Jak se vyvarujete nákupu nepravých starožitností?

21. srpen 2013

O tom, jak předejít nákupu kradených nebo falešných starožitností i o tom, proč se do starožitností vyplatí investovat, hovořila ve středeční Třináctce se Štěpánkou Duchkovou viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Dobrý den.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Asociace starožitníků má ve svých stanovách, že chce získávat co nejširší odbornou a laickou veřejnost na spolupráci při záchraně uměleckých děl. A také prohlubovat v lidech lásku ke krásným věcem. A jak tedy asociace prohlubuje tuto lásku?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Tak, my používáme vlastně dvě takové poměrně velmi populární metody. Jednak pořádáme veletrh starožitností, kde je taková velká koncentrace obchodníků, už je to taková tradiční záležitost, už je to opravdu mnohý ročník, dvakrát do roka vždycky. A další věc, tu jsme vlastně začali pořádat hned zkraje, když Asociace starožitníků rozvinula svou činnost, je škola, Rudolfínská akademie. To je vlastně dvouleté studium pro lidi, kteří buď chtějí si udělat rekvalifikaci a stát se starožitníky, tak takový první krok. Anebo třeba ve starožitnostech pracují a nesplňují vzdělání, aby si mohli otevřít vlastní obchod. A dnes už nám chodí hodně sběratelů a lidí, kteří ty starožitnosti mají rádi a opravdu si jenom chtějí rozšířit obzory.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do jakého druhu starožitností Češi nejvíce investují?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
No, ono se to nedá tak úplně přesně specifikovat, protože to samozřejmě podléhá takovým určitým módním trendům a dalším věcem. Ale v podstatě teď se momentálně dá říct, tím jak nastala ekonomická krize, že se velmi populárními staly například staré mince, šperky staré s kvalitními osazenými kameny dobře řemeslně zpracované. Tam je vidět, že to lidé pojali i trošku investičně. A další potom věcí, která je poměrně velmi populární, jsou obrazy. To je opravdu vidět z výsledků aukcí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, teď jak jste mluvila o těch drahých kamenech, tak jsme zrovna na vašem místě minulý týden seděl ředitel České obchodní inspekce, který nám tady říkal, že poté, co dělali revizi obchodů, kde prodávali šperky, tak zjistili, že snad tři čtvrtě těch kamenů nebylo pravých. Ale nebyly to tedy starožitnosti, byly to nové šperky.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Ano, my jsme tohle téma vlastně se spoluúčastnili s tou obchodní inspekcí asi před 14 dny i v televizi a v dalších médiích. Trochu se to rozebíralo. To je opravdu spíše problém nových šperků. Pokud vím, tak ta obchodní inspekce neprobíhala ve starožitnostech. Tam totiž v podstatě ta výměna těch kamenů za kameny, které nejsou pravé, třeba i dodatečně je dosti složitá, protože ty šperky je potřeba nahřát a pracovat s nimi metodou, která vlastně u těch starožitných šperků je trošku složitější a opravdu tam se v tu autenticitu těch kamenů dá poměrně věřit a spolehnout. Nehledě na to, že obchodníci to zkoušejí, je to takové velmi individuální a není to nijak masový prodej. Takže těm zákazníkům to vysvětlí, opravdu se to nestává u starých šperků tak často.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A v čem je ta výhoda investovat do starožitností?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Výhoda, výhody jsou dvě. Za prvé lidé, když investují do starožitností, tak většinou je to jejich hobby, je to jakýsi koníček. Oni se tu věc učí znát, investují do toho vlastně ty peníze s tím, že kupují něco, co se jim líbí, co mají rádi. Takže vlastně to, ta finanční investice je až takový druhotný efekt. A ta druhá výhoda je, že starožitnosti jsou mezinárodně srozumitelné. To je poměrně velká výhoda. To znamená, že když se podíváme do historie dozadu, třeba do dávných let minulého století, tak v těch rodinách, kde byly starožitnosti, tak v podstatě ty starožitnosti si udržely i hodnotu během války, potom po válce, když byla měna. Pokud máte hezký šperky, určitě je možné prodat ho tady u nás, ale je možné ho prodat i třeba někde v New Yorku nebo ve Vídni. Takže to je taková poměrně velká další výhoda starožitností.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Vy jste tady nakousla už několik zajímavých témat dalších, na které se zeptám, ale až po písničce. A pokud se chcete na něco zeptat, co se týče starožitností, můžete na všechno, volejte nám přímo do vysílání 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Anebo 221 553 926 a vy můžete zavolat přímo do vysílání viceprezidentce Asociace starožitníků Simoně Šustkové. Já vám teď položím otázku, kterou asi slyšíte často. Ale myslím si, že stále opakovat odpověď v tomto případě není na škodu. Jak poznám, že starožitnost, kterou kupuji, a třeba i v kamenném obchodě, je opravdu starožitnost?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
No, pro laika je to opravdu docela složité. Ale pokud kupujete něco v kamenném obchodě a popovídáte si o tom s tím, kdo to prodává, tak už třeba když to koupíte v tom konkrétním obchodě a dostanete na to nějaký účet, tak máte určitou záruku. A kdyby potom byla vznesena nějaká pochybnost, jestli je to nebo není pravé, tak určitě ten zpětný chod v tom obchodě velmi dobře funguje. Pokud vím od všech kolegů i třeba když si nejsou oni sami přesvědčeni, že ta pochybnost je oprávněná, tak se snaží ty peníze vrátit a tu věc prostě nějakým způsobem si vzít zpátky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Důležitá je tedy účtenka v každém případě.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Rozhodně si myslím, že účtenka je důležitá, i když to není podstatné, protože ti serióznější obchodníci, kteří dneska vydrželi v těch kamenných obchodech, hlavně mají na paměti dobré jméno svojí firmy a rozhodně nemíní se poškozovat sami sebe tím, že by někdo je potom někde pomlouval. Trošku obezřetnější už člověk musí být třeba na různých burzách nebo na internetu, kde je to ještě obtížnější, protože tam z té fotografie se to strašně těžko pozná. Tam už je potřeba mít určité zkušenosti, určité znalosti toho tématu a eventuálně si vzít někoho, s kým by se člověk poradil, kdo tomu třeba rozumí trošku lépe.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Další věc, jak zjistím, že starožitnost prodávaná v obchodě není kradená?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
V obchodech je to zase velmi omezené. Protože my jsme povinni vypisovat velmi kompletní papíry při nákupu každé věci s člověkem, od kterého to kupujeme. Ty náležitosti jsou včetně občanského průkazu, rodného čísla a tak dále. Takže pokud někdo chce pouštět na trh něco ukradeného, tak rozhodně to dnes nebude dělat přes klasické kamenné obchody.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já tady mám dotaz facebookový od Pavlíny Lutovské z Hloubětína. Je nějaká možnost třeba na webu najít návod na zjištění, zda haraburdí, které vyhazuji, není náhodou starožitnost?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Spousta věcí v rámci haraburdí, kterého, které lidi vyhazují, může být starožitností. Tam je asi potřeba nejlépe ty věci nafotit a obejít několik obchodů, nebo třeba poslat dotaz k nám na Asociaci starožitníků, aby se někdo na ty fotografie podíval a posoudil, co z toho má nějakou cenu a co nemá. Protože samozřejmě to spektrum těch starožitností je velice široké a ne všechno, co je tou starožitností v pravém slova smyslu je na vyhození. Existují různé antik bazary a potřeby pro chalupáře, potřeby pro sběratele takových zajímavostí a kuriozit. A tam některé staré věci, byť třeba nemají ten aspekt té umělecké hodnoty, tak už mohou mít svoji cenu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy už jste říkala, že starožitnosti podléhají módním trendům. Nebo že je vždycky nějaký trend zrovna aktuální. Říkala jste, že letos tedy jsou to obrazy?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Obrazy jsou trendy už delší dobu. V podstatě to, tuto módu k nám přinesly zejména aukční domy, které tedy se začaly hodně na obrazy zaměřovat a pochopitelně, protože tam začaly padat různé rekordy, je kolem toho velká publicita, tak vlastně to přitáhlo pozornost takových těch klasických investorů, kteří kupují opravdu ty věci proto, aby do nich uložili peníze. Ale navíc u těch obrazů je takový další aspekt, že lidé si většinou kupují při těch běžných prodejích věci, které se jim líbí a i do moderního interiéru se velmi pěkně hodí nějaký starý obraz. Krásně to jde skloubit dohromady. Takže ta obliba těch obrazů patrně vychází z těchto důvodů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
My jsme tady měli asi před půl rokem hosta, byla to dáma z jednoho aukčního domu. No, ani to není půl roku, je to možná tak tři měsíce. A ona říkala, že velmi upadl zájem v současné době o starožitný nábytek. Můžete to potvrdit?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Obchodníci s nábytkem si na toto stěžují. Ale teď momentálně v posledních, řekněme, několika měsících začínáme mít pocit, že se ten zájem trošku oživuje, protože lidé zase začali kloubit to staré s tím novým. A pochopili, že třeba do strohého moderního interiéru se dá umístit jeden sekretář, který ten život tak nějak, ten interiér nějakým způsobem oživí, zútulní, zlidští, bych řekla. A v podstatě dává tomu i určitou patinu luxusu. Takže o dobře zrestaurovaný nábytek, třeba i solitérní začíná být zase zájem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je jasné, že se u nás obchoduje s nábytkem, šperky, obrazy, sochami, porcelánem. Můžete ale uvést nějakou okrajovou komoditu v prodeji starožitností? Něco překvapivého.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Těch okrajových komodit může být více, ale třeba je mnoho sběratelů na staré hračky. To asi je známo, není to překvapivé, že se sbírají staré panenky, kupříkladu. Ale co je třeba populární, jsou staré plechové hračky, staré hračky na klíček. Existuje opravdu velká skupina sběratelů z celého světa, kteří tyto věci sbírají a můžou mít někde ty mechanické hračky překvapivě velmi vysokou hodnotu. Totéž třeba medvídci, staří medvídci, to je taky taková komodita, na kterou je poměrně široká skupina sběratelů a je to též starožitnost.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já teď přemýšlím, když vás poslouchám, že asi v současné době ty hračky, co jsou teď, tak určitě jednou také budou starožitnost. Ale teď je ta spotřební doba tak rychlá, všechno se vyhazuje, že si to vůbec neumím do budoucna představit.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Musíme si uvědomit, že dřív těch hraček bylo daleko méně. Holčičky měly dvě, tři panenky, a to byly ty bohatší holčičky. A chlapečci měli jedno, dvě autíčka. Dneska děti opravdu toho mají tolik a ty věci jsou dělány daleko s menším vkladem toho uměleckého řemesla, je to vlastně sériová výroba. Takže možná něco z toho starožitností bude, už jenom z toho důvodu, že hodně věcí se zahazuje, takže se těch věcí uchová méně. Takže asi si to tak můžeme představit. Ale to je ještě za hodně dlouhou dobu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Pokud nám chcete zavolat dotaz přímo do vysílání, můžete 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Pokud se jí chcete na něco zeptat, můžete 221 553 926 nebo 604 31 13 13. Ještě se vrátím k jedné věci, které už jsme se tady dotkli. Dejme tomu, že tedy mám doma nějakou pěknou starožitnost, nebo myslím si, že je pěkná a chci ji prodat. Jak poznám tady v Praze obchod, jak poznám, že ten obchod mě takzvaně nenatáhne?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Já bych samozřejmě měla v prvé řadě propagovat naše členské obchody, to znamená obchody, které mají na své výloze logo Asociace starožitníků. Myslím si, že ti lidé, kteří jsou v naší asociaci, jsou poctiví. Ale samozřejmě nemůžu mluvit úplně za všechny, může se stát náhodou třeba něco někde nepříjemného, co se někomu nelíbí. Já bych rozhodně postupovala tak, že bych obešla těch obchodů několik. To znamená s tou fotografií nebo s tou věcí bych obešla několik obchodů, popovídala bych si s těmi majiteli, už z takového lidského styku poznáte, kdo se jak chová. A nechala bych si od nich poradit. Další možností je samozřejmě poslat nám na Asociaci starožitníků na www.asociace.com dotaz s fotografiemi těch věcí. My bezplatně odpovíme, pokud budeme z té fotografie umět, jakou ta věc má cenu. U těch starožitností je potřeba říct, že to není tak jednorázové, jako když člověk kupuje nebo prodává ledničku, kde opravdu se ty ceny dají porovnat. Tam je to individuální, někde zdánlivě stejná věc může mít jinou značku a není to v tu chvíli stejná věc. Takže opravdu je potřeba se o tom trošku popovídat a věnovat se tomu. Ale to je asi na těch starožitnostech to pěkné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Existuje u nás nějaký zákon, který říká, co je starožitnost a co není?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
My máme vytvořen zákon, původně to bylo číslo 72 a potom byl tedy novelizován zákonem 80 sbírky o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty. I když se to tak divně jmenuje, tak to se právě týká starožitností, kde je přesně specifikováno, za jakých okolností se smějí věci od nás vyvážet. Ale i z toho vlastně vyplývají potom z té přílohy z těch tabulek určité definice, co vlastně náš stát pokládá za starožitnost. Je to různé, jsou tam různé cenové hranice, jsou tam různé vlastně finanční hranice, teda časové hranice. Ale zase ne všechno, co je pod tímto zákonem, není starožitností. Jednoduše to mají v Anglii. Tam prostě je starožitností všechno, co je starší 100 let. Myslím, že u nás to máme tak, že jsou to věci, které jsou starší 50 let a mají určitou uměleckou a historickou hodnotu, to bych řekla, že je taková základní definice.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Po roce 48 se vztah Čechů ke starožitnostem změnil. Věci, které jsou dnes velmi cenné, se tehdy házely na smetiště. Já si sama pamatuju, že někdo z rodiny našel takový krásný paravan vyhozený. No, a tak a proto, a chci se zeptat, jaký je ten vztah Čechů ke starožitnostem dnes ve srovnání s lidmi v západní Evropě?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Samozřejmě to, co jste říkala, v těch 50. letech to byl takový hromadný boom, který souvisel jednak z politickou situací a jednak s určitou takovou modernizací těch domácností. A opravdu se to často stávalo a o hodně krásných věcí jsme tím přišli. Myslím, že dneska už lidé, pokud mají starožitnost, že jsou si vědomi toho, že mají určitou cennost. Naopak bych řekla, že se spíše někdy stává, že lidé přeceňují to, co mají. Přeceňují to z takových čistě subjektivních důvodů, je to prostě porcelán po babičce. Bylo to v té rodině dlouho a to té věci dává vlastně jakousi hodnotu navíc. Ale jsou si většinou toho lidé vědomi, protože u nás jsou lidé poměrně velmi dobře kulturně vychovaní a chodí po hradech a zámcích, umějí se dívat i ti nejobyčejnější lidé, takže ten pocit, že je to něco cenného a je to starožitné, to si myslím, že už se změnilo, že už to lidé prostě poznají, vědí to a pokud něco takového by chtěli vyhodit, tak se určitě předem přijdou někam zeptat. Tím jsem si naprosto jistá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Vy pořádáte už mnoho let pravidelně dvakrát ročně veletrh antik. Letos se na podzim můžeme těšit na další. Jaký bude ten letošní leitmotiv?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Teď jsme se o tom zrovna včera bavili a myslíme si, že by to téma mělo být takové, protože letos byla velice populární výstava Alfonse Muchy, těch jeho plakátů v Obecním domě i díky masivní reklamě, což si myslím, že nakonec bylo dobře, že to ty lidi přitáhlo i vlastně z regionů na tuto výstavu. Tak bychom rádi lidem ukázali, že secese není jenom Alfons Mucha. A protože už dlouho jsme tohle téma neměli, tak bychom se opravdu chtěli zaměřit na secesi právě i v tom užitém umění. Tam, kam všude ta secese dokázala jako jedno, takový jednolitý sloh prorůst. Takže patrně to bude toto.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A opět to bude Novoměstská radnice, když ...

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Ano, bude to od 21. do 24. listopadu v Novoměstské radnici, už je to takový pěkný předvánoční čas, takže očekáváme, že lidé budou hodně nakupovat vánoční dárky, to znamená i drobnosti, šperky a další věci, které se kupují k Vánocům. Bývá tam 60 vystavovatelů z celé republiky, ta nabídka je opravdu velice široká a reprezentativní. Jak na nákup, ale právě i pro tu orientaci, jak jsme se o tom bavili před chvílí, jakou věc mám doma, jakou má cenu, tam stačí přijít a dívat se, protože je tam opravdu tak vysoká nabídka věcí a na každé té věci je cedulka s cenou. Takže člověk se tam může naučit daleko víc než kdyby studoval knihy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vrátíte se ještě do Mánesa, až ho zrekonstruují?

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
My bychom se rádi vrátili, ale musím upřímně říct, že se nám v Novoměstské radnici strašně zalíbilo, takže nevím, jak pak bude ta pozdější podoba Mánesa vypadat. A jak to tedy uvážíme, jestli třeba bychom dělali jeden veletrh tam a jeden tam. Ale ta Novoměstská radnice má zase úplně jinou atmosféru. A když jsme tam začínali, tak jsme si ze začátku zvykali a nebyli jsme o tom přesvědčeni tak úplně. Ale postupem doby, jak jsme to doladili, tak se nám tam strašně zalíbilo a zatím o té změně neuvažujeme. I vzhledem k tomu, že vůbec nevíme, jak to bude dál s Mánesem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vám děkuji za rozhovor a těším se, že se zase někdy uvidíme ...

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Já moc děkuju za pozvání.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
... v pořadu Třináctka.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Bylo to fajn, děkuju.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byla viceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková. Na shledanou.

Simona ŠUSTKOVÁ, viceprezidentka Asociace starožitníků
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.