Nenechávejte elektrokolo na přímém slunci. Vysoké teploty ovlivňují výkon a zkracují životnost baterie

19. červenec 2022 09:00

Pokud vyrážíte během léta na výlet na elektrokole a zastavíte se někde třeba na občerstvení, nenechávejte kolo dlouho na přímém slunci. Výrobci používají hlavně lithiové baterie, kterým vysoké teploty moc nesvědčí. Na sluníčku může baterie dosáhnout hraniční teploty okolo 50 stupňů Celsia a to pak může zkrátit její životnost.

„Při extrémních vedrech a na přímém slunci se krátkodobě ještě zvýší teplota v baterii a může dojít k zareagování pojistky,“ říká produktový specialista baterií společnosti Karcher Martin Chalupníček.

Čtěte také

„Pokud tam ta elektronika není tak dokonalá, může dojít k nějakému nafouknutí a částečnému až úplnému poškození toho článku baterie,“ dodává.

Pokud jsou teploty vyšší než 30 stupňů Celsia, tak přímé slunce může lithiovou baterii v kole rozehřát i na více 50 stupňů. Přitom správná teplota pro ni je výrazně nižší.

„Ideální teplota je vesměs u všech výrobců od 0 do 25 stupňů Celsia. Nehrozí tam úplně, že by ta baterie explodovala, to mají inženýři už ošetřené,“ upřesňuje Erik Širůček ze Ski a Bike centra v Radotíně.

Před nabíjením nechte baterii vychladnout

Je dobré se snažit opřít elektrokolo někde ve stínu, nebo pokud se dá baterie vyjmout, tak si ji třeba vzít s sebou. Rozehřátá baterie z přímého slunce by se také neměla hned nabíjet.

„Určitě bych nějakou dobu počkal, než se ta baterie srovná s okolní teplotou. To platí jak v tom extrému plusových teplot, tak i minusových. Až potom dát baterku do nabíječky a nechat jí nabít,“ vysvětluje Martin Chalupníček.

Kvalitní lithiová baterie neobsahuje pouze samotné články, ale i poměrně složitou řídící jednotku, která sleduje a ovládá nejen průběh nabíjení a vybíjení, zároveň hlídá i teplotu akumulátoru. Některá elektrokola ji ukazují na displeji, který je upevněn na řídítkách. Podle výrobců akumulátor při správném používání přežije životnost kola.

autoři: Luděk Hubáček ,
Spustit audio

Související