Ředitelství silnic a dálnic představilo systém pro včasné varování řidičů. Upozorní na překážky i blížící se auta záchranného systému

24. březen 2025 09:42

Největší audioportál na českém internetu

Nový systém pro včasné varování řidičů | Foto: Jakub Vik, Český rozhlas

Kooperativní inteligentní dopravní systém má řidiče varovat před nebezpečnými situacemi. Jak to funguje? Odpoví reportáž Jakuba Vika

Na českých dálnicích a silnicích začíná fungovat nový systém pro včasné varování řidičů. Technologii mají nově už i některá osobní auta. Takzvaný kooperativní inteligentní dopravní systém má řidiče varovat před nebezpečnými situacemi v provozu.

Systém propojuje vozidla mezi sebou a zároveň propojuje vozidla s pevnými zařízeními u dálnice. Přijímá od nich informace o situaci v provozu - kromě varování o překážce třeba taky o nebezpečí náledí nebo nehodě. Řidič tak může dostatečně dopředu reagovat.

„Je to především ke zvýšení bezpečnosti, zajištění plynulejší dopravy a tím pádem i k významným úsporám času. Výsledkem je také snížení spotřeby paliv a emisí,“ míní ministr dopravy Martin Kupka z ODS.

Nový systém pro včasné varování řidičů

Pevnými vysílači je zatím vybaveno 250 kilometrů dálnic, do konce roku to má být 800, třeba na pražském okruhu, D1, D10 a dalších.

„Do budoucna chceme službu poskytovat prakticky na každém kilometru dálniční sítě,“ říká ředitel ŘSD Radek Mátl, podle nějž je teď cílem masivní rozšíření systému.

Bude stačit chytrý telefon s navigací

Informace o sobě teď vysílá skoro 300 vozidel údržby silnic a další vozidla integrovaného záchranného systému. Přijímat a zobrazovat varovné informace teď umí vozy automobilky Volkswagen, další výrobci se brzy připojí.

Čtěte také

Firma Intens, která systém pro ŘSD dodává, teď jedná s firmami vyvíjejícími navigace - třeba Mapy.cz, Waze nebo Google. Ty by měly data o provozu získat a k přijetí varování pak řidičům postačí chytrý telefon s onou navigací.

„Myslím si, že to může být k dispozici v průběhu příštího roku, protože ta ambice je dostat informace k co nejvíce uživatelům. Každý ten mobilní telefon má, spousta lidí podle těch navigací jezdí každý den. Pokud se tam ta informace dostane, tak to bude jenom dobře,“ pokračuje ředitel společnosti Intens Martin Volný.

S nasazením kooperativního inteligentního dopravního systému se počítá po celé Evropské unii a v budoucnosti by měl být schopný připojit taky cyklisty nebo chodce.

Systém pro včasné varování řidičů si vyzkoušel reportér Jakub Vik, poslechněte si reportáž.

autor: Jakub Vik

Související