Předčasné zařazování i zbytečné snižování rychlosti. Někteří řidiči u dodržování pravidla zipu stále chybují

30. květen 2022

V Česku platí pravidlo zipu už více než 20 let. Používat by se mělo tam, kde se sbíhají dva jízdní pruhy do jednoho. Řidiči v pokračujícím pruhu musí před sebe pouštět auta z pruhu, který končí. A vždy po jednom, aby do sebe auta zapadala jako jednotlivé dílky zipu. Náš reportér se rozhodl zjistit, jestli zipování v provozu bezproblémově funguje.

„Myslím si, že by měli dodržovat zipování tím, že přijedou až na konec toho pruhu a pak se zařadí. To je problém, který nezvládají,“ odpovídá správně jedna z řidiček na čerpací stanici na dálnici D5.

Čtěte také

Ne všichni ale pravidlo zipu chápou. „Co je pozdě, to je špatně. Musíte se řadit co nejdřív, aby ten provoz byl plynulej,“ říká další řidič. Jak lidé umí pravidlo zipu, se ukáže nejčastěji v místech s dopravním omezením. Pokud se řadí do pruhu střídavě, pak zůstane podle policie většinou provoz plynulý.

Řidiči chybují

Zipování ale některým účastníkům provozu dělá problém. „Řidiči se zařazují předčasně, měli by dojet až do místa, kde se jízdní pruh mění z průběžného, a tam se teprve řadit. Druhá chyba je zbytečné snižování rychlosti a další také nevytvoření dostatečně mezery, aby se před ně zipující řidič mohl zařadit,“ potvrzuje mluvčí policejního prezidia Jan Straka.

Řidiči by se měli řadit střídavě do jednoho jízdního pruhu i před dopravní nehodou nebo jinou překážkou na silnici. Za nedodržení pravidla zipu můžou dostat na místě pokutu až dva tisíce korun.

O tom, že ne všichni řidiči pravidlo zipu dodržují, jsme se přesvědčili třeba u omezení na rekonstruovaném Barrandovském mostě v Praze. Poslechněte si v reportáži.

autoři: Luděk Hubáček ,
Spustit audio

Související