Ve slamu jsem Jarda Jágr, říká Jan Jílek, programový ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti

30. červen 2024

Vystudoval bohemistiku a filmovou vědu. Do života programového ředitele Letní filmové školy v Uherském hradišti ale nepatří jen film, ale také poezie. Je průkopníkem slam poetry a dvojnásobným mistrem republiky. Hostem pořadu Až na dřeň byl Jan Jílek.

Letní filmová škola v Uherském Hradišti se bude letos konat už po padesáté. Nic se ale prý zásadně měnit nebude. Návštěvníky čeká tradiční program nabitý kvalitní filmovou podívanou, který zpestří vzpomínková sekce. „Bude to velká oslava filmu i festivalu,“ říká Jílek.

Velkou zkouškou byl nejen pro festival, ale i pro Jana Jílka osobně covid, který udělal (nejen) všem filmovým festivalům čáru přes rozpočet. Přízeň diváků, kteří i přes mohutná opatření přijeli, prý filmového matadora doslova rozplakala. „Byl to výjimečný zážitek. Já tehdy uváděl první film v plném Slováckém divadle a při pohledu na diváky v látkových rouškách jsem se regulérně rozbrečel.“

Nabídka snů

Na Filmovce, jak se Letní filmové škole v Uherském Hradišti přezdívá, byl Jan Jílek poprvé o prázdninách po své maturitě a prý to pro něj velký byl velký zážitek a zlom. Nedlouho po té navíc přišla nabídka snů a on se stal součástí organizačního týmu festivalu.

Jan Jílek měl už jako kluk rád mluvené slovo a slovní hříčky. Na gymnáziu začal psát první texty. Náhodou mu do života přišla slam poetry. Ta tehdy byla u nás v plenkách a ani Jan Jílek neměl na začátku úplně jasno, do čeho vlastně vstupuje. „Jinakost slamu je v tom, že je naživo, je tam časový limit a publikum. Je to hodně obnažující, jste to jen vy a váš text.“ Na slam poetry je podle Jana Jílka skvělé, že má svá pravidla, ale každý ji může uchopit úplně jinak.

Proč do svých textů nikdy nevpisoval své niterné pocity a proč o sobě říká, že dnes píše podobně, jako Jarda Jágr hraje hokej? I o tom byla v pořadu Až na dřeň řeč.