Pražský dopravní podnik bude letos hospodařit s vyšším rozpočtem než loni. Za co všechno vydá stovky milionů?

5. únor 2015
Zprávy

Praha představila návrh rozpočtu, se kterým má hospodařit v letošním roce. Největší důvod ke spokojenosti ze všech městských organizací má dopravní podnik. Oproti loňskému roku totiž dostane o víc než miliardu navíc. Dohromady tak z magistrátního rozpočtu ukrojí skoro celou čtvrtinu. Za co nejen ji, ale celý svůj rozpočet utratí? Kolik zaplatí za nutné výdaje a kolik z rozpočtu zbyde na rozvoj pražské dopravy?

Třináct a půl miliardy korun - s takovou částkou, o které se většina krajských měst neodvažuje ani snít, bude v letošním roce hospodařit pražský dopravní podnik. Pro někoho na první pohled astronomická částka, pro ředitele Jaroslav Ďuriše ale uspokojivý kompromis.

„Vnitřní dluh DPP je poměrně velký. Nárokovali jsme větší částku, o 600 milionů korun vyšší, hlavně na obnovu vozového parku i jiných technologií, ale i tak jsme spokojeni,“ říká.

Ani plánované snížení roční tramvajenky by dopravní podnik neměl nijak pocítit. Zhruba 700 milionů korun mu totiž magistrát doplatí.

„Očekáváme, že snížení bude částečně kompenzováno zvýšeným zájmem našich spoluobčanů o využívání veřejné dopravy. V rozpočtu je zakomponováno, že dojde k úsporám v dopravním podniku, v Ropidu,“ vysvětluje náměstkyně primátorky pro oblast financí Eva Kislingerová z hnutí ANO.

Většinu svého rozpočtu dopravní podnik utratí za běžné provozní náklady. Tedy za platy zaměstnanců a také výdaje spojené s provozem autobusů, tramvají a metra. Pro představu - jen nový úsek metra A, který začne fungovat od dubna, navýší položku za provoz metra o 300 milionů. Další výraznou položkou je pak také splátka za tramvaje 15T.

„To je v tomto roce miliarda sto. Začínáme splácet směnečný program, což je 800 milionů korun,“ upřesňuje ředitel dopravního podniku.

Nová linka metra D

Na rozvoj pražské dopravy už toho zase tolik nezbude. Nicméně i tak dopravní podnik letos odstartuje další velký a mnohaletý projekt - výstavbu nové linky metra trasy D.

„Výkup pozemků i příprava dokumentace pro výběr zhotovitele, připravujeme i žádost o stavební povolení – legislativní proces je velmi složitý,“ naráží Jaroslav Ďuriš na první z velkých úkolů, vedle kterých se samotná ražba metra zdá jako poměrně snadná záležitost. Totiž výkup pozemků.

Než se totiž do země zaryjí první stroje, musí dopravní podnik vykoupit všechny pozemky nad plánovaným tunelem metra. V praxi to znamená zdlouhavá a složitá jednání a někdy také vyjednávání se stovkami vlastníků. Podnik na to má dva roky. Za tu dobu se musí vykoupit nejen všechny pozemky, ale také najít zhotovitel stavby za odhadem třicet miliard korun. V roce 2017 už by mělo být vše připravené pro to, aby ražba metra D mohla začít.

autor: Veronika Neprašová
Spustit audio

Více z pořadu