Režisér David Balda natáčí o manipulaci v tajném společenství. Do filmu jsem dal asi desetinu toho, co se v Česku děje, přibližuje

3. prosinec 2023

Poprvé na sebe upozornil ve svých osmnácti letech, když do kin uvedl celovečerní debut Narušitel. Svými filmy chce prý otevírat divákům oči a dávat jim podněty k přemýšlení. A platí to i o novince, kterou právě dokončuje. Nejen o filmu mluvil v pořadu Až na dřeň režisér David Balda.

Na nejnovější snímek Davida Baldy se prý můžeme těšit v létě či na podzim roku 2024. Pracovat na něm začal hned po uvedení filmu Narušitel, tedy v roce 2019.

„Jsem mix profesí, jsem producent i režisér, ale nejvíc mě asi baví ta kreativní část. Tím, že s filmem žiji několik let, tak už to v tom kině není takové překvápko.“

Od vize, kterou na začátku celého procesu viděl ve své hlavě, se prý výsledek mnohdy dost liší. „Na tom je krásný právě ten proces. Není dobré jet na place jako stroj. Dobrý režisér by měl připomínky kolegů vnímat.“

Režisér David Balda

Nejlepší škola je samotné natáčení

Jak se do jeho života film dostal? Na tuto otázku prý ani sám režisér nemá jasnou odpověď. Poprvé se s filmařinou setkal ve svých jedenácti letech, kdy ještě zpíval ve sboru. Pak mu maminka koupila kameru a bylo rozhodnuto. „Točil jsem reportáže a to je pro začátečníky skvělá škola. Musíte se totiž naučit odvyprávět příběh na malé ploše.“

Hnacím motorem je pro Davida Baldu především touha něco divákům sdělit „Když jsem natočil Narušitele, pochopil jsem, že filmem je možné ovlivňovat lidi a někam je třeba posunout.“

Zatímco snímek Narušitel mluvil o křehkosti svobody, nejnovější film bude především o manipulaci. „Ukazujeme ji skrze tajné společenství. Začali jsme se scházet s lidmi, kteří odešli ze sekt a společenství. V Česku se toho děje tolik, že kdybych do toho filmu dal všechno, tak by tomu nikdo nevěřil. Dal jsem tam asi desetinu.“

David Balda a Katka Kubalová

Sám ale říká, že neprosazuje, aby se točily jen hodnotové snímky. „Třeba dobrá komedie zase dává smích a ten prodlužuje život.“ A vstupenkou na post režiséra rozhodně není filmová škola. „Nejlepší školou je praxe. Důležité je také umět přijímat konstruktivní kritiku.“

Proč je pro mladé filmaře složité prorazit? Proč pravidelně chodil na promítání Narušitele? Co mu vadí na filmovém průmyslu? A jak moc je pro něj ve filmech důležitá hudba? Poslechněte si celý rozhovor.

Související