Snést, vybudovat mostní provizorium a opravit, popisuje ředitel Správy železnic Jiří Svoboda budoucnost mostu na Výtoni

Prahu čekají v příštích letech významné železniční změny. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda přibližuje, jak bude vypadat rekonstrukce ikonického mostu na Výtoni, jak pokračuje stavba trati na letiště a co čeká Smíchovské nádraží.

Rekonstrukce železničního mostu na Výtoni patří k nejdiskutovanějším stavebním záměrům posledních let. Z původního projektu přesunout most jinam nakonec sešlo, Jiří Svoboda vysvětluje proč:

Čtěte také

„Musím se přiznat, že jsme vnímali tu stavbu více jako dopravní, kterou je potřeba zkapacitnit, zkvalitnit, ale uznávám, že někdo tu stavbu vnímal trošku jinak. Památka, genius loci, rozhodnutí bylo spíš vázáno na UNESCO a zpracování posudku HIA. Prostě upřednostnil to, že ta vzácnost je v té historii a v tom pohledu. A bylo rozhodnuto, my to ctíme. No a teď budou další fáze.“

Plán, ke kterému se Správa železnic přiklání, je koordinován s Národním památkovým ústavem. Most by měl být snesen a kompletně zrekonstruován.

„Ne na nějakých pár let, ale už na tu životnost mostu, což je většinově okolo sto let. A v té době snesení tam bude náhradní mostní provizorium, po kterém budou jezdit vlaky, jak jsme zvyklí. Čili celou konstrukci snést a dát do pořádku.“

O konkrétním místě, kde se budou tři ikonické oblouky opravovat, zatím rozhodnuto není. Správa železnic hledá lokalitu, která nebude narušovat život ve městě. Časový harmonogram počítá s tím, že za tři roky by mělo dojít k výměně za mostní provizorium.

Trať na letiště a do Kladna

Správa železnic zároveň pokračuje v dalších velkých projektech. Jedním z nich je trať z centra města na letiště a do Kladna. Po rekonstrukci Masarykova nádraží, Negrelliho viaduktu a nových zastávkách nádraží Bubny a Výstaviště budou následovat další úseky.

Čtěte také

„Z Výstaviště směr Dejvice, Dejvický tunel, Veleslavín a pak už jsme na letišti. Toto všechno je rozpracováno v přípravách, konkrétně v časovém harmonogramu. Ještě letos bychom chtěli zahájit výstavbu Ruzyně - Kladno, což je nejdelší úsek, 15 km. Čili postupně se to uzavírá z bodu A do bodu B i ten střed. No a vrcholem bude podzemní stanice na letišti. Všechno směrujeme k roku 2030.“

Jaké změny čekají zastávku v Dejvicích? Rekonstrukcí prochází také Smíchovské nádraží, co se tam aktuálně děje? A vzniknou pod Prahou železniční tunely? Poslechněte si celý rozhovor.

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu