Počítačová hra z dílny ČVUT pomůže dětem s výběrem školy. Odhalí jejich silné stránky

22. srpen 2025 09:14

Fantazijní počítačová hra nazvána Zoo z dílny ČVUT v Praze by měla umět odhalit, v čem dítě vyniká, ale i jaké vzdělání je pro něj vhodné. U žáků testuje schopnosti, které jsou podle vědců důležité pro rychle se měnící svět 21. století. Třeba orientovat se ve velkém množství nových informací.

„Žáci se objeví na tajuplném ostrově, kde mají za úkol vyřešit záhadu. Zvířata se totiž chovají podivně,“ přibližuje Jonáš Erlebach z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. „Na ostrově komunikují s ošetřovatelem nebo s bestioložkou a po cestě se kolem nich objevují informační tabule. Mohou si zde přečíst knihy.“

Čtěte také

V této zoo ale nežijí obyčejná zvířata. „Jsou vždy kombinací dvou zvířat, máme zde například rožcodáky hopkáče nebo lvišky lesní,“ jmenuje vývojář magické tvory.

Magický svět zvolili autoři hry záměrně. „Aby všechny děti měly během testování stejnou startovní čáru a nemohly využít zkušeností a dovedností získaných už dříve v našem světě, vysvětluje Martin Dobiáš z Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Hra tak napodobuje proces učení – děti si musí poradit s velkým množstvím neznámých úkolů a nových informací. „Úkolem je spojit veškeré informace dohromady a vyřešit tu vlastní záhadu,“ dodává Jonáš Erlebach.

Hra ve virtuální realitě Zoo

Umět se učit

Hra u žáků testuje schopnosti takzvaného seberegulovaného učení. „To je schopnost samostatně se učit, řídit a pohánět vlastní učení,“ vysvětluje Andrej Novik ze společnosti Scio, která na vývoji této hry také spolupracovala.

Čtěte také

„Žák má poznat oblasti, kde znalosti má a kde nemá, a být schopen si sám vytknout své cíle, motivovat se k jejich dosažení v oblasti učení a taky rozpoznat, jestli už jich dosáhl, nebo ne.“

Hra by podle Andreje Novika měla pomoct jak žákům, tak učitelům odhalit, jak na tom žáci v dané chvíli jsou, a zformulovat strategie, jak na sobě mohou dál zapracovat. Výstupem ze hry je zpráva, kde se žák dozví, jak si při luštění záhady vedl, tedy jaké schopnosti přitom uplatnil.

Hra je určená hlavně pro žáky 8. a 9. tříd, kterým může pomoct s výběrem střední školy. Určí typ osobnosti žáka a také jaké vzdělání nebo i budoucí povolání je pro něj vhodné.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat