Víte, jak podle nového občanského zákoníku správně reklamovat nekvalitní zboží?

29. leden 2014

Když budeme chtít reklamovat nekvalitní zboží stále platí, že zboží bychom měli reklamovat u prodejce, ne u výrobce, že na prodejně by měla být vždy přítomna osoba, která reklamaci přijme, a reklamace by měla být vyřízena do 30 dnů. Změny týkající se např. záruční doby shrnula v pořadu Třináctka Plus právní poradkyně Kristýna Opletalová. Ve středu 29.1. byla hostem Ivany Navrátilové.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je právní poradkyně ze sdružení Spotřebitel.net Kristýna Opletalová. Dobrý den.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Dobrý den.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A téma opět, protože je středa, spotřebitelský servis, změny v novém občanském zákoníku. A tentokrát jsme si vybrali téma reklamace zboží. A to prý není žádná legrace.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
No, těžko říct, jestli je to legrace. Každopádně některé základní věci zůstávají stejné jako ve starém občanském zákoníku. Některé se mění. Takže ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak možná pojďme říct to, co zůstává, to, co už umíme, na co jsme zvyklí. To znamená, já nevím, ta záruční doba 2 roky u zboží?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
K té záruční době bych se vyjádřila potom, to je trochu složitější. Každopádně z těch základních věcí určitě zůstává to, že zboží bychom měli vždycky reklamovat u prodejce, ne u žádného výrobce nebo u někoho takového. Pokud třeba se jedná o nějaký řetězec, který má více poboček v různých městech, v různých nákupních centrech, můžeme zajít do kterékoliv z těchto poboček, nemusí to být ta konkrétní, kde jsme to nakupovali. Také vždy po celou tu provozní dobu musí být v té prodejně přítomný někdo, kdo ty reklamace přijímá, to znamená nemohou nám říci, přijďte až ve středu, to tady bude paní Božena. To ne.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Vždy tam prostě musí být někdo, kdo v tu chvíli za to zodpovídá.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Hm, přesně tak.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Za příjem té reklamace.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Sice třeba, přesně tak, je to jenom přijmutí reklamace. Ten samotný člověk už potom třeba o těch reklamacích nerozhoduje, ale musí nám to přijmout, sepsat s námi nějaký reklamační protokol a tak dál. To všechno zůstává stejné. Zůstává stejné určitě i to, že by nás měl prodejce informovat o našich právech spojených s reklamací. Všechny ty pravidla ze zákona o ochraně spotřebitele, jako že reklamace musí být vyřízena do 30 dnů, v případě, že není, tak máme právo na odstoupení od smlouvy. To všechno zůstává stejné. Koneckonců se použije i to pravidlo o těch třech stejných nebo čtyřech různých vadách, to znamená, že pokud třeba si koupíme telefon, který se nám opakovaně vypíná, musíme ho několikrát reklamovat, a je to pro nás potom komplikace, tak určitě není možné po nás požadovat, abychom něco takového snášeli třeba 12 krát za sebou. Takže jakmile máme tři stejné vady za sebou na tom jednom a tom stejném zboží v záruční době ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Například po těch třech měsících, kdy už jsme třikrát čekali na těch 30 dní na tu opravu?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Ne, ne, ne. Tím myslím vadu. Protože pokud nám není vyřízená reklamace ve lhůtě 30 dnů, tak to stačí, že se tak stane jednou a máme právo na odstoupení od smlouvy. To jsem myslela tak, že si třeba koupíme telefon, po dvou měsících se objeví závada, že se ten telefon z ničeho nic vypíná.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jdeme na prodejnu, tam nám to spraví na místě té projdeny.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Nicméně za dva měsíce se to vyskytne znova. Znova ten stejný projev. Opět se ten telefon vypíná. Zase nám to opraví. No, a když se to stane potřetí, tak už vlastně potom, když nám ta reklamace bude uznána, máme právo na vrácení peněz, protože se ukazuje, že to zboží má opakované vady a asi je skutečně špatné.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a můžeme chtít opravu na místě? Co kdyby ji nenabízeli a právě nám ten telefon vzali, že tedy do toho měsíce nám ho spraví, ale my jsme v tu chvíli tedy bez telefonu.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
To bohužel, to bohužel tak je. S tím se nedá nic dělat. Prostě ze zákona má prodejce právo vyřídit tu reklamaci v rámci těch 30 dnů. Když to stihne dřív, tak to stihne dřív, když ne, tak ne. Bohužel tedy my budeme po tu dobu bez telefonu. On není povinen nám dávat nějaký náhradní telefon. Může to třeba tak udělat, ale potom to nejspíš bude placená služba.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. A tedy můžeme čekat vlastně i třikrát takhle. Nebo po druhé stejné závadě, kdy jsme čekali měsíc, takže vlastně už jsme dvakrát byli měsíc bez telefonu, tak ještě i do třetice všeho dobrého a zlého a pak tedy už říct a dost, a to teda nechceme.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Hm. Přesně tak.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdyby to byla pokaždé jiná závada na stejném zboží?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Tak to musí být 4 ty závady. Ne 3, ale 4.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to mi úplně nepřijde jako velká ochrana spotřebitele. A to bylo a zůstává dál.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
To bylo a zůstává.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnes si povídáme s právní poradkyní Kristýnou Opletalovou ze sdružení Spotřebitel.net o tom, jak správně reklamovat nekvalitní zboží podle nového občanského zákoníku. Pakliže byste měli i vy svůj dotaz, klidně zavolejte k nám, číslo je 221 553 926. Kristýna nám v tom prvním vstupu už naznačila, co zůstává podle toho starého zákoníku, jak to bylo, to znamená, že když máme něco v nepořádku, tak se vždycky obracíme na prodejce, u řetězců v jakékoliv pobočce, vždycky musí být někdo v tu chvíli, kdo tu reklamaci přijme. Neznamená to, že nám řeknou, přijďte za týden, až tady bude pan ředitel nebo paní šéfová. Prodejce by nás měl informovat o právech, o těch případných možnostech odstoupení od smlouvy. A co když nastane ta situace, že já mám pocit, že to zboží je tak nekvalitní, že ho vlastně už v tu chvíli nechci, že ani nechci, aby se opravovalo. A oni mi ale řeknou, ne, my musíme napřed to zkusit spravit.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Tak, pravda je, že jak podle starého, tak podle nového občanského zákoníku, když je to nějaká vada, kterou lze odstranit, tak jako první nastupuje ta možnost opravy.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tam to může být ale rozdílný názor. Já můžu říct, ale vy to nemůžete opravit. Příklad, boty, úplně z nich zmizí barva, nebo se oloupou, sloupou. A oni řeknou, ale tak my to zkusíme znova nabarvit. Člověku je jasné, že to nebude vypadat dobře. A co teď s tím?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Tak, pokud nesouhlasíme s tím, jak byla vyřízena reklamace, tak můžeme kdykoliv, pokud je to zboží v záruce, tu reklamaci opakovat. Můžeme se také případně obrátit na nějakého znalce. Tedy na odborníka, který posoudí, jak se ta věc má. A také se můžeme samozřejmě obrátit na právníka, aby třeba s tím prodejcem zahájil mimosoudní řešení sporu, případně kdyby se jednalo o nějaké dražší zboží, byl to vážnější problém, můžeme uvažovat samozřejmě i o soudním řízení. I když to nebývá v těch spotřebitelských sporech úplně běžné.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam se totiž může stát to, že mě prodejce může obvinit z toho, že jsem tu věc poškodila nějakým způsobem, nějakým nevhodným zacházením s ní. A já můžu tvrdit opak, tak v těchto situacích se postupuje tak, že asi tedy vyhledám znalce, protože mi to nepřijmou do opravy, ani mi to nevezmou zpátky tu věc, nevrátí peníze, takže nemůžu odstoupit od smlouvy, tak pak tedy asi jdeme za nějakým právním poradcem, nebo za tím soudním znalcem a tak dále.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Určitě. Ten ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Anebo za vámi do sdružení.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Taky. Ten soudní znalec by měl určitě posoudit to, ne tedy z právního, ale z toho odborného hlediska, jestli tam ta vada třeba existovala už na začátku, nebo jestli vznikla právě v důsledku nějakého neodborného zacházení. To by všechno měl poznat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, to tedy jsou ty věci, které zůstávají v platnosti podle občanského zákoníku. V tom dalším vstupu se budeme věnovat i těm novinkám. A já teď jenom v závěru, než předáme slovo kolegyni se zpravodajskou relací, bych se zeptala, jestli je tam ještě něco z toho původního, co tam zůstává a zatím jsme neřekli.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Určitě tam zůstává třeba i to, že pokud nám v souvislosti s reklamací vzniknou nějaké náklady, něco někam posíláme, někam musíme jet a tak dál, tak všechny tyto náklady by nám měly být potom, pokud se jedná o oprávněnou reklamaci, zpětně uhrazeny. Tak i to v zásadě zůstává stejně.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale asi to musíme doložit. To znamená mít všechno černé na bílém.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Určitě. Přesně tak.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A prodlužuje se pak o tu reklamaci případně další záruka té věci?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
To bylo tak podle starého zákoníku, teď podle toho nového to tam výslovně napsáno není, takže bohužel nejspíš už s tím takto nemůžeme počítat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Do Třináctky Plus si můžete také zavolat. Spojení k nám do studia je 221 553 926. Máme před sebou poslední část dnešního vysílání. Povídáme si tady s právní poradkyní Kristýno Opletalovou ze sdružení Spotřebitel.net o tom, jak správně reklamovat nekvalitní zboží podle nového občanského zákoníku. Připomněli jsme zatím, Kristýno, takové ty věci, které platí a platily i předtím. A teď ty novinky jsou jaké nejdůležitější?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
To nejdůležitější je určitě záruka na zboží. A tady bych zdůraznila tedy, že to je poměrně kontroverzní věc. Že na to jsou různé názory i mezi právními odborníky. Já tady budu prezentovat názor našeho sdružení, respektive i to, jak je to uvedeno v důvodové zprávě k zákonu. Ale, jak říkám, je možné, že se to třeba i do budoucna ještě bude měnit. Ve starém občanském zákoníku, tam jsme měli jednoznačně to, že na každé zboží je záruka dva roky. Takže to bylo opravdu jednoduché a přehledné. Ta záruka byla ze zákona. Nicméně teď v tom novém občanském zákoníku je to vlastně tak, že ta záruka nebude muset být ze zákona jakoby nařízená, ale bude to spíše záruka smluvní, tak jak jsme ji znali dříve v obchodním zákoníku. To znamená, že záleží na těch dvou stranách, protože je to soukromoprávní vztah, když si třeba jdeme koupit boty. Záleží na těch dvou stranách, na jaké záruce se dohodnou. Jiná ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ty dva roky je strop tedy?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Ne, ne, ne. Žádný strop tam není. De facto může být třeba záruka i delší, může být třeba 3 roky, 4 roky.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak jsou věci, kde bychom rádi, třeba u nové střechy, aby nebyla dva roky. To by bylo dost málo.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Hm. De facto i ten starý občanský zákoník počítal s tím, že nám může nad rámec zákona dát prodejce delší záruku a vyznačit ji takto v záručním listu. Ona taky ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže máme se ptát teď na tu záruku?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Určitě bychom měli.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
I třeba u těch bot, u jakéhokoli zboží?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Určitě u jakéhokoliv dražšího zboží, třeba nad tisíc korun, kde nám na tom opravdu bude záležet, bychom si měli dát pozor. My všem spotřebitelům teď radíme, aby si nechávali potvrdit záruční list. Jednak tedy to, že vlastně vůbec tu záruku mají, protože už to nemusí ze zákona automaticky být. A hlavně také v jaké délce ji mají. Jiná věc je samozřejmě to, jak to bude fungovat v praxi. Protože jednak každý z těch prodejců si bude asi ten zákon vykládat jinak. Navíc si budou chtít udržet zákazníky, takže je možné, že stejně tak jako tak prostě budou poskytovat záruku ve stejném rozsahu jako to bylo za doby starého občanského zákoníku.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A může mi někdo říct, že mi záruku nedá, že prostě není nutná, že je to tak kvalitní a záleží na mně, jestli si to tedy koupím anebo ne?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
De facto se to dá takto vykládat z toho nového občanského zákoníku. Takhle je to napsané i v té důvodové zprávě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže když není záruka, tak nemůžu pak ale ani reklamovat. Nebo můžu chtít vrátit ...

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Takhle, ona je tam zůstala tam pořád ta stejná domněnka jako v tom starém občanském zákoníku, že když se vyskytne nějaká vada v prvních 6 měsících po zakoupení, tak se má za to, že existovala už při převzetí. Takže i kdyby nám vlastně nějaký prodejce nechtěl dát záruku, tak pořád tam v rámci těch 6 měsíců máme možnost to reklamovat. A pokud by ten prodejce tvrdil, že tam ta závada není, že jsme si to prostě vymysleli, tak by bylo na něm, aby prokázal opak. No, nicméně pokud bychom tu záruku nedostali, tak bychom se dostali do nepříjemné situace po těch 6 měsících. To znamená od 7. měsíce dál už by zase bylo na nás, abychom prokazovali, že ta závada tam existovala v době převzetí. Protože ta záruka je teď v tom novém občanském zákoníku koncipována poněkud jinak. Novinkou je taky to, že už bude závazné i to, co třeba napíše ten prodejce někam na obal, co řekne někde v reklamě. Takže pokud bude někde propagovat nebo inzerovat, že má záruku třeba dva nebo tři roky, tak to bude závazné. Samozřejmě, že ale zase problém může být takové to, takovou tu deklaraci zachytit. Protože pokud to někde bude v televizi, my si asi nebudeme tu reklamu nahrávat, že. Ale tím chci říct, že pokud si nejsme jisti, jakou záruční dobu poskytuje ten prodejce, určitě bychom se měli podívat třeba na jeho webové stránky, nebo na jakékoliv třeba propagační materiály, které nabízí, protože i tam už teď je možné vlastně slíbit nějakou záruku a bude to závazné.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
V mnohých obchodech kupujeme více věcí najednou. Znamená to, že bychom pak třeba na tom hromadném účtu, na té účtence měli chtít potvrzení té záruky a platila by na všechno to zboží? Někde nakupujeme potraviny i oblečení, třeba hračky, spotřební zboží, například v těch řetězcech, řetězcích, pardon.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Hm. Tak, pokud to nekupujeme jako nějakou sadu zboží vyloženě, že by to bylo propojeno a nemohlo to fungovat odděleně, tak v zásadě každé to zboží je oddělené a na každé uplatňujeme třeba tu reklamaci zvlášť. Jinak na účtence jsou jenom prostě ty údaje ze zákona, nějaká cena včetně DPH a takovéto věci. Ale ta záruka, to skutečně by mělo být spíše v tom záručním listu, o který, jak jsem říkala, by si měli teď nově spotřebitelé mnohem více žádat. Zvlášť u těch dražších věcí. Aby měli jistotu, jak to je s tou zárukou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A když nám ten záruční list nedají, že ho nemají nebo nechtějí dát, tak pak už je na nás, jestli si tu věc koupíme nebo nekoupíme. A když ano, tak se má za to, že do toho půl roku, kdyby se něco s ní stalo a my za to nemohli, by se mělo i tak na tu záruku jako takovou nepotvrzenou pohlížet, že je to v pořádku. Ten náš nárok případný na vrácení.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Ano, ještě řeknu k tomu, že by nám nechtěli vydat záruční list, to by porušovali zákon a my bychom se určitě měli obrátit na Českou obchodní inspekci, aby provedla kontrolu a případně jim udělila pokutu.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a tak mě tak napadá, jestli ta změna je k lepšímu, anebo ne. Co třeba sledujete od spotřebitelů?

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
To je otázka. Na druhou stranu my jsme si tedy zvykli už vlastně na úplně jiné občanské právo, protože ten starý zákoník byl ještě z roku 64. A koneckonců ta záruka v rozsahu dvou let, to bylo opravdu unikum v Evropě. To snad měla Česká republika a Slovensko. Není to úplně tak běžné ve světě. A někteří si možná vzpomenou, že ještě asi do roku 2002 byla ta záruka jenom 6 měsíců. Takto se prodloužila až potom, někdy před vstupem do Evropské unie, asi tak v roce 2003. Takže také to takto nebylo vždycky.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a tipuji, že o zárukách a reklamacích v letošním roce určitě nemluvíme ve Třináctce plus naposledy. A já se na vás za měsíc nebo na někoho z vašich kolegů opět budu těšit a dnes děkuji za informace. Mějte se hezky.

Kristýna OPLETALOVÁ, právní poradkyně, Spotřebitel.net
--------------------
Také děkuji, na shledanou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.