Překousnutý jazyk, telefonát z banky nebo zpráva o odeslání balíku. Zuzana Pidrmanová varuje před triky podvodníků

Jak uchránit osobní data před internetovými podvodníky? Na co si dát největší pozor? A v čem spočívá nový trik - tzv. překousnutý jazyk? Štěpánka Duchková si do pořadu K věci pozvala vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia Zuzanu Pidrmanovou.

Jednou z podvodných legend je tzv. překousnutý jazyk, pachatelé v tomto případě cílí hlavně na seniory. Telefonním hovorem sdělují zprávu o nehodě rodinného příslušníka, který má překousnutý jazyk a nemůže mluvit.

„Ten lékař jim nese zprávu o nehodě, o ošetření a samozřejmě je potřeba získat od těch lidí nějaké finanční prostředky. Na léčení nebo na mimosoudní vyrovnání nehody, často v té dopravní nehodě hraje roli malé dítě, aby se opravdu zatlačilo na city,“ vysvětluje Zuzana Pidrmanová způsob, jakým se podvodníci snaží vyvolat strach o blízké a dostat oběti do časové tísně.

Telefonáty z banky

Další možností, jak vylákat peníze, jsou podvody prostřednictvím telefonátů z banky. K tomu se často využívá tzv. spoofing telefonního čísla, jde o schopnost napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky.

„Takže příjemce toho hovoru nemá v první chvíli žádnou indicii k tomu, že se jedná o podvodné navolávání, protože se mu na displeji rozsvítí to, jak má uloženou třeba tu banku.“

V tu chvíli se rozjíždí příběh o tom, že na bankovním účtu došlo k podezřelým transakcím a je potřeba je zastavit. Následuje nutnost převodu peněz nebo přihlášení do internetového bankovnictví.

„Je důležité vědět, že takový telefon se z banky nikdy uskutečnit nemůže. Takto se klienti nekontaktují, banka nikdy nebude po telefonu tlačit k tomu, aby se klient někam přihlašoval nebo sděloval údaje.“

Podvodné e-maily

Velká část podvodů se zaměřuje také na prostředí internetu, například jako rozesílání e-mailů o obdržení balíčku.

„Zde můžete sledovat zásilku a už se prokliknete na falešný odkaz, kde pro urychlení zásilky požadují zaplacení poplatku. A zase se rozjíždí kolotoč, přihlaste se, sdělte své údaje. Je potřeba si pamatovat, že nikdy nikomu jakoukoli formou – telefonem, sms ani e-mailem - nedávám žádné přihlašovací údaje, žádné PINy, žádné kódy,“ upozorňuje Zuzana Pidrmanová.

Na jaké další finty si dávat pozor? Policie ČR dbá také na bezpečnost cyklistů a přichází s kampaní Nosím helmu – AUTOMATICKY!, o co se jedná? Kdo se podle zkušeností nejméně vybavuje helmou? Poslechněte si celý rozhovor se Zuzanou Pidrmanovou.