Atmosféra současného masopustu zachycená objektivem Jana Mihalička. 400 ASA Gallery zve na novou výstavu
Masopusty jako pestrá vizuální podívaná přitahují mnoho fotografů. Jan Mihaliček se snaží zachytit záblesky magična nebo tajemna, které jsou v tomto reji masek stále přítomny. Výběr z pětileté práce umělec vystavuje v 400 ASA Gallery na Smíchově.
Jedním z fotografických témat Jana Mihalička jsou české tradice, dokumentuje zabijačky, tříkrálové sbírky nebo náboženské poutě. V posledních pěti letech začal fotit i masopusty, kterým se předtím vyhýbal. „Protože mám pocit, že to je taková staronová tradice, která je trošku vyprázdněná. Když jsem se před pěti lety poprvé dostal na Roztocký masopust, tak mě to opravdu natolik vizuálně zaujalo, že jsem si říkal – to zkusím fotit.“
Na výstavě uvidíte také fotografie z jihočeské Blatné nebo pražského Žižkova, Břevnova a Malé Strany. Přehlídka masek většinou hýří barvami, Jan Mihaliček zachytil atmosféru masopustů v černobílé: „Já na tohle vždycky odpovídám, že jsem ten člověk, který vyrostl na černobílém obraze. Když jsem začal pracovat po roce 1989 v Lidových novinách, tak ty vycházely černobíle. A pro mě bylo normální ten obraz už v hlavě mít převrácený na černobílou. A mám to rád, mám to pořád radši než barevnou fotku.“
Podle autora výstavy se dnes už masopusty vzdálily od své původní úlohy očistné tradice a jsou především vizuálně zajímavým setkáním. Navazující sice na staré tradice, ale již bez onoho duchovního rituálu. Výstava fotografií Masopusty bude ve 400 ASA Gallery přístupná až do 8. dubna 2022.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.