Trojský most je prý předražené dědictví bývalého vedení magistrátu
Nové vedení Prahy se začíná učit, jak zlehka našlapovat. Hrozí totiž, že při hřmotnější chůzi vypadne z nějaké magistrátní skříně další kostlivec po minulé reprezentaci. Takovým strašákem je i Trojský most, který bude navazovat na tunel Blanka, a po sedmdesáti letech bude prvním novým mostem v srdci Prahy. Původně měl totiž stát 400 milionů, bývalý šéf Odboru městského investora ale objednal most v lepší kvalitě, a cena najednou poskočila na 1,2 miliardy.
Trojský most bude sloužit autům a i pěším, kteří budou směřovat s Holešovic do Tróji a zpět. Chodci si budou moci přes dvě stě metrů dlouhý most zahrát hru, každý krok, tedy každý metr mostu, totiž stojí 40 milionů korun. Podle mluvčí magistrátu Terezy Krásenské zatím není jisté, že procházka po mostu opravdu tak prodraží .
"Co se týká projektu výstavby trojského mostu, tak ten je teprve ve fázi přípravy realizační projektové dokumentace. Dosud nebyl schválený nabídkový rozpočet. A tudíž neexistuje žádný dokument, který by Prahu zavazoval k tomu, že by musela zaplatit navýšení 800 milionů korun," podotýká Krásenská.
Mluvčí metrostavu František Polák ale říká, že most v prováděném rozsahu prací dražší bude a vysvětluje proč: "Nový trojský most je dražší než ten, který byl v původní dokumentaci, z jednoho prostého důvodu. Je úplně jiný, z jiných materiálů, s jiným postupem výstavby. Tento most je podstatně technicky náročnější a asi bude i výrazně hezčí."
Magistrát si nicméně nechává stavbu prověřit a dal si k projektu vypracovat nezávislý posudek, který by měl náklady odůvodnit.
Podle Terezy Krásenské je důležité si uvědomit, že jde o dědictví, které stávající politické vedení přebírá po předchozím: "Jsme postaveni před hotovou věc a teď je na nás, jak se s tím vypořádáme. Samozřejmě věříme, že půjde vše změnit, že se vše obrátí k lepšímu, a třeba někde i ušetříme. Je to prostě dědictví, které teď leží na stole a my se s tím musíme nějak vypořádat."
Otázkou zůstává, jestli posudek k něčemu přispěje, protože cena vznikla podle Františka Poláka na základě vysoutěžených cen jednotlivých položek stavebních prací a investor s ní souhlasil, proto s ní nic nehne.
"Ta cena je konstruovaná přesně podle smlouvy. Na takto velké projekty se dělají smlouvy podle speciální metodiky, která je mezinárodním standardem smluv na velké stavby používaných v celé Evropě, a není důvod, proč to neaplikovat tady," dodává Polák.
Server novinky.cz přišel s odhadem odborníka na mostní konstrukce projektanta Jiřího Stráského, který tvrdí, že most mohl stát sedm set milionů. Magistrát tvrdí, že dělá, co může, a dokládá to velkou revizí celé stavby tunelového komplexu Blanka, která nedávno skokově podražila o deset miliard. Její závěry by mohly do konce dubna přinést řešení jak na bezedném tunelu ušetřit.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Krácení solárních dotací? ‚Budeme lobbovat v Senátu a případně se obrátíme na Ústavní soud,‘ říká Lang
-
‚Jsme přesvědčeni, že na ně máme nárok.‘ Agrofert žaluje ministerstvo, stoplo mu dotace za 200 milionů
-
Spory gangů, změna identity. Boss ‚billboardové mafie‘ se v minulosti doznal k únosům
-
Manželé z Ostravy opravují podruhé vyplavený dům. ‚Konečně jsme začali topit a vysoušet zdi,‘ říkají