Se sdělením, že Praha je jedním z nejkrásnějších měst, už dneska nevystačíme, říká ředitelka PIS Nora Dolanská

20. leden 2014

Pražská informační služba si loni zvolila nový obchodní název Prague City Tourism, má za sebou úspěšnou kampaň Nenechte Prahu jen Pražákům a nadále pořádá pravidelné vycházky nebo spolupracuje s Českými centry či s Czech Tourismem. Nejenom to zaznělo v pondělí 20.1. v pořadu Třináctka Plus, jehož hostem byla ředitelka PIS Nora Dolanská. U mikrofonu ji přivítala Ivana Navrátilová.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Vítám vás u Třináctky, milí posluchači. Dnes si neodpustím takovou osobní vzpomínku. Jsem moc ráda za dnešního hosta, vypadá úžasně jako před lety, ani nebudeme počítat kolika, kdy to byla moje "pančelka" na vysoké škole na Fakultě žurnalistiky. A dnes už je to ředitelka Pražské informační služby paní doktorka Nora Dolanská. Dobrý den.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Dobrý den. To jsem ráda, že se zase vidíme.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to jsme to spočítali, to je let, to tady už nebudeme radši prezentovat. My jsme tady hlavně kvůli Pražské informační službě. Vy jste tam ve funkci ředitelky rok. Podařila se spousta nových změn. Také vytváříte nový komunikační vizuál styl Destinace Praha. Zní to všechno tak strašně odborně. A já budu moc ráda, když nám Pražskou informační službu představíte a doufám, že není jenom pro turisty přijíždějící k nám, ale také pro nás.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
To víte, že není. Určitě pro všechny Pražany a určitě asi starší generace bude Pražskou informační službu znát z vycházek, z procházek, z vlastivědy, z takových těch edukačních programů, které vlastně pro Pražany připravovala. A to připravujeme pořád. Máme pořád přednášky, máme pořád vycházky a chodí hodně i mladých lidí, což nás moc, což nás opravdu velmi těší. Takže to je jedna taková servisní část. Pak se samozřejmě staráme o turisty, kteří už v Praze jsou, to znamená připravujeme pro ně různé procházky po Praze, anebo průvodce, kteří mohou potom zase vyprávět. No, ale nově, a to je právě to, co se stalo od toho minulého roku, se snažíme tím, jak jste říkala, komunikačním vizuálem, ono je to takové odborné ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy to tak máte někde napsané, to není z mé hlavy.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ne, ne, ne, to my tam máme napsané schválně. Tak se snažíme v zahraničí v podstatě prezentovat Prahu jako výbornou destinaci pro cestovní ruch a snažíme se, aby turisté z celého světa do té Prahy jezdili co nejraději.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Že by se to dosud o Praze nevědělo? To se mi ani nechce věřit.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ale vědělo. To víte, že by se to vědělo. Ale je fakt, že dneska jenom se sdělením, že Praha je krásné, už nevystačíme. Dnes už opravdu je potřeba říkat, že zrovna něco nového se otevřelo, že zrovna něco nového je v Praze hezkého. Že jsme otevřeli náplavku a že se můžou lidé procházet vlastně i u vody a že se děje to a to. A to už dneska v té obrovské konkurenci, která v Evropě je a v těch městských destinacích, se projevuje. Je strašně důležité. Protože jenom s tím sdělením, že Praha je jedno z nejkrásnějších měst, a to je pravda, už dneska nevystačíme.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to určitě ne. Je, nebo jak rychle se projeví ten dopad toho nového? A jestli to bylo správné, jestli to tedy něčemu přispělo, máte třeba zpětnou reakci i od turistů, kteří přijedou a najdou si právě informace o Praze na stránkách Pražské informační služby, jestli vám pak třeba i nějak poděkují, nebo jestli vás kontaktují, protože ty možnosti zeptat se co a jak tady jsou, to už jste naznačila.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Tak, samozřejmě, že tohle je běh na dlouhou trať. Když někde připravíte nějakou prezentaci nebo kampaň, nebo billboardy nebo něco v zahraničí, tak samozřejmě tohle všechno v lidech zůstává, v té hlavě to někde je zasuté a když se posléze s něčím konfrontují, nebo jdou do cestovní kanceláře a tam jim třeba říkají, že mohou jet tam a tam a tam, tak najednou si vzpomenou, že vlastně viděli ten krásný obrázek té Prahy, že viděli ty nádherné Hradčany a že tady ještě nebyli a že by sem chtěli. Takže tohle se ve své podstatě spočítat moc okamžitě nedá. Samozřejmě, že máme statistiky z loňského roku a víme přibližně, kolik přijelo v tom roce a kolik přijelo v předcházejícím roce. Takže se podle toho dá nějakým způsobem zjistit, jestli ten počet stoupá nebo nestoupá. Ale, víte, ono to není vždycky jenom o tom množství těch lidí. Ono to záleží také jací lidé přijedou ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, právě.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Na jak dlouho přijedou, jak se jim u nás líbí a co my jim tady v tom průběhu té doby, kdy tu jsou, všechno můžeme připravit.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A co tu po nich zůstane. Teď myslím i na to horší, například vlak dánských turistů ...

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
No, a i to, co po nich zůstane, ano. Někdy ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to už jsme tady prezentovali, ten konec roku byl úspěšný, ale to ty oslavy asi vždycky bývají. A tady jde nejspíš o to, aby ta Praha lákala v průběhu celého roku. A o tom si budeme povídat i dál.
Do Třináctky plus si můžete i zavolat, sami se zeptat našich hostů, co by vás zajímalo. Dnes tady máme paní doktorku Noru Dolanskou, ředitelku Pražské informační služby. Telefon do studia 221 553 926. A tak mě tak v souvislosti s tím telefonem, paní doktorko, zajímá, co bychom měli udělat, pakliže bychom se chtěli do Prahy dostat, a teď jsem zahraniční turista. Můžu já na Pražskou informační službu zavolat? Je to seriózní organizace? Chci vidět Prahu, chci poznat to nej i třeba z kultury a nemám důvěru úplně k běžné cestovní kanceláři. Čímž tedy nechci říct, že vím, že jsou všechny špatné, to rozhodně ne.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Tak, určitě cestovní kanceláře nejsou špatné a některé jsou dokonce výborné. My ale nejsme žádná cestovní kancelář, my jsme v podstatě servisní organizace, to znamená na našich webových stránkách je portál, na kterém se dá samozřejmě veškerá tahle ta agenda zařídit. Můžete si vlastně vybrat hotel, sami si ho objednat, sami si ho zaplatit, můžete si tam objednat restauraci, můžete si objednat taxíka, v podstatě všechny tyhle ty věci jsou, ale my vlastně z nich nemáme žádný profit, protože jsme vlastně příspěvková organizace magistrátu. A naším úkolem je informovat, pomáhat, radit, dávat určité informace, ale my z toho neprofitujeme. To znamená tohle všechno se dá. Dá se k nám také zavolat, pochopitelně. A potom máme 5 infocenter v Praze, jedno na letišti, jedno na Staroměstské radnici, jedno v Rytířské, jedno máme na Karlově mostě přes léto jenom, to je teď v zimě zavřené. A budeme mít ještě jedno, doufám už brzo, na Václavském náměstí. No, a tam v tomhle infocentru dostanete všechno, co potřebujete. Můžete si tam i koupit lístky, vstupenky na různá kulturní, sportovní představení, to znamená doplnit si ten celý program, když už v té Praze jste. A je fakt, že vlastně těch individuálních turistů do Prahy přijíždí čím dál tím víc. My jsme zjistili vlastně, že v předcházejícím období tady bylo 82 procent individuálních turistů. To znamená ti, kteří přijíždějí autobusem, nebo přijíždějí s nějakou velkou skupinou, to jsou buď cizinci, kteří jsou třeba z Dálného východu a jsou třeba z Koree, z Číny, z Japonska, letí do Evropy a přistanou třeba ve Vídni nebo v Mnichově, protože u nás bohužel ty přímé lety z těchhle těch vzdálených zemí moc nejsou. Korea ano, ale to je výjimka. A pak přijedou do Prahy, a to většinou přijedou autobusem, prohlídnou si Prahu, bohužel většinou ve velmi krátkém časovém období, takže moc času tady na nás nemají. A pak zase jedou dál a vlastně mají tu Evropu, ten, tu centrální Evropu v několika dnech vlastně projetou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy je o Prahu největší zájem, dá se to říct?

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
No, jistě. Největší zájem je na jaře a na podzim. Městské destinace vlastně se neřídí takovým tím hlavním turistickým boomem vždycky v létě a v zimě, třeba v zimě na hory a v létě k moři, ale do měst se jezdí na jaře a na podzim, v době, kdy jsou třeba prodloužen víkendy. Protože na Prahu, a nechci říct jenom na jedno město, ale vůbec do měst se jezdí na kratší dobu, na dva, maximálně na tři dny. A to je ideální prodloužený víkend, nebo nějaký svátek, který se spojí. A v době má Praha opravdu nejvíc turistů.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže když napřít síly, jak dál nalákat i ostatní turisty, tak ten největší zájem je zima, léto?

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ano, my se snažíme, aby právě přijížděli třeba i v listopadu a v prosinci, nebo aby právě teď v lednu, v únoru, teď je Praha poloprázdná, můžeme říci, protože ruští turisté už po Vánocích, těch ruských Vánocích odjeli. Takže teďko vlastně je taková trochu nižší sezóna. Ještě možná do období před Velikonoci. A to je právě náš úkol. Náš úkol je, aby lidé jezdili i sem, v téhle době a aby nejezdili jenom na Hradčany a na Karlův most.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, my si pak poslechneme v tom dalším vstupu, jak to děláte, aby přijeli i tehdy, kdy je to potřeba.
Praha by se měla dobře prezentovat ve světě i doma. Dnes si tady o tom povídáme s ředitelkou Pražské informační služby paní doktorkou Norou Dolanskou. Jak to vypadá, nabízet se venku i doma? S čím je více práce?

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Tak, to má úplně stejné parametry. Nabízet se musíme doma i v zahraničí. My jsme také proto vlastně letos, nebo loni vlastně už zvolili nový obchodní název a nejmenujeme se jenom Pražská informační služba, ale pro cizinu používáme anglický výraz Prague City Tourism. A také se s ním budeme chtít čím dál tím víc sblížit i v České republice. Protože dnes už si tohle označení víc vlastně ukazuje, co všechno děláme. No, a do České republiky také vlastně připravujeme různé kampaně, teď jsme měli velkou takovou kampaň, která se jmenovala Nenechte Prahu jen Pražákům. A za tu jsme zrovna minulý týden dostali druhou velkou cenu na veletrhu cestovního ruchu v Brně. Protože jsme skutečně oslovili, myslím, poměrně velké množství českých turistů z jiných měst, aby přijeli do Prahy a podívali se také do Prahy a nebáli se třeba bydlet v hotelu a udělali si nějaký program. No, a v zahraničí pochopitelně tam, kde máme možnost a kde synergicky spolupracujeme buď s Českými centry, s Czech Tourismem nebo se zastupitelskými úřady, tak tam připravujeme tiskové konference, ale i třeba některé streetartové věci třeba na ulici. Takové velké šou. Teď v únoru jedeme do Hamburku, kde jsou partnerská města Hamburku a my jsme jedním z partnerských měst Hamburku. Tak tam budeme mít několikadenní velkou takovou prezentaci. A zase tím lákáme vlastně ty cizince do Prahy.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a co Pražáci? Znají Prahu, váží si jí? Vy nabízíte i určité lahůdky, které by Pražané mohli využít. Tady bych, Oldo, slyšíš nás? Spoj se s námi, co by tě zajímalo, kam by ses rád podíval? Teď jsi se tady ptal v písničce potají.

redaktor
--------------------
Tak, pravdou je, že já se rád podívám do míst, kam se obvykle nechodí. Tak takový velký sen to je vnitřní triforium, já už jsem tam jednou před lety byl. Vnější triforium pražské katedrály, tam jsem ještě nikdy nebyl. Určitě by mě zajímalo třeba i podzemí pod Staroměstským náměstím. A takovéhle věci.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To mám ale zvídavého kolegu. Dá se to oficiálně nějak domluvit?

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ne, to je naopak, to je výborné. Zrovna podzemí Staroměstské radnice a Staroměstského náměstí je jedna z takových pravidelných vycházek. Tam opravdu můžete, to není vůbec žádný problém. To druhé, katedrála svatého Víta je samozřejmě závislá na tom, jaké je počasí, pokud je to teda nějaká vnější část. Ale tyhle ty specializované procházky, vycházky, pražská vlastivěda, dokonce máme dneska už i takzvanou Pražskou univerzitu, to znamená, že chodí třeba Pražáci, kteří si třeba na 3, na 4 měsíce vlastně připraví takový program se specializovanými přednáškami a vycházkami. Takže to všechno lze. A programy jsou, máme je na webu a dá se to všechno připravit.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jen si to najít a jen si to užít.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ano, ano, správně.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnes například i o tom, kam se dostat v Praze, kam to běžně není možné. To už nám tady povídá paní doktorka Nora Dolanská, ředitelka Pražské informační služby. Předpokládám, že tím, že je nový komunikační vizuál a styl destinace Praha a tak dále, že jsou tedy nové stránky, člověk tam najde ty informace, kdyby ho něco napadlo, přání, Olda by i rád třeba na střechu Rudolfina ...

redaktor
--------------------
Ano, to je pravda.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
On je hrozně zvídavý. A do podzemí Lucerny a já nevím, co všechno. Ale říkáte, že ne vždycky všude to jde.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Tak, ne všechny objekty jsou naše. Vlastně Pražské informační službě patří jenom Staroměstská radnice. Čili tam vlastně navrch i dolů, dospod, to všechno patří vlastně jakoby nám. Ale všechny ostatní objekty jsou buď soukromé objekty, nebo patří Praze 1, nebo patří Muzeu hlavního města Prahy. To jsou různí majitelé. Takže tam my vlastně provádíme jenom tu průvodcovskou činnost. Ale všechno o tom najdete na našich stránkách a my máme také nové stránky a jsme na to pyšní, protože magistrát nám v podstatě předal anglickou verzi jejich domovských stránek. A to je "Prag.eu", Prag anglicky psáno Prague.eu. A to je vlastně i výborná adresa pro všechny turisty, protože jakmile turista napíše anglicky Praha, tak v podstatě se okamžitě na naše stránky dostane a tím máme tu návštěvnost vlastně opravdu zajištěnou jaksi v hojném počtu. Takže na těchhle stránkách samozřejmě i v češtině najdete celou řadu informací, celou řadu aktuálních věcí. A všechny novinky, které v podstatě jsou potřeba.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Rok 2014 je také rokem hudby. Takže tady bude další adresa.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Tak, to je úžasné, protože ten rok hudby skutečně se vždycky s těmi čtyřkami velmi úzce pojí. No, a my jsme právě na webových stránkách připravili moc zajímavou interaktivní mapu Prahy, kde si kliknete v podstatě na místo a tam se vám vlastně rozbalí, kdo tam žil, životopis toho dotyčného, jaké koncerty v Praze s jeho hudbou jsou. To znamená má to několik verzí. Je to strašně zábavné a musím říct, že ta interaktivní mapa se opravdu povedla a že je to takový docela hezký přínos vlastně naší organizace k celému tomu roku, protože těch akcí je samozřejmě celá řada po celé Praze.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom mít ten čas, chuť a všechno si užít, projít, možná na to pozvat i přátele ze zahraničí, protože určitě je čím se chlubit.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
No, určitě. Já myslím, že taková rodinná setkání, anebo setkání přátel, to je jedno z hlavních témat vlastně Pražské informační služby, nebo Prague City Tourismu vlastně do zahraničí. Protože Praha se prezentuje jako romantické město, jako magické město. A těch magických měst v Evropě je málo. Jsou sice krásná ta města, ale magická nejsou. A Praha magická je. A právě pro taková třeba romantická setkání, zamilovaná setkání, rodinné oslavy ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No jo, teď se bude blížit Valentýn.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
No právě. To zrovna máme taky jeden program je na Valentýna do Prahy. Takže to všechno máme vlastně připravené a stačí jenom kliknout a podívat se a i ti turisté už si to najdou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono možná když ty krásy navštívíme právě díky i vašim průvodcům, kteří mají obrovské znalosti a nabídneme to svým dětem, tak je to asi lepší než ta vlastivěda ve škole běžná.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
No, to stoprocentně. Já si myslím, že i zábavnou formou. My budeme mít teď i několik vlastně v tom jarním období několik specializovaných tras vlastně jenom pro děti. Anebo na Staroměstské radnici je speciální program pro děti. Kdy se vlastně takovou hrou jako něco hledá, je to taková zábava trošku napínavá. To všechno máme připravené a já si myslím, že tady i dospělí i děti najdou spoustu možností, jak využít čas v Praze.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže otevřít diáře, poznamenat si včas, aby bylo ještě místo.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Ano. Tak, přesně.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc za informace a budeme se těšit.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
I já vám děkuju, moc děkuju a na shledanou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Díky za tu krásnou nabídku. Pěkný den, na shledanou.

Nora DOLANSKÁ, doktorka, ředitelka Pražské informační služby
--------------------
Děkuju za pozvání.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.