Jak moc je člověk spjatý s informačními technologiemi? Odpověď hledá výstava Digitální blízkost ve Veletržním paláci
Národní galerie Praha zahájila minulý týden novou výstavu. Digitální blízkost v mezaninu Veletržního paláce poukazuje na technologie a intimitu, dvě tradičně protikladné oblasti, které jsou dnes pevně propojené.
Čtěte také
Technologie vstoupila do našich životů a navždy je ovlivnila. Displej je často první věc, které se po probuzení dotkneme. Výstava Digitální blízkost se zabývá proměnou vnímání našeho soukromí a intimity po virtuální zkušenosti zesílené pandemií a jejím vlivem na lidské vztahy. Prostřednictvím děl mladých umělců si klade otázku, jak bude vypadat další vývoj.
„Do určité míry je to výstava o tom, jak zažíváme ty blízké vztahy, z hlediska sociálního distancování a pandemie, v té digitalitě. Ale je to taky o tom, jak technologie vstoupila do naší blízkosti a snaží se v nás vyvolávat určité vztahy, které připomínají ty lidské,“ upřesňuje kurátor Michal Novotný.
„Jsou tady různé přístupy, ale je to jednak určité smazávání hranic mezi tím, kde to naše tělo končí a začíná. Ale samozřejmě jsou tu taky díla, která se zabývají vyloženě tou zkušeností virtuální a určité protikladnosti, která v nějaké míře připomíná zamilovanost. My vlastně víme, že to nechceme dělat, nějakým způsobem nás to vykořisťuje, ale nemůžeme si pomoct. Propadáme tomu a ten telefon znovu odemykáme a díváme se na tu obrazovku,“ dodává Novotný.
Výstava bude k vidění v mezaninu Veletržního paláce až do 10. července 2022. Zároveň bude v Malé dvoraně výstava prezentující nově vzniklou Cenu Empatie. Ta si klade za cíl podpořit realizaci uměleckých projektů, které přesahují hranice výtvarného umění a zapojují širokou veřejnost do otázek nezbytných pro soužití v rámci měnícího se společenského i životního prostředí.
První vítězný projekt Lenky Záhorkové vytváří mezigenerační dialog pro uchování unikátních životních zkušeností seniorů, které zvěčnila v dekoru porcelánového nádobí. Druhý vítězný projekt Romany Drdové se zabývá tématem upcyclingu a znovuvyužití především marketingového materiálu jako prostředku pro tvůrčí činnost. Vystaveny budou do 13. února 2022.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka