Forman měl i své stinné stránky. Snažili jsme se je v nové hře zachytit citlivě, říká Adéla Laštovková
Adéla Laštovková Stodolová je tanečnice, choreografka a režisérka, která aktuálně připravuje novou hru s názvem Forman. Ta je po Medě, Werichovi a Martě další z řady počinů autorského týmu tvořící na Letní scéně Musea Kampa.
„Daniela Sodomová hledala osobnost, která s Kampou souvisí. A říká se, že Forman, když natáčel Amadea, tak si odskakoval na toalety na Kampu do Sovových mlýnů,“ směje se. „Teď má navíc výročí. Je to důležitá osobnost, která nás proslavila v zahraničí. Jako jeden z mála dostal dva Oscary, tak o kom jiném se vlastně zmiňovat.“
V hlavní roli proslulého oscarového režiséra Miloše Formana se představí Marek Adamczyk a Patrik Děrgel. „Oba dva na nás působili spontánně, bezprostředně a se schopností vyprávět. Navíc jsou si podobní i vizuálně. Když s nimi zkouším, tak vidím, že jsou i pohybově nadaní, je s nimi pohoda a nějak na sebe slyšíme. Volba byla celkem jasná.“
Po stopách Miloše Formana
Příprava samotné hry vyžadovala podle Adély Laštovkové hodně pátrání. „Bylo to hodně o čtení knih, životopisů, sledování dokumentů či filmů z archivu. Člověk se dostává skoro do takové detektivní pozice. Z jeho dětství víme hodně málo, navštívili jsme i penzion Rut, kam jezdil na prázdniny. Pak jsme pátrali u lidí, kteří ho znali, ptali jsme se těch, kteří byli ochotní něco říct. Tam mám ale určitou hranici, protože ty výpovědi jsou subjektivní a informace dostáváte hodně přefiltrované.“
V rámci přípravy navštívila režisérka v New Yorku i Formanovu manželku Martinu. „Její přijetí bylo velmi dobrosrdečné, přející. A dostali jsme v podstatě plnou důvěru, jak s představením naložíme. Možná je to tím, že o Kampě už ví a že jsme zatím žádné představení nezkazili. Stavím se k tomu s pokorou a také cítím velkou zodpovědnost.“
Stinné Formanovy stránky
„Hodně jsme si o panu Formanovi povídaly. Řekla nám třeba, že dost trpěl depresemi, když zrovna nepřicházel žádný scénář. Když se potom objevil, tak zahořel. Většinou prý ale ležel a koukal na televizi nebo poslouchal hudbu. Bavil ho taky sport – tenis, fotbal. Taky byl prý rád ve společnosti a vyprávěl.“
Jak sama říká, snažila se zachytit celou Formanovu osobnost, aby hra nevyzněla jako pouhá oslava. „Samozřejmě musím vidět i tu horší stránku osobnosti. Vždycky to ale dělám s úctou ke člověku a spíše se snažím postavě porozumět.“
„Měla jsem třeba hodně otazníků, jak to měl se ženami, protože jich neměl málo. Přemýšlela jsem, jestli jeho vztahy byly hluboké. On v sedmi letech přišel o maminku, takže mu chyběla ta ženská stránka, neměl se kde naučit, jak pracovat s emocemi. Pořád v těch ženách hledal náruč, až se skoro stával malým dítětem. Jenže ta žena má také nějaké limity. Myslím, že až s Martinou Formanovou, kterou starost o domácnost nijak zásadně nevyčerpávala, našel nový domov, znovu uhnízdil a došel tomu rodinnému štěstí,“ dodává Adéla Laštovková Stodolová.
Premiéra hry Forman se bude konat 18. – 19. června na Kampě.
Jaká byla návštěva New Yorku a setkání s Martinou Formanovou? Jak se dostala od tance k režii? Jak se dostala k inscenaci Meda? Poslechněte si v záznamu pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka