Jak reklamovat nevydařený zájezd?

11. červenec 2013

Čistička odpadních vod nedaleko pláže, hotelový pokoj bez klimatizace nebo výhled místo na moře do světlíku, i takové mohou být vady na kráse na dovolené, kterou jsme si zaplatili u cestovní kanceláře. Jak takový zájezd reklamovat? Jak předejít podobným chybám a v jakých případech se nám vyplatí nechat si zájezd garantovat nebo pojistit? Na tyto otázky ve čtvrteční Třináctce odpovídal právní poradce Matouš Blažek ze sdružení Spotřebitel net. Na téma reklamace dovolené s ním hovořila moderátorka Ivana Navrátilová.

moderátorka
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, vítám vás po třináctce, ve Třináctce, Vláďa má dopoledne, já už mám po třináctce, takže ten odpočinek asi nebyl takový, jak by se mohlo zdát, ale jsem ráda, že se opět slyšíme, jsme v éteru s naším pravidelným hostem, který měl teď chviličku volno, a tím je právní poradce Matouš Blažek ze sdružení Spotřebitel net, kde radí lidičkám, kteří mají problém. Já vás pustím ke slovu.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Dobré odpoledne.

moderátorka
--------------------
A dnes jsme si, Matouši, zvolili téma Reklamace zájezdů a dovolených. Sami sobě to můžeme asi akorát tak vyhubovat, pakliže se někam vydáme na vlastní pěst a něco se nepovede, takže předpokládám, že toto téma je spojeno s tím, když nám někdo něco slíbí, my mu tu zaplatíme, podepíšeme, a pak je to všechno úplně jinak, to znamená dovolená s cestovkou.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak je otázka, jestli se teda budeme hubovat nebo ne v případě, že si ty věci smluvně nepojistíme, že nebudeme pamatovat na to, aby všechno bylo řádně ve smlouvě a měli jsme to písemně, tak potom opravdu můžeme ostrouhat a hubovat si, ale jinak, pokud si všechno řádně pojistíme tak, jak máme, tak si myslím, že neprohloupíme.

moderátorka
--------------------
Otázka, jestli se to vůbec dá, protože jsou věci, které nemůžeme předpokládat, že se nepovedou. Já sama soudě podle sebe většinou vždycky udělám nějakou chybu, aniž bych tušila, že by to chyba mohla být, a pak na základě té chyby se teprve poučím a snažím se příště už tomu vyvarovat, příklad, nevím, objednáte si dovolenou, zájezd k moři, předpokládáte, že bude na pláži, ale už třeba vás nenapadne, že vedle té pláže bude skládka smetí, která do toho může nějak zasáhnout, a to velmi výrazně. Takže nejsem si jistá, jestli lidé, kteří tedy chtějí hotel u pláže, tak by také měli myslet na to, aby v blízkosti nebyla čistička odpadních vod, aby tam nebyla právě ta skládka, aby to nebylo blízko plochy přistávací nebo startovací letadel. Tuhle zkušenost osobně já mám a dopředu mě nenapadlo si toto pojistit, proto to říkám a zní to, že to ani není možné, ale bylo.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak zní to opravdu kuriózně. Dá se teda říct, že většinu věcí, které si máme v té smlouvě pojistit, tak vlastně na ty přijdeme, to bude to, že si máme nechat garantovat, že tam bude balkon, že ten balkon bude s výhledem na moře a tak dále, že všechny tyhle ty informace o kvalitě toho ubytování, o vzdálenosti k moři a tak dále, máme chtít písemně do smlouvy a nikdy se nemáme spokojit s tím, že by nám tuto informaci pouze ten zprostředkovatel nebo cestovní agentura poskytla ústně, takže ústní informace nikdy nestačí. No, a pokud se týká těchto extrémů, například že by vedle pláže byla nějaká skládka, tak tam určitě nemůžeme pamatovat na všechny tyto okolnosti, ale v takovém případě by nás cestovní agentura měla poučit, že tam takovýto zádrhel je a určitě, pokud by tam něco takového bylo, tak by to byl důvod pro reklamaci a pro slevu z toho zájezdu.

moderátorka
--------------------
Ono například to tam nemusí být v tu chvíli, kdy se to ten zájezd domlouvá, ta skládka tam může být načerno jako jsou u nás, včera jsem šla lesem, tak jsem jich zase několik strašidelných viděla, tak možná ta cestovka v tu chvíli to ani nemusela tušit, ale takovýto problém, že by to nebyl záměr, aby oklamala klienty, ale ve chvíli, kdy to zjistíme na tom místě, tak předpokládám, že bychom to měli řešit s nějakým delegátem nebo s někým, kdo to má na starosti, a ten by měl zasáhnout a pomoci nám.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak to nás úplně nemusí zajímat, jestli o tom cestovka věděla, nevěděla, jestli to byl záměr, nebyl, kdy se tam ta skládka objevila a tak dále, to mi zpravidla jako turisté ani nezjistíme. Pro nás je rozhodné to, že ve smlouvě se nám cestovka, cestovní kancelář nebo zprostředkovatel, tak se nám zavázali, že ten zájezd bude mít určitou kvalitu, že tam prostě bude standardní koupání, no, a pokud je tam někde skládka na té pláži, tak to prostě tu kvalitu nemá a je to porušení smlouvy a my můžeme chtít slevu z ceny toho zájezdu. A pokud se týká toho provedení na místě, no, tak tam určitě bude nějaká pověřená osoba, a pokud tam nebude přítomna, tak zpravidla na ni máme telefonní číslo, tak na tu se určitě obrátíme, a pokud se jí nelze dovolat, ani tam není přítomna, no, tak tuto závadu řešíme potom zpravidla, pokud to bude na hotelu, tak tam bude nějaká hotelová služba, takže u ní, tam si to necháme písemně potvrdit. Pokud nám to nechtějí dát písemně, tak dokonce máme lhůtu 3 měsíce na to po návratu z toho zájezdu tuhle tu reklamaci uplatnit.

moderátorka
--------------------
Předpokládám vyfotit, mít zase důkazy, případně svědky, další členy zájezdu, účastníky, kteří potvrdí, že to opravdu takové bylo. Ale tady je to asi případ, kdy už ta dovolená je pokažená a řešíme vlastně náhradu dodatečně zpětně, ne okamžitou věc v tu chvíli, kdy se to stalo?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
My si hlavně musíme uvědomit na místě, že náš spor bude rozhodovat někdo, kdo je v České republice, zpravidla to bude nějaký soudce, který bude vycházet pouze z důkazů, které si zajistíme a které mu předložíme. Takže, pokud je tam nějaká závada v kvalitě toho ubytování, tak my si musíme pořídit důkazy o tom, že tam ta závada opravdu byla, takže, jak jste říkala, nejlépe všechno si nafotit, pozvat tam třeba i nějaké sousedy, aby se na tu závadu šli podívat. Určitě musíme bez prodlení tuto závadu reklamovat, to znamená obrátit se na toho delegáta, který tam je s námi. Pokud není delegát, tak to reklamovat přímo u zaměstnanců toho hotelu a nezapomenout si toto nechat písemně vyhotovit, nějaký záznam o tom, že jsme to reklamovali.

moderátorka
--------------------
Tak chce to mít dobré jazykové znalosti, možná poslat letenku panu soudci, ať se přijede podívat a tak a s tím, že dostaneme kulaté razítko do pasu, že do této země a do podobných hotelů se už nikdy nevrátíme a že už nás tam nikdy nechtějí ani vidět. Naším dnešním hostem ve Třináctce právní poradce Matouš Blažek z portálu Spotřebitel net. Povídáme si o tom, jak reklamovat nepovedený zájezd či dovolenou. Máme za sebou první vstup, čekají nás ještě tři. Pakliže byste tedy chtěli, klidně zavolejte do Třináctky. Jeden telefon teď už zazněl, to byl ten mobilní, já přidám i pevnou linku, 221553926, můžete i přes Facebook www.facebook.com/radio.regina. Ta dovolená, pakliže se nevydaří, Matouš nám tady vysvětlil, jakým způsobem to aktuálně řešit na místě, jde-li to, případně posbírat důkazy nebo se obrátit na delegáta. Když ta náprava není možná v tu chvíli ani na místě, máme předpokládám, že očekáváme nějakou slevu, kompenzaci, je možné to chtít hned anebo je to všechno až dodatečně?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
No, já bych dodal ještě kontakt na nás na poradnu Spotřebitel net, je to 775476080, takže poradna Spotřebitel net 775476080, jsme tam od 9 do 15 hodin, radíme zdarma, faktury neposíláme.

moderátorka
--------------------
Ale teď posloucháte Český rozhlas Regionu, pořad Třináctka, aby to nevypadalo, že posluchači jsou někde úplně na jiné vlně. Matouš je naším pravidelným hostem.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Možná se dostanu i k odpovědi.

moderátorka
--------------------
No, tak povídejte.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Dobře. Pokud se týká té slevy, tak my sice máme právo na slevu, ale nikde není stanoveno, jak vysoká ta sleva má být, takže, když to řeknu jednoduše, buďto se s tou cestovní kanceláří dohodneme na výši slevy, a tím bude věc vyřízena, a pokud se ty naše představy budou rozcházet, tak v takovém případě o výši slevy rozhodne pouze soud. Existují sice určité tabulky ohledně výše slevy, a ty jsou zejména hamburská tabulka a další, ale ty tabulky jsou pouze doporučující, jsou nezávazné, takže, pokud najdeme určité výše slevy pro konkrétní vadu toho zájezdu, tak si musíme být vědomi toho, že to není závazné a že soud potom bude přihlížet ke konkrétním okolnostem našeho případu a že se od té tabulky může i významně odchýlit. Takže výše slevy není daná, bývá to často jádrem sporu a vlastně s finální platností to může rozhodnout až soud. Je to podobné jako u reklamací. Když si u reklamace vybereme, že chceme, teď myslím reklamaci nějakého zboží, když si vybereme, že chceme slevu z toho zboží z důvodu vady, tak v takovém případě opět musí prodávající souhlasit s tou naší navrhovanou výší slevy. V případě, že nesouhlasí, tak by opět rozhodoval o výši slevy soud.

moderátorka
--------------------
Tam může být i oprava, a to mě vlastně napadá v souvislosti s těmi zájezdy, když se nám něco nelíbí na místě a dá se to změnit, například máme pohled s balkonem, bez balkonu a pohled do světlíku místo na moře, tak, když si požádáme o jiný pokoj a vyjdou nám vstříc, tak je to nakonec v pořádku a neřešíme to, protože nás uspokojili.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Ano, my jsme povinni tu vadu, kterou ten zájezd má, reklamovat, a to bez zbytečného odkladu. Takže by se nemělo stávat, že tam týden žijeme v nějakých podmínkách, které se nám nelíbí, nic neřekneme, no, a potom v té tříměsíční lhůtě od návratu od uskutečnění toho zájezdu, tak vlastně potom reklamujeme. Takže to je potřeba zdůraznit, máme reklamovat bez zbytečného odkladu a potom nám na místě vyjdou vstříct, tak je tím vlastně věc vyřešena.

moderátorka
--------------------
A pakliže ta náprava není možná, my na dovolené zůstáváme, jsme otrávení, máme to pokažené, tak vlastně sbíráme ty důkazy, a pak to řešíme následně po návratu domů, naše cesta tedy směřuje opět do té cestovní kanceláře nebo k té agentuře zprostředkovatelské a tam tedy předkládáme důkazy a chceme se s nimi domluvit?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Přesně tak. Opět necháme si vyhotovit písemný záznam anebo nejlépe s nimi komunikujeme doporučenými dopisy.

moderátorka
--------------------
Tak a to, jestli je to, jestli se domluvíme, anebo pak je nutné soudní, soudní spor, tak ten je asi ve chvíli, kdy se teda nedohodneme, kdy nám to nevyhovuje.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Přesně tak. Zpravidla to bývá v tom směru, že nám to přijde jako vlastně významná vada toho zájezdu, chceme slevu, dejme tomu 35 % a ta cestovní kancelář nám oznámí, že za A nám buďto žádnou slevu nedá, anebo že nám dá slevu dejme tomu 10 %.

moderátorka
--------------------
Je dobré předtím se poradit například, zajít za právním poradcem a říct mu, co se nám stalo, aby nám sám navrhl, na co bychom tak měli mít nárok, zhruba ten odhad, abychom se nenechali utáhnout, jak se říká, na vařené nudli?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Určitě. Já bych možná doporučil, abysme ten vlastně náš návrh trochu nadsadili, protože ten návrh z druhé strany bude zase zpravidla pod, ...

moderátorka
--------------------
Podsazený. 

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Podsazený, takže se dohodneme na nějakém kompromisu, který ideálně už potom bude odpovídat. Určitě se můžeme poradit s nějakým právníkem, dejme tomu, že bude dobré se poradit i s jednou ze dvou asociací, které tu fungují, cestovních kanceláří, takže tam se jich zeptat, vysvětlit jim tam, v čem ta vada spočívala a co by oni tak zhruba považovali za kompenzaci odpovídající, protože oni s tímto budou mít asi největší zkušenosti.

moderátorka
--------------------
Teď mě napadá taková ta operace typicky česká, ve chvíli, kdy mi nikdo nechce vyjít vstříc k mým požadavkům, ...

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak si budu stěžovat, kudy chodím.

moderátorka
--------------------
No, tak si buď budu stěžovat, kudy chodím, dávám to na vědomí všem okolo, teď ty možnosti technické jsou úžasné, anebo říkám - tak já jsem zavolám nějaký televizní štáb a necháme to natočit, strašíme, nebo nestrašíme? Děje se to, je to správné? Vy jste mi to tak navedl tu myšlenku tím, jak jste řekl nadsadit nebo to trošku zdramatizovat víc.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak strašíme, to je škaredé slovo, ale pokud na nás někdo spáchá lumpárnu, tak, proč tu televizi nepozvat třeba.

moderátorka
--------------------
Dobrá. Matouš Blažek, právní poradce Spotřebitel net, dnes u nás ve studiu ve Třináctce. Povídáme si o tom, jak reklamovat nepovedenou dovolenou, zájezd, ale také jezdíme třeba jenom na jednodenní, dvoudenní pracovní pobyty. Co když se nepovede nějaká takováhle věc, ubytování v hotelu nebo jazykový kurz, problémy mohou být nejenom tam, kde my si chceme odpočinout a kde si to sami zaplatíme. Někdy i třeba musíme.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
No, vyjmenovala jste několik druhů nejrůznějších pobytů. Je potřeba rozlišovat mezi zájezdy a mezi ostatními řekněme pobyty. Když bychom se bavili o zájezdech, tak tam zákon používá celkem složitou konstrukci, protože zákon říká, že zájezd je doprava a ubytování a nebo doprava nebo ubytování a nějaká ostatní služba. Takže, pokud je tam kombinace těchto dvou věcí, to znamená dopravy a ubytování, anebo jednoho z dopravy a ubytování a nějaká další služba, tak už se jedná o zájezd. Takže, pokud já si koupím nějaký řekněme jazykový kurz v zahraničí, tak tam zpravidla budu mít dopravu, ubytování a ještě tu ostatní službu, kterou vlastně bude ten jazykový výcvik, takže to jsou splněné tyhle ty tři jednotlivé služby, takže tam je to zájezd určitě. Ale pokud by se jednalo třeba pouze o ubytování a jazykový kurz v zahraničí, tak ale i v tom případě je to zájezd. Takže, když já se tam dopravím sám, mám tam ubytování s tím jazykovým kurzem, tak se jedná o zájezd a můžu to reklamovat podle právní úpravy zájezdu a cestovní smlouvy. No, a pokud bysme přistoupili třeba na pouhé ubytování v hotelu, tak tam to ale nebude cestovní smlouva, tam to bude smlouva o ubytování. A teď je, teď je trošku složitá věc, já to pak zkusím nějak zjednodušit, pokud je tam ta ostatní služba významná, to znamená, že si k tomu pobytu přikoupím třeba stravování celodenní, tak to bude zájezd, ale pokud je minoritní, tak to zájezd nebude, bude to pouhé ubytování,. Takže, když to řeknu jednoduše, pokud si vlastně dojednám bydlení v hotelu se snídaní, tak tam sice je další služba, ale je to pouhý doplněk toho ubytování, takže je to pořád smlouva o ubytování. Ale když bych si v tom hotelu objednal řekněme all-inclusive, tak už to bude významná další služba a už to zájezd bude.

moderátorka
--------------------
A proč je to vlastně důležité to takhle rozdělovat? Proč je to takhle komplikované?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Je to důležité proto, abysme věděli, do jakého právního předpisu se podívat a podle čeho se bude postupovat. Když bychom, když bychom chtěli reklamovat zájezd, tak bysme se podívali do občanského zákoníku, je to jedna z posledních smluv, kterou najdeme v občanském zákoníku, takže, když otevřeme občanský zákoník na konci, tak tam poměrně jednoduše nalistujeme cestovní smlouvu, takže tam bysme se podívali v případě, že se jedná o více těchto služeb. A když by se jednalo pouze o jednotlivou službu, to ubytování v hotelu, tak bysme si v občanském zákoníku našli smlouvu o ubytování.

moderátorka
--------------------
Ale ta možnost té nápravy, když se to nepovede a není to v pořádku, by měla být hodně podobná, přestože se to takto zdá velmi rozdílné?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Řekněme, že reklamace je tam trochu podobná, ale takové ty možnosti změny ceny zájezdu před odjezdem na zájezd a tak podobně, to samozřejmě v případě smlouvy o ubytování není vůbec.

moderátorka
--------------------
Naše dnešní téma reklamace zájezdů a dovolených, doufám, že nebude tím vaším aktuálním. Pakliže máte nějakou podobnou zkušenost, tak, když už to pak přebolí nebo se to i vyřeší, tak se člověk nad tím možná i usměje. V tu akutní chvíli, aktuální také to bývá velmi nepříjemné. Možná úplně nejhorší je, Matouši, teď mě napadá, kdy si zájezd objednáme, zaplatíme a on se pak vůbec neuskuteční, a tam může být několik důvodů, buď tedy zkrachuje ta cestovka, tak to asi víme, že bychom měli vždycky nakupovat u cestovky, u agentury, která má ten doklad o tom, že je pojištěná. A pakliže ho nemá a nechce nám ho ukázat, tak si to můžeme najít na stránkách ministerstva místního rozvoje.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
My si to můžeme najít na stránkách konkrétní pojišťovny, takže, pokud mi tvrdí kancelář, že jsou pojištěni u ...

moderátorka
--------------------
Nějaké.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Teď nebudu říkat konkrétní název.

moderátorka
--------------------
Děkuji. 

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak já si otevřu internetové stránky a najdu tam seznam cestovních kanceláří, které jsou u nich pojištěné. Když je v tom seznamu nenajdu, tak se pravděpodobně jedná o nějakou levárnu a ...

moderátorka
--------------------
Tak utíkám jinam, protože vím hned, že jsou to lháři.

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Spíš pošlu e-mail té pojišťovně a zeptám se jí, jak to teda s tím pojištěním je a na tenhle ten problém je upozorním a já si myslím, že potom ta pojišťovna začne jednat.

moderátorka
--------------------
Možná i na tu asociace. Vy jste vlastně naznačil a všichni to asi vědí, že jsou tady dvě asociace cestovních kanceláří. Ty by měly také mít určitý morální profil a garanci toho, že ty cestovky, které pod nimi jsou, by se měly chovat mravně, slušně a správně, což tedy nevím, jestli vždy vychází, ale možná i tam by stálo za to se pak obrátit, nebo nepomůže-li nám cestovka a my včas nezjistíme, že se takto chová nemorálně, tak, jestli nám může pomoci jedna z těch asociací?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
My se tam určitě můžeme obrátit o radu, zase na internetových stránkách těch asociací si dohledáme, která konkrétní kancelář je členem té asociace, protože ty asociace jsou dvě, tak si najdem, kde jsou členové, a od té asociace si necháme poradit, případně si tam na tu kancelář můžeme stěžovat, zpravidla tyhle ty asociace mají etický kodex, podle kterého se členové musí chovat a té kanceláři by také zpravidla hrozilo vlastně vyloučení z té asociace, což pravděpodobně ta cestovní kancelář nebude chtít a je to jeden z těch argumentů, jak jste říkala, co můžeme dělat, pokud nám ta cestovní kancelář nebude chtít vyjít vstříc s našimi nároky, které po právu máme. No, a pokud by se týkalo té předchozí otázky neuskutečněného zájezdu a pojištění, tak může se stát, že se zájezd neuskuteční, i v takovém případě jsme povinni skutečnost, že se zájezd neuskutečnil, reklamovat, takže to reklamujeme stejně jako kteroukoliv jinou závadu na tom zájezdu. Takže do tří měsíců od toho vlastně, kdy se ten zájezd měl uskutečnit, kdy měl skončit, tak nám běží lhůta, abysme podali reklamaci, takže my budeme doporučeným dopisem reklamovat skutečnost, že se ten zájezd neuskutečnil.

moderátorka
--------------------
A řešíme proč, víme třeba, že to bylo z důvodu já nevím nějaké živelné situace, neodletělo letadlo, protože soptila sopka a letadla vůbec nelítala?

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Tak, pokud by se jednalo o takovouto vlastně událost, tak tam samozřejmě nám musí být vrácena cena toho zájezdu. Pouze ta cestovní kancelář nám nemusí vyplácet pokutu, kterou by nám normálně musela zaplatit, takže pokud dojde k tomu, že náš zájezd je zrušen nějakých 21 nebo méně dnů před tím, než se měl uskutečnit, to znamená, že nám nedají vědět minimálně tři týdny dopředu, že se zájezd ruší, tak my tam máme právo na to požadovat pokutu ve výši 10 % ceny zájezdy po té cestovní kanceláři. No, a pokud by se stalo, že se zájezd neuskutečnil z těchto živelných důvodů a tak dále, že tam v tom místě vybuchla sopka a tak podobně, tak v takovém případě by cestovní kancelář na tuto pokutu neměla nárok. No, a když bych ještě důležitou věc měl komentovat to pojištění, tak v případě, že nám cestovní kancelář nechce dát doklad o tom, že má sjednané pojištění, tak je to důvod, ze kterého můžeme odstoupit od smlouvy. Takže, pokud mi při sjednání cestovní smlouvy není předložen doklad o tom, že cestovní kancelář je pojištěna, tak ji potom vyzvu, zapomněli jste mi předložit ten doklad o pojištění, předložte mi ho. Oni mi ho nepředloží, tak můžu odstoupit od smlouvy, chtít své peníze zpět a na zájezd neodstoupím, to je určitě moje právo. No, a důležitá věc, snad už poslední, která se ještě diskutovala v médiích, tak je ta, že pojišťovny si myslí, že v zákoně je díra. Ta díra má spočívat v tom, že cestovní kanceláře nemusí být pojištěné na vlastně plný rozsah té svojí odpovědnosti, to znamená z pohledu pojišťoven by se mohlo stát, že my nedostaneme vlastně plnou cenu našeho zájezdy od pojišťovny a že bychom se o ní museli soudit.

moderátorka
--------------------
No, tak přejme si, ať se nic takového neděje. My už se musíme rozloučit, protože čas na další povídání není, ale pakliže by se posluchači s vámi chtějí spojit, tak určitě vás najdou přes Spotřebitel.net. 

Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel net
--------------------
Dobře, děkuji. Na slyšenou.

moderátorka
--------------------
Děkuji. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio