Prahou se můžete projet na kole podél Vltavy. I kolem Národního divadla
Prahou se můžete procházet nebo cestovat městskou hromadnou dopravou. Kdo má dobré nervy, projede ji autem. A kdo má sportovního ducha, sedne na kolo a pohledem na nejslavnější pražské památky se bude kochat z jeho sedla. Vybírat je možné z mnoha cyklotras. Ty páteřní mají označení A1 a A2.
Cyklotrasa A1 vede podél levého břehu Vltavy. Začíná na jihu Prahy v Radotíně u lávky přes Berounku a končí na severu města u přívozu v Sedlci. V centru a v Holešovicích je trasa přerušená a není značená. V okrajových částech vede převážně po samostatných cyklostezkách, v centru však po velmi rušných silnicích. Celková délka trasy je 24 kilometrů.
Trasa A2 je nejvýznamnější pražskou cyklotrasou, vede po pravém břehu Vltavy od jihu k severu. Kromě centra města je vedena po samostatných stezkách mimo silnice. V centru, od Mánesa k Těšnovskému tunelu, vede po silnici a není značená. Od Rudolfina k Těšnovskému tunelu je možné jet po náplavce. Tato trasa měří 27,5 kilometru.
Při jízdě na kole minete mnoho slavných památek - Vyšehrad, kubistické domy pod ním, Tančící dům, Mánes, palác Žofín na Slovanském ostrově, Národní divadlo, za řekou se tyčí Pražský hrad, projedete i kolem Karlova mostu či Rudolfina.
Na severu Prahy na tuto trasu navazuje dálková cyklotrasa číslo 2 směrem na Kralupy, Mělník a Drážďany.
Prahou vede několik desítek cyklotras. Kudy, kam a po které z nich dojedete, se dočtete třeba na webových stránkách prahanakole.cz nebo prahounakole.cz.
Cyklotrasa nebo cyklostezka?
Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? Cyklotrasa, to je obdoba trasy pro turisty. Stejně jako v terénu nás po ní vede modrá, žlutá, červená nebo zelená turistická značka z bodu A do bodu B – a to prakticky kudykoli, tedy po silnici, lesem nebo přes pole. Stejně tak je cyklista veden pomocí žlutých tabulek s čísly tras. Cestou necestou.
„Ale cyklostezka to je speciální stavba - silnice pro cyklisty, která je vybudovaná přímo pro ně, s vyloučením motorové dopravy. To znamená, že přijedou bagry, buldozery, tu něco uzmou, tu něco přisypou a vznikne cyklostezka. Většinou funguje pro cyklisty a chodce zároveň,“ vysvětluje Pavel Polák ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
A když vám na kole dojdou síly?
S kolem můžete v Praze popojet i městskou hromadnou dopravou - na poslední plošině každého vlaku metra, nebo v tramvaji. Tam je ovšem přeprava kol možná jen ve vybraných úsecích ve směru z centra (směrem do kopce), a to kromě odpolední špičky, tedy v pracovních dnech mezi 14. a 19. hodinou. S kolem se svezete i lanovkou, přívozem nebo příměstskými vlaky.
Seriál Prahou křížem krážem s podtitulem Prahou na kole jsme vysílali v týdnu od 20. do 26. dubna 2015 na Regině. Jednotlivé díly najdete v našem audio archivu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka