Přípravy modernizace D1 v plném proudu
Ředitelství silnic a dálnic odmítlo první dvě odvolání stavebních firem ohledně výběrového řízení na modernizace dálnice D1. Teď začíná běžet desetidenní lhůta, ve které dotčené firmy buď neudělají nic a pak se bude moct začít s opravami, nebo se odvolají k antimonopolnímu úřadu a zase se bude čekat. Přesto jsou přípravy modernizace v plném proudu.
Teď se připravují jednotlivá staveniště, ale například hledání inženýrských sítí na naší nejstarší dálnici není zrovna jednoduché. Je to skoro stejné, jak když chcete opravovat starý domek a častokrát jen odhadujete, kde a jaké kabely a potrubí vlastně jsou. Stejně tak je to i u D1.
Když se před více než čtyřiceti lety začala stavět, počítače byly v plenkách, proto přesně vytyčit přeložky inženýrských sítí na D1 chce hodně hledání. „Neexistuje žádná jednotná databáze v této republice, takže oslovujete všechny, které znáte a mohli by tam mít inženýrskou síť, díváte se do katastru, prohledáte věcná břemena.
I přes všechny tyto činnosti však není úplná jistota, že naleznete všechny sítě. V tomto případě jsme však velmi optimističtí a myslíme si, že tam jiná sít není,“ přibližuje počáteční komplikace ředitel Závodu Praha Jan Kroupa, který má na Ředitelství silnic a dálnic na starosti technickou stránku modernizace D1.
Mosty budou muset být zbourány
Největší komplikace jsou v tomto směru s mosty, které se budou muset bourat, přestože nepatří ŘSD. „Pro nás jsou ideální katastry, ve kterých proběhly komplexní pozemkové úpravy. Samozřejmě i my máme vlastní katastr a digitalizovanou mapu, takže tyto přeložky jsou spíš problémem v místech, která nejsou přímo v naší správě – například mostní nadjezdy,“ pokračuje.
Aby opravy probíhaly bez problémů a podle jasných pravidel, už teď se školí silničáři a technický dozor a až bude stoprocentně jasné, která firma bude rekonstrukci dělat, přijdou na řadu i stavbaři.
Modernizace dálnice D1 má jasnou prioritu, takže bude v jiném režimu než běžné opravy. Například už teď jsou předpřipraveny uzavírky, aby se mohlo začít co nejrychleji stavět.
„Uzavírky jsme v předstihu pro první etapy projednali my právě proto, aby se zhotovitel nemusel zdržovat tím, že po předání staveniště bude znovu vypracovávat projektovou dokumentaci a posílal žádosti na příslušné orgány,“ dodává Kroupa.
Intenzivní komunikace je klíčová
Modernizace 160 dálničních kilometrů mezi Prahou a Brnem ovšem není jen záležitost silničářů. „Bude nutná také velmi intenzivní komunikace s jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému a úzká spolupráce s policií. Zajištěno je také monitorování postupu prací. Řidiči budou informováni přes webové stránky, telematické aplikace a různá média,“ potvrzuje generální ředitel ŘSD David Čermák.
Chystá se i osvěta pro řidiče, kterou má na starosti BESIP ministerstva dopravy. Podle jeho šéfa Romana Budského se připravují rozhlasové a televizní spoty včetně tištěných materiálů na téma, jak se bezpečně chovat na dálnici a jak se na jízdu po ní připravit.
„V materiálech bude například uvedeno, kde získat správné dopravní informace, jak se na dálnici správně najíždí, jak se jezdí v pruzích nebo jak se objíždí a předjíždí. Zdůrazněno bude také pravidlo zipu a způsob chování při průjezdu vozidel integrovaných záchranných složek,“ vyjmenovává Roman Budský.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dobytí vesnic u Avdijivky otevírá Rusům cestu k Časiv Jaru. Ukrajinci volili ‚mezi špatným a ještě horším‘
-
Manželé, kteří koordinovali výbuch ve Vrběticích. Šapošníkovi poskytli informace a falšovali dokumenty
-
VIDEO: Na pražském Majálesu těžkooděnec udeřil muže obuškem. Jeho jednání prošetřuje policie
-
Výpověď bez udání důvodu zajistí flexibilitu, říká ODS. ‚Doplatí na ni ohrožené skupiny,‘ oponuje KDU-ČSL