Nové tramvaje pro Prahu. Plně bezbariérové a klimatizované vozy by mohly vyjet koncem příštího roku
Už na konci příštího roku by se cestující v Praze mohli svézt úplně novými tramvajemi. Dopravní podnik pořídí v následujících třech letech desítky plně bezbariérových a klimatizovaných vozů od plzeňské Škody Transportation. Tramvaje mají být pohodlnější pro cestující i jednodušší a úspornější na provoz.
Nové vozy podle zpracovaných návrhů vzhledově vycházejí z designu současných pražských tramvají, mají ale ještě zaoblenější tvary, vysoké prosklené čelo a celkově zvenku i zevnitř působí vzdušným, prostorným a přehlednějším dojmem. To podtrhuje i technické provedení.
„Mnohem větší informační panely v rámci interiéru, širší přes celou uličku, ledkové osvětlení, celá tramvaj bude plně klimatizovaná. Mechanicky je tramvaj stoprocentně nízkopodlažní, jak pro stojící, tak sedící cestující, takže všichni budou mít přístup k sedadlům bez schodů,“ upřesňuje Jaromír Jelínek, obchodní ředitel pro MHD ze Škody Transportation.
To umožňuje i nové technické provedení, díky kterému nebudou sedadla na podestě. „Je to ve spojitosti s klasickým nápravovým podvozkem, který má výborné vlastnosti z pohledu provozních a úspory,“ doplňuje Jelínek.
Tramvaje budou mít také takzvaný antikolizní systém. Fyzický prototyp tramvaje k technickým zkouškám by měl být hotový do konce letošního roku. Nové vozy mají být úspornější a pohodlnější má být ovládání pro řidiče i samotné cestování.
„Kombinujeme regulátor pohonu, umíme zastavit do úplného zastavení motorem. Není to jediná vlastnost, je to plynulé brzdění, plynulý rozjezd, pro cestující to bude mnohem komfortnější, pro podvozek a pohon to bude zase s nižším opotřebením. Dál to má dopad i do spotřeby energie,“ vysvětluje Jelínek.
Praha do začátku roku 2027 získá celkem čtyřicet nových tramvají. Vypravované by měly být z dokončované nové hloubětínské vozovny. Další tramvaje může Dopravní podnik hl. m. Prahy získat takzvanou opcí.
Co to znamená? A na kolik kontrakt vyjde? Poslechněte si celou reportáž.
Související
-
Ve vozovně Hloubětín je dokončena konstrukce odstavné haly pro tramvaje. Stavba bude mít zpoždění
Před rokem začali dělníci stavět novou tramvajovou vozovnu v Hloubětíně. Postavená už je konstrukce hlavní haly pro údržbu tramvají i většina jejího opláštění.
-
V Praze funguje už 700 nových přístřešků u zastávek MHD. Obměna trvala dva roky
Nové černé ocelové přístřešky MHD s bílými nápisy jsou už na sedmi stovkách míst v Praze. Technici dokončili první část obměny, která trvala dva roky.
-
Součástí pražské MHD se stal vodíkový autobus. Dopravní podnik ho nasadil na lince 170
V ulicích Prahy můžete potkat první vodíkový autobus. Dopravní podnik ho bude dva roky testovat, aby zjistil, jak rozšířit možnosti alternativních pohonů.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Úřad Netanjahua tvrdí, že Hamás ustupuje od některých částí dohody o příměří a vytváří ‚krizi‘
-
Únosy a vraždy, o kterých se vědělo předem. Detaily případů, kvůli nimž změnil billboardový boss identitu
-
Něco se dalo udělat jinak, komentuje první inkasované góly Kinského jeho bývalý trenér Shejbal
-
Oznámení o muži se zbraní si vyžádalo uzavření ulice a policejní manévry. Jednalo se technika komunikací