Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Martinem Šubrtem

Hostem byl v pátek 7. října Rozhovor s Martin Šubrt, náměstek ředitele společnosti Ropid.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítejte u pořadu K věci. Naším dnešním hostem je náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu Martin Šubrt. Dobrý den.

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vysočanská estakáda je už od poloviny léta uzavřená kvůli propadu silnice. Jaké máte poslední informace ohledně jejího otevření?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Poslední informace jsou takové, že se snažíme, aby se k termínu chystaných autobusových změn 15. října podařilo zprovoznění estakády alespoň pro hromadnou dopravu, a to právě pro autobusy zejména ve směru dolů by ty autobusy jezdily po té estakádě, ve směru nahoru ještě nadále po objízdné trase.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se týče aut, tak to nemáte žádné informace?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Tak tohle je spíš otázka pro naše partnery v Technické správě komunikací. Pro nás je důležité, že se snad v dohledné době podaří právě to zprovoznění alespoň pro tu hromadnou dopravu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Už jste zmínil to magické datum pro autobusovou dopravu, 15. října. Pražany čeká rozsáhlá změna ze 115 linek 23 změní trasu, 8 se nově zavede, 4 se zruší. Mnoha lidem vadí, že se pořád něco mění. Proč jste se rozhodli poté, co jste udělali změny v tramvajové dopravě, udělat změny i u autobusů?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
My jsme dostali úkol od vedení hlavního města Prahy, zabývat se kromě tramvajové i autobusovou dopravou. Nezabývali jsme se západní částí města, protože tam došlo ke změnám v souvislosti otevřením metra do Motola už v uplynulém roce...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A spíš otázka zní, proč jste tak, proč, proč zase děláte další změny?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Tak samozřejmě my dostáváme denně spoustu podnětů jak od cestujících, tak od městských částí. To znamená ten úkol byl právě nejenom zabývat se, ale také vyhovět některým požadavkům městských částí. Samozřejmě okrajové oblasti Prahy zejména na tom východě se poměrně rychle rozvíjejí a v řadě lokalit docházelo už k přetěžování autobusových spojů a právě ten úkol byl o tom, abychom se těmito lokalitami zabývali a navrhli nějaké řešení, jak bychom v těchto místech cestujícím pomohli.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké budou ty nejzásadnější změny provozu autobusů? Kdybyste mohl být konkrétní, co bude úplně největší změna?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Tak my jsme se zabývali asi zhruba 5 lokalitami. Lokalita Čimice-Bohnice, kde dochází k posílení zejména víkendového provozu ve vazbě s Čimice metru Kobylisy, potom jsme se zabývali oblastí starých Letňan, kde byla velmi přetížená linka 158, to znamená nově tam budou jezdit dvě linky 158 a 195 ve vazbě k metru Letňan a dolů na Vysočanskou. Třetí oblast změn byla v oblasti Prahy 10 Záběhlické školy, kde byla přetížená linka 138, to znamenám tam dochází také k posílení o další autobusovou linku. Čtvrtou oblastí je oblast Hornoměcholupské ulice, to je nad stanicí vlaku Horní Měcholupy, kde vlastně je také nová zástavba okolo zastávky Janovská a byly tam přetížené spoje zejména ve vazbě k metru Háje, to znamená, tam také dochází k posílení. A tou pátou oblastí je oblast okolo Budějovické, kde dochází k dílčím úpravám v linkách, které obsluhují Prahu 4 a které jezdí na zelený pruh na Pankrác a v okolí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
4 linky změní číslo. K čemu je to dobré, změnit číslo autobusu, který jezdí stále tak, jak jezdil?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Tak tohle je věc, kterou děláme velmi neradi, protože samozřejmě jsme si vědomi, že to není přehledné pro cestující, ale my jsme vlastně postaveni před situaci, kdy, jak přibývá příměstských autobusových linek, které cestující znají pod čísly 300 a v regionu 400, tak samozřejmě jak přibývá těch oblastí, kam ty linky jezdí, tak těchto čísel ubývá a potřebujeme vlastně číselnou řadu 500, dále 600 a 700. V té číselné řadě 500 jsou dneska noční linky a školní linky pražské a ty do budoucna budeme muset někam přesunout a proto si nyní vlastně uvolňujeme ty čísla okolo 270 až 300, do budoucna pro ty školní linky a to vlastně odůvodňuje ty změny těch čísel linek, abychom si uvolnili některé číselné řady. Takže je to trošku složitější, ale reaguje to právě na rozvoj počtu čísel v regionu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, je to trochu složitější. Kde najdou Pražané přesné informace o těch změnách?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Už déle než měsíc jsou k dispozici na webových stránkách www.ropid.cz. Současně vlastně se s přibývajícími následujícími dny objeví informace, bude hlášení v metru, objeví se takový skládací leták, který bude cestujícím k dispozici, kde budou všechny změny popsány a den před začátkem těch změn budou zhruba v 16 lokalitách informátoři, jak dopravního podniku, tak ROPIDu, následuje den změny, opět budou informátoři k dispozici, zejména u těch autobusových zastávek, odkud jezdí nejvíce cestujících do těch oblastí, o kterých jsem mluvil. To znamená třeba u metra Kobylisy, metro Letňany a tak podobně a ještě pak v pondělí 17. října opět budou informátoři na svých místech, takže cestující veškeré informace vlastně dostanou i v tom místě, kde do těch autobusů nastupují.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu Martin Šubrt. Pane náměstku, jak se změny dotknou provozu metra?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
My jsme v metru udělali průzkum vlastně cca před rokem a na jeho základě vlastně teď zpracováváme analýzu toho, jak by mohly být případně upraveny intervaly. Samozřejmě nemáme úplně k dispozici prostředky na plné navýšení v nějakém rozsahu, ale zabýváme se tím, jak ty intervaly upravit tak, abychom posílili některá přechodová období mezi koncem špičky a třeba večerem, kdy vlastně ještě jezdí více cestujících a třeba spoje na lince B jsou někdy kolem páté, šesté hodiny relativně přetížené, takže tam bychom chtěli posílit a naopak třeba někde lehce ubrat v obdobích, kdy vytížení těch spojů není úplně velké.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lehce ubrat kde třeba?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Spíš nejde o lokalitu, ale třeba, že v některém období třeba přibude interval o 10 sekund, nebo o 15 sekund a naopak o těch 15 sekund se zkrátí v tom období, kdy jsme na základě toho průzkumu zjistili, že by bylo dobré, aby tam vlaky jezdily častěji.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to by byly změny od 1. ledna?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Na tom metru si myslíme, že se dostaneme k termínu 1. dubna, protože vlastně to posílení potřebujeme vlastně realizovat v období, kdy už jezdí zase více cestujících a období leden, únor většinou hromadné i individuální dopravě bývá slabší. To znamená tu posilu pak směřujeme až do dubna 2017.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Uvažujete o tom, že byste zavedli celonoční provoz metra výhledově?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Tady už se v minulosti zkoušel takzvaný polonoční vlastně provoz, kdy byl prodloužený provoz metra, ale to má řadu souvislostí, protože na metro musí být navázány vlastně linky denního provozu tramvají a autobusů a těch je tolik, že pak vlastně při prodlužování toho intervalu se zhoršují návaznosti na přestupy a proto je zkonstruována vlastně noční doprava, která nahrazuje jak metro, tak tu povrchovou dopravu. Navíc v metru v noci probíhá řada údržbových prací, vyměňují se pražce, čistí se tunely a vlastně kdybychom do budoucna jezdili celonočně, tak by naopak pak během roku přibylo výluk, kdy by to metro bylo i v pracovní dny uzavřeno. To znamená, my zatím tímto směrem neuvažujeme, že bychom šli a spíš se budeme zabývat nějakou další optimalizací noční dopravy povrchové.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu Martin Šubrt. Praha začala s přípravou na výstavbu Dvoreckého mostu. Ten by měl zaplnit prostor mezi Barrandovským mostem a Palackým mostem přes Vltavu. Ale sloužit má jenom pěším, tramvajím nebo autobusům. A termín stavby zatím není vůbec jasný. Je to spíš všechno výhledové. Ale přesto, jak by z vašeho pohledu ten most pomohl hromadné dopravě v Praze?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Pro hromadnou dopravu by ten most byl velmi důležitý, protože vlastně spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5 dneska je možné buď po Barrandovském mostě, kde jezdí převážně autobusy a nebo po Palackého mostě až vlastně na území městské části Prahy 2, kde je poměrně silný provoz tramvají. To znamená jakákoliv možnost, jak tramvajovou i autobusovou dopravu dostat na lihovar, Smíchovské nádraží nebo k Andělu ještě další variantou trasy je pro zlepšení kvality hromadné dopravy i její pravidelnosti určitě pozitivní a ten Dvorecký most by nám určitě hodně pomohl.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se říct, že by to byla revoluční změna v hromadné dopravě, kdyby se najednou otevřel nový most přes Vltavu?

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Ono taky záleží, jak by ten Dvorecký most navazoval na další tramvajové tratě. Samozřejmě v případě, že by například se podařilo realizovat trať tramvajovou z Budějovické Jeremenkovou ulicí právě na Dvorecký most, tak v tomhle ohledu už by asi šlo o revoluční změnu, protože by z Pankrácké pláně byla výrazně zkrácena cesta na Smíchov k Andělu a výrazně by to ulevilo metru C. Pokud by ten most byl nejprve samostatný, pouze spojující Podolí se Smíchovem, tak úplná revoluce by to nebyla, ale určitě by to byla výrazná pomoc například pro lepší plynulost provozu na křižovatce Palackého náměstí, které by se výrazně ulevilo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku děkuji za to, že jste přišel do pořadu K věci. Na shledanou.

Martin ŠUBRT, náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu
--------------------
Hezký den. Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem byl náměstek ředitele společnosti ROPID pro městskou dopravu Martin Šubrt. Přeji vám hezký zbytek dnešního dne s Českým rozhlasem Region. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio