Na železnici platí nové jízdní řády. Cestující v Praze a Středočeském kraji čeká řada novinek

16. prosinec 2024 14:30

Na tuzemské železnici začaly v neděli 15.12. platit nové jízdní řády. Podívejte se, s jakými změnami musí počítat cestující v Praze a ve Středočeském kraji.

Největších úprav se dočkaly osobní vlaky linky S1 na trati z Prahy do Kolína, které ve špičkách všedních dnů končí v Poříčanech, na dalších zastávkách pak místo nich zastavují rychlíky linky R41.

Taktéž z Prahy přes Nymburk do Kolína se změnil dopravní koncept. Nově je založený na spěšných vlacích.

K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem.

RegioPanter PID

V souvislosti se stavebními pracemi v pražském železničním uzlu došlo ke změně výchozí, resp. cílové stanice u linek S2 a S22, které nově jedou směrem do Milovic, Nymburka a Kolína z pražského hlavního nádraží.

Další informace ke změnám zjišťoval také reportér Tomáš Kopáček.

Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.

Změny podrobně:

Trať 011 Praha – Kolín

Na této trati dochází k zásadní změně koncepce regionální dopravy. Ve špičkách pracovních dní budou osobní vlaky jezdit pouze v úseku Praha – Poříčany a zpět, každých 30 minut pojede spěšný vlak z Prahy do Kolína (Kutné Hory), který bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat všude (výjimkou jsou zastávky Nová Ves u Kolína a Tatce ve směru do Prahy u každého druhého vlaku z důvodu nedostatku kapacity na trati). Ve stanici Poříčany pak bude zaveden krátký přestup mezi osobními a spěšnými vlaky. V sedlech pracovních dní a o víkendech zůstane stávající koncept provozu v jiných časových polohách vzhledem ke koordinaci časových poloh spojů s dálkovou dopravou.

Trať 012 Pečky – Kouřim

Polohy vlaků se uzpůsobují přípojům v Pečkách.

Trať 060 Poříčany – Nymburk

Polohy vlaků se uzpůsobují přípojům v Poříčanech.

062 Nymburk – Mladá Boleslav

Na trati jsou v pracovní dny zavedeny dva nové vlaky linky S31, první (Os 6033) pojede z Mladé Boleslavi města v 5:34 a do Nymburka hl.n. přijede v 6:17, kde budou mít cestující nově přípoj na spěšné vlaky linky R42 do Prahy a Kolína, druhý (Os 6058) pojede z Nymburka hl.n. v 22:03 od přípojů z Prahy a Kolína, v Mladé Boleslavi hl.n. bude mít vlak přípoje do Turnova a Všetat, do Mladé Boleslavi města vlak přijede ve 22:45. Všechny vlaky na trati budou nově vedeny částečně nízkopodlažní motorovou jednotkou Regionova.

Trať 070 Praha – Turnov

Z důvodu pokračujících stavebních prací v uzlu Praha a na trati 232 jsou nově z / do stanice Praha hl.n. vedeny i vlaky linky S2 / S22 Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Kolín. Spěšné vlaky linky R43 Praha – Mladá Boleslav a osobní vlaky linky S3 Praha – Mladá Boleslav / Mělník proto jedou nově ze stanice Praha hl.n. o několik minut dříve, ze stanice Praha-Satalice dál již jedou beze změny. Na lince R43 přibyde ve večerních hodinách další spoj (Sp 1548) s odjezdem z Prahy hl.n. ve 20:18, ze Všetat bude tento vlak pokračovat do Mělníka, kam přijede ve 21:15.

Trať 090 + 091 Praha – Roudnice nad Labem (– Děčín)

Počet a časové polohy vlaků jsou prakticky beze změn, na vlacích linky S4 Praha – Kralupy n. Vlt. – Hněvice (– Ústí nad Labem) jsou nově nasazeny nové elektrické jednotky 640.2 RegioPanter, některé vlaky jsou nadále vedeny patrovými jednotkami 471 CityElefant.

Ranní zrychlený vlak do Prahy (Os 9607) pojede z Kralup již v 6:02 a je z důvodu omezené kapacity stanice Praha Masarykovo nádraží veden do stanice Praha-Holešovice. Vlak bude z kapacitních důvodů veden soupravou s lokomotivou a taženými vozy.

V období od 2. března až do 1. srpna 2025 je plánována z důvodu pokračující přestavby stanic Praha-Bubny a Praha Masarykovo nádraží výluka s úplným zastavením provozu v úseku mezi Prahou Masarykovým nádražím a odbočkou Stromovka. V době konání výluky budou všechny vlaky vedeny do / ze stanice Praha-Holešovice. Zastávka Praha-Holešovice zast., kde je možné nastupovat a vystupovat jen z prvních tří vozů vlaku, bude ve stávající zkrácené podobě v provozu pouze do 1. března, poté bude zrušena. Po skončení výluky budou vlaky nově zastavovat ve stanici Praha-Bubny, kde dosud zastavovaly jen vlaky z kladenské trati.

Trať 093 Kladno – Kralupy nad Vltavou

Po dokončení modernizace úseku Kladno – Kladno-Ostrovec, díky kterému došlo ke zlepšení parametrů trati, bude rozšířeno zastavování vlaků v Kladně-Dubí a Dřetovicích. Ve stanci Kladno-Dubí nově zastaví všechny vlaky a na zastávce Dřetovice kromě jednoho vlaku v každém směru budou zastavovat také všechny vlaky. Naopak na zastávce Kladno-Vrapice budou zastavovat pouze dva vlaky ráno ve směru na Kladno a v opačném směru pouze dva vlaky odpoledne.

Na základě objednávky Středočeského kraje pojede v úseku Kladno-Ostrovec – Kladno a opačně o víkendech jeden pár vlaků navíc v poledním čase, ve 12:03 (Os 19859) s odjezdem z Kladna-Ostrovce jako přípoj k spěšnému vlaku do Prahy, naopak z Kladna bude odjíždět nový vlak v 11:45 (Os 19858) jako přípoj od spěšného vlaku z Prahy.

Trať 120 Praha – Rakovník

V Praze bude pokračovat přestavba stanice Praha-Bubny až do začátku srpna. Od 2. srpna 2025 by mělo dojít k obnovení provozu z Prahy-Dejvic až na Masarykovo nádraží a také k otevření nové zastávky Praha-Výstaviště, na nové zastávce budou zastavovat všechny vlaky kategorie Os. Z důvodu pokračující modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží je možné, že budou muset některé vlaky ze / ve směru Kladno končit / začínat ve stanici Praha-Bubny. Prosíme cestující, aby sledovali aktuální informace v průběhu léta.

Trať 121 Hostivice – Podlešín

Na základě objednávky Středočeského kraje pojede v pracovní dny navíc ranní vlak z Prahy-Zličína přes Hostivici do Noutonic, kam přijede v 7:32 (Os 19746).

Trať 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy

Vzhledem k setrvale špatnému technickému stavu výtoňského mostu a pokračující přestavbě stanice Praha-Smíchov budou i nadále téměř všechny vlaky Českých drah končit / vycházet ve stanici Praha-Smíchov. Výjimkami jsou pouze poslední noční pár vlaků půlnočního rozjezdu, ranní Cyklohráček z Prahy a večerní Cyklohráček zpět do Prahy, tyto vlaky pojedou z / na hlavní nádraží. I nadále mají všechny vlaky prodlouženou jízdní dobu kvůli průjezdu přes stanici dvojitou úvratí. Noční pár vlaků „půlnočního rozjezdu“ (Os 25963 a 25934) pojede v úseku Hostivice – Praha-Zličín – Praha hl.n. a zpět pouze do 1. srpna 2025, poté by měl být obnoven provoz na trati z Dejvic do Buben, kudy budou noční vlaky do / ze stanice Praha hl.n. přesměrovány.

Trať 161 Rakovník – Blatno u Jesenice – Chyše (– Bečov nad Teplou)

Na základě objednávky Středočeského a Karlovarského kraje pojede o víkendech navíc jeden pár odpoledních vlaků v úseku Žlutice – Blatno u Jesenice a opačně. Půjde o vlak s odjezdem ze Žlutic v 16:27 (vlak pokračuje až do Rakovníka) a v opačném směru o vlak s odjezdem v 16:47 z Blatna u Jesenice (jde o prodloužení vlaku z Rakovníka). Od začátku platnosti nového jízdního řádu bude zhruba polovina vlaků vedena částečně nízkopodlažní jednotkou Regionova, jedná se zejména o vlaky v úseku Rakovník – Blatno u Jesenice.

Trať 171 Praha – Beroun

Vzhledem k zavedení výhradního provozu pod systémem ETCS na trati 011 a současně také kvůli rozsáhlým stavebním pracím na trati Praha – Beroun s vlivem na jízdní doby již linka S7 nebude pokračovat ve špičkách pracovních dní skrz Prahu hl.n. na trať 011. Jinak je základní jízdní řád beze změn. V průběhu jeho platnosti ale bude docházet k četným změnám dočasného charakteru v závislosti na postupu stavebních prací a z nich plynoucích dopravních omezení.

Tratě 173 Praha – Rudná u Prahy – Beroun a 174 Beroun – Rakovník

Na tratích 173 a 174 budou nové jednotky ř. 847 RegioFox nasazeny již v plném provozu na všech vlacích.

Trať 204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem

Na základě objednávky Středočeského kraje pojedou na trati i nadále 4 páry výletních vlaků o víkendech a svátcích v období od konce dubna do konce září. První ranní pár vlaků nově pojede také v celém období jako ostatní vlaky.

Trať 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou

Dochází ke změně v rozlomení vozebních ramen na relace Čerčany – Zruč nad Sázavou a Zruč nad Sázavou – Havlíčkův Brod.  Vlaky končící / výchozí v zastávce Zruč n. S. zast., které dosud jezdily od / do Ledče, pojedou z / do Kutné Hory.

Trať 220 Benešov u Prahy – Tábor

V pracovní dny se rozšiřuje provoz spěšných vlaků. O víkendu budou zavedeny spoje z Prahy hl.n. v 8:16 do Tábora a v 17:06 v opačném směru z Tábora do Prahy. Kvůli těmto úpravám dochází ke změnám i u osobních vlaků, kdy se většinou trasy Olbramovice – Votice a Olbramovice – Tábor oproti stavu v současnosti časově prohodí. Většinou tak dojde k posunu o 60 minut.

Trať 221 Praha – Benešov u Prahy

Ve špičkách pracovních dní dochází k propojení vozebních ramen do relace Strančice – Praha hl.n. – Milovice, jinak jsou osobní vlaky prakticky beze změny. Dochází k rozšíření provozu spěšných vlaků (viz trati 220 a 223).

Trať 222 Benešov u Prahy - Vlašim

V pracovní dny okolo poledne je zaveden nový pár vlaků, díky kterému bude hodinový interval v pracovní dny zajištěn prakticky po celý den.

Trať 223 Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany

Na této trati dochází k rozšíření provozu spěšných vlaků Sázava. Nové vlaky odjíždějí v pracovní dny z Benešova v 5:40 do Tábora, v 7:38 do Votic, v 16:07 do Olbramovic, v 18:07 a 19:07 do Tábora a denně v 9:07 do Tábora. V opačném přijíždějí nové spěšné vlaky do Benešova v pracovní dny 5:48 z Tábora, v 8:48 z Votic, v 15:48 z Tábora, v 16:48 z Olbramovic, v 19:48 z Tábora a o víkendech a svátcích v 17:48 z Tábora.

Trať 230 Kolín – Havlíčkův Brod

Vzhledem ke stavebním pracím ve stanici Kolín dojde na této trati k několikaměsíčnímu omezení provozu. Přesný termín výluky bude zveřejněn po potvrzení ze strany Správy železnic. Během výluky nepojedou spěšné vlaky od Prahy v úseku mezi Kolínem a Kutnou Horou a zpět a také související osobní vlaky. Osobní vlaky budou po dobu těchto výluk z Kolína odjíždět dříve a přijíždět později. V dopoledním sedle budou zavedeny nové vlaky Kolín – Kutná Hora město pro zajištění přípojů od dálkové dopravy.

Trať 231 + 232 Praha – Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín / Milovice

Na této trati dochází k zásadní změně koncepce regionální dopravy. Ve špičkách pracovních dní budou zavedeny spěšné vlaky Praha – Nymburk – Kolín a zpět v hodinovém intervalu, které budou mezi stanicemi Nymburk – Kolín zastavovat všude, zároveň v tomto úseku pojedou v časovém prokladu s osobními vlaky linky S2 Praha – Kolín. Ty budou současně doplněny dalšími osobními vlaky Praha – Nymburk, od nichž bude v Nymburce možnost přestupu do spěšného vlaku směr Kolín, obdobně i v opačném směru.

Vlaky od Milovic pojedou přímo do Prahy dvakrát za hodinu, z Prahy budou pokračovat do Strančic. V součtu tak v úseku Lysá nad Labem – Praha a zpět pojedou ve špičkách čtyři zastávkové spoje za hodinu v souhrnném intervalu cca 15 minut.

V sedlech a o víkendech zůstává zachován stávající koncept dopravy. Vzhledem k několikaměsíčním stavebním pracím ve stanici Kolín dojde k omezení provozu – opět budou projížděny zastávky Veltruby a Kolín-Zálabí, které budou obsluhovány NAD.

V letním období také bude třeba počítat s dočasným omezením provozu kvůli dokončení rekonstrukce trati mezi stanicemi Mstětice a Čelákovice.

Trať 235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou

V dopoledním sedle budou zavedeny nové vlaky Kolín – Kutná Hora město k zajištění přípojů od dálkové dopravy.

autor: jmy | zdroj: České dráhy a.s.
Spustit audio

Nejnovější zprávy