opravdu, pokud porušíte 50 v obci, je to bráno jako rozpustilá jízda. Pokud se přejíždíte kolonu na nepřehledném místě, případně jízda pod vlivem alkoholu, opiátů a dalších psychotropních látek. To všechno je rozpustilá jízda. A doporučuji, Chorvaté jsou na Čechy, protože jich tam je tolik, připraveni před každou sezónou. Musí vybrat to, co potřebují vybrat. Tím myslím na pokutách. Takže Chorvaté opravdu čekají na to, až vy budete svítit nebo nebudete svítit, až uvidí SPZ, která nepatří do chorvatské provenience, zastaví vás a dělají neskutečné věci. Minimální pokuta v Chorvatsku je 300 kun. Což je nějakejch tisíc korun, nebo 1020 korun. To je minimální pokuta. Když se podíváme na ostatní výšky, tak v obci 10 kilometrů, to je těch 300. Od 20 už je to 500, mimo obec je to 5 - 15 tisíc kun. To jsou, to jsou neskutečný peníze, kterými vás můžou samozřejmě, a pokud nezaplatíte na místě, což je nejlevnější, tak vám můžou zadržet auto, posádku poslat, jak se říká, ať se jdou projít do města. A dokud to z bankomatu nevydolujete, nebo nějakým způsobem nezaplatíte, zadrží auto a můžou vás i v sobotu, pokud se to povede v sobotu, zadržet do pondělka, než si vyřeší, jestli jste vůbec ten správný Čech podle vašeho pasu a další nacionále.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to z toho, jak to říkáte, tak vidím, že takové případy znáte z praxe.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Volali posluchači v loňském roce, kdy jsme měli toto téma, myslím si, že na Praze, tak volal posluchač, který byl přes sobotu, neděli zavřen a teprve po 24 hodinách mu dali zpátky mobilní telefon, aby se mohl spojit s manželkou, která se mezitím musela s dcerou najít hotel v tom městečku, kde je zadrželi. A jenom proto, že porušil předpisy jemu neznámým způsobem, protože se s nima nedomluvil, tak to došlo tak, že až v pondělí se to začalo řešit před přestupkovým soudem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, lepší létat letadlem. Naším dnešním hostem je Jiří Machovec, ředitel dopravního informačního střediska Global Assistance. Naše čísla 224 553 926, teď jsem úplně zapomněla, říkám to tady už potisící, anebo 604 31 13 13. Pokud se nás chcete na něco zeptat, chystáte se někam autem po Evropě, zavolejte, ptejte se, náš host vám rád odpoví.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel dopravního informačního centra Global Assistance, střediska, Jiří Machovec. A bavíme se o tom, jak předejít zbytečným problémům na cestě autem po Evropě. Pane řediteli, Češi rádi předjíždějí. Znáte případy, kdy by se Čech kvůli předjíždění dostal až do vězení?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
To je přesně ten okamžik té rozpustilé jízdy. Předjíždění nemám zprávy, že by zrovna toto bylo trestáno odnětím svobody. Myslím tím vězením. Nicméně letos ta rozpustilá jízda mezi přestupky patří, to předjíždění. A tam si umím představit, že Čech, který nebude chtít zaplatit, protože to je přece normální, v Česku je normální předjíždět tam, kde potřebuji, nikoliv tam, kde jedu s rozmyslem, kde na to vidím. Takže to je ten problém, kdy se to může někomu podařit. A já si myslím, že se do konce sezóny najdou posluchači, kteří nám velice rádi zavolají a řeknou, ano, byl jsem, protože jsem někde něco takovýhleho proved. Předjíždění je riziková věc. Vemme si tu podstatu, že jedeme přetíženým autem na dovolenou, které je plné dětí, věcí na koupání, ke koupání, nahoře kola, případně surf. Ty auta toho mají za těch 900, tisíc kilometrů už, dá se říct, jako plná kola, zkrátka už je ta posádka ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Má toho dost to auto.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Má toho dost auto, posádka, všichni. Člověk jedná zkratkovitě a i tak je statisticky a vlastně dokázáno z předchozích let, a to beru 10 let zpátky, že posledních 20 kilometrů v Chorvatsku, před tou destinací, kam dojedete, jestli to je v polovině, nebo až dole, to není podstatný, 20 kilometrů je nejvíc nehod, kdy Češi havarují. Bývá to nad ránem nebo kolem té osmé, deváté, kdy Češi přes tu noc dojíždějí do toho Chorvatska. A kdy mikrospánek, už jste podruhý vystřídán s manželkou za volantem, už to vidíte, tady jsme byli loni na kolech, a to je ten okamžik, kdy člověk sice s otevřenýma očima, ale má mikrospánek. A pak jsou to ty nehody, kdy ta dovolená není tak hezká.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, vlastně dá se říct, že asi končí.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Končí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká dopravní specifika, a vy už jste to nakousl to Maďarsko, jaká má dopravní specifika Maďarsko?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Maďarsko má třeba jednu takovou zvláštní. Kupujete si dálniční, nebo platíte dálniční poplatek za týden, ale oni mají platnost 10 dnů. To je takový dost zvláštní. Člověk si myslí, že když si koupí něco na týden, tak to platí týden. U nich ne, 10 dnů. Maďarsko nemá dálniční známky, ale má útržky. To znamená vy si na benzínce koupíte dálniční, zaplatíte dálniční poplatky, musíte s sebou vozit útržek. Zastaví vás policista, podívá se na útržek, v pořádku. Pokud nemáte útržek, problém. Slovinsko, loni bylo velký boom v tom smyslu, že se kupovaly měsíční slovinský známky. Po přijetí zpátky do Čech se to odlepilo z předního skla a na Anonci a dalších periodikách a internetových portálech bylo samozřejmě "prodám dálniční známku za půlku".

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Za půlku.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
České specifikum, které samozřejmě Slovinci velice brzy pochopili. A letos mají trošku větší kontrolu v tom smyslu, že vám jsou schopný vlézt do auta, nebo podívat se zblízka, jak máte tu dálniční známku nalepenou. Pokud je tam jenom za růžek, tak vás buďto donutějí přilepit, anebo přímo pokuta. A pokuta je 80 - 150 euro. To je potom trošku dražší než ta běžná slovinská nálepka. Já doporučuju každému než pojede kamkoliv do zahraničí, pokud tam nejezdí pravidelně, a i pokud tam jezdí pravidelně, aby se podíval na stránky té které země průjezdní, aby zjistil, jaké novinky jsou. V Rakousku od loňského května platí, že při stání v koloně musíte uvolnit střední jízdní pruh pro průjezd integrovaného záchranného systému. Hasičů, záchranky, policie. To platí. Ale pokud se před vámi začnou řadit do stran, udělejte to samé. Je to novinka, která je, říkám, od loňského května. Pokud zůstanete stát, můžete být opět německou policií, rakouskou policií, pardon, potrestán. Pokud se vrátíme do Chorvatska nebo Slovinska, i tamní policisté čekají na české turisty. A ty, dá se říct, 20 kilometrů, kdy není dálnice slovinská a vy po ní pojedete, najedete a budete si chtít koupit slovinskou známku u první pumpy, tak zrovna mezi tím ukončením té trojkové silnice a nájezdem ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam čekají.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Čekají a čekají. A jakmile tam jede Čech, dalekohled a už vás mají. Jsou to peníze.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde jsou podle vašeho názoru nejostřejší policisté dopravní v evropských zemích? V které evropské zemi?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
To jsou ty dva státy dole na jihu. Možná je to kvůli krvi, protože přece jenom jižní krev se daleko rychleji vaří. U Maďarů si neumím představit ostrost, na druhou stranu ta jazyková bariéra je u maďarských policistů obrovská. Na druhou stranu jsou tolerantnější, protože my máme podobný jazyk jako Slováci. Takže tam se trošku lépe nějakým způsobem nechá domluvit. Ale ve Francii, sama jste to poznala, jsou schovaní policisté na každém rohu. Holandsko není bráno jako policejní stát, nicméně i z Holandska chodí fotografie zpátky do České republiky, kde se poruší rychlost. Oni mají specifikum, a to jsem viděl mnohokrát na internetu, že mají radary poschovávány. Takže třeba stará popelnice u D1, teda u D1, u silnice, u rychlostní komunikace není stará popelnice. Je to radar. Takže to jsou, to jsou specifika. Pojedete do Slovenska, jen vedle nás. Nesmíte mít ve vozidle žádnej antiradar. Já ho mám, já jezdím, nicméně jakmile přejedu české hranice, dávám si ho do kufru a ten kufr do kufru, aby se nestalo to, že mi projedou vozidlo a zaplatím 100 euro. V Německu to samé. To znamená antiradar je věc, která sice nikomu neškodí, upozorňuje na to, že se před vámi něco může kontrolovat, takže vlastně neovlivňuje tu kontrolu, jenom vám dá nohu z plynu. A já, jestli se nemýlím, tak třeba v tom Německu to jsou taky docela velké poplatky. Takže spousta řidičů, kteří přejedou hranice do těch německy mluvících, Rakousko, Německo, ten antiradar raději sundá. Doporučuju dodržovat předpisy té které země.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte, pane řediteli, na závěr, to co jsem anoncovala úplně na začátku, jak se zabezpečit proti krádeži v zahraničí, když nám takzvaně vybílí auto?

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Mám tady doporučení, není to jenom o vybíleném autu, je to o jakékoliv krádeži, a to může být i hotelová krádež. Půjdete na snídani, oba dva si necháte mobily a věci běžně na pokoji. Přijdete zpátky, nemáte nic, s nikým se nic nevyřeší. A doporučuju ofoťte si veškeré doklady, které s sebou máte. A tím beru platební karty, protože když vám ukradnou platební kartu, jak budete na VISA centru potvrzovat, co vlastně, jaký číslo karty jste měla? To nemáte. V tu chvíli nemáte. Takže ofotit platební karty, pasy, ofoťte si samozřejmě i telefonní seznam, tím myslím na své blízké. Ofoťte si telefonní čísla na asistenční službu zdravotní, na asistenční službu pro motorový vozidlo to, co máte, to, co jste si zakoupili. V každém případě doporučuji ty telefony na tu rodinu i v tom mobilním telefonu vašem, partnerově, aspoň v jednom, označit ICE před blízkými příbuznými. Je to pro případ, kdybyste měli nehodu nebo se něco stalo, byste byli v nemocnici, tak složky, veškeré evropské složky Integrovaného záchranného systému hledají v mobilních telefonech těch pacientů, kteří nemohou zavolat zkratku ICE, In Case of Emergency, kde to je vlastně pro případ nehody nebo náhlé, náhlé, něčeho, poruchy, zkrátka pro případ Emergency. A tomu číslu volají a sdělují mu, ve které nemocnici vás odvezli, co se všecko stalo. Je dobré, a stáhnout ještě tady v Čechách, čísla na zablokování karet. Čísla na zablokování i telefonu. Protože pokud přijedete do jakékoliv země, roaming je dneska evropský, nicméně pořád to je dost peněz. Je dobré si tady v Čechách, v Česku, České republice nacvičit, nazkoušet, jakým způsobem se zastavují datové služby. Většina chytrých mobilů stahují bez vás a nevíte o tom, pro polohové služby, pro to, aby si stáhli dva maily, jednu SMS, neskutečné kilobyty. V zahraničí se to mění na peníze, na eura, to znamená doporučuju stopnout si mobilní data jako taková, aby se vám nestalo, že ten telefon za tu vaši dovolenou vybere dvojnásobek ceny zájezdu. Což se stalo mně v Egyptě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, mně už se nikam nechce. Já nikam nejedu, zůstanu doma.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
A v každém případě doporučuju jednu hodně zvláštní věc. Tady v Čechách se volá na většinou asistenční služby, který mají zkrácený čísla. Čtyřmístný čísla, který platí, máte to na zelené kartě, v pořádku. Na druhou stranu v zahraničí tato zkrácená volba nefunguje. Nedovoláte se. I když před to dáte provolbu 420 do České republiky, na to zkrácené číslo v zahraničí se nedovoláte. Každá z těch pojišťoven vám dá a někde ve všeobecných podmínkách je napsáno, že máte volat ze zahraničí na určité devítimístné číslo. Plus 420. Takže to jsou ty telefonní čísla, který je dobrý mít někde na papíru na dně kufru. Celou dovolenou na ně nemusíte myslet. Na druhou stranu, když se cokoliv stane, otevřete kufr, šáhnete dovnitř a vytáhnete věci, který jsou potřeba.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, s vámi by se povídalo až do večera. Ale bohužel, no, bylo by stále o čem. Máme ještě asi tak tisíc otázek. Ale dnešní Třináctka končí. Naším hostem byl ředitel dopravního informačního střediska Global Assistance Jiří Machovec. Díky, že jste přišel a přeji vám krásné léto.

Jiří MACHOVEC, ředitel, Global Assistance
--------------------
Šťastné cesty a dobře dojeďte.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. A to jsem přemýšlela, jak to řeknu. A dobře také dojeďte. A na vás se, milí posluchači, těším zase zítra. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.