Nabíjecích stanic je v Praze zatím málo, do dvou let bych jich ale mělo být na několik tisíc, říká Tomáš Jílek
Společnost Technologie hlavního města Prahy buduje v současné době nabíjecí infrastrukturu na stožárech veřejného osvětlení. „Elektromobilita hýbe světem a hlavní město Praha v tomhle ohledu nechtělo zaspat,“ říká generální ředitel společnosti Tomáš Jílek.
„Hlavní město už před dvěma lety rozhodlo, že síť lamp veřejného osvětlení poskytuje svým rozmístěním ideální možnost využít tyto lampy i na umístění nabíječek pro elektromobily.“
Pilotní projekt na pražských Vinohradech
Nabíječky lze zatím vidět jen na málo místech. „13 jich provozujeme v oblasti Vinohrad jako pilotní projekt. Ale pod zemí už příprava kabelů a věcí, které nejsou vidět, hodně pokročila. Blížíme se k počtu 400 tzv. EVR stožárů veřejného osvětlení, které jsou elektricky připravené na bezprostřední osazení nabíjecí stanice. Cílový stav do roku 2026 je přes tisíc takových míst na území celého hlavního města.“
„Nabíjecí stanice stavíme ve standardu pomalého nabíjení. Příkon jednoho nabíjecího místa je 22 kW. Elektromobil s průměrnou baterií se tedy nabije za 6–8 hodin. Buď se tedy bude jednat o nabíjení, které je spojeno s parkováním, kdy je majitel auta v práci, nebo na pochůzkách, nebo se může automobil nabíjet přes noc.“
Parkování pro elektromobily
Od 1. ledna se má také zrušit parkování zdarma pro elektroauta, což byl zatím jediný benefit pro podporu elektromobility. „Hlavní město se dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst a určitá regulace je na místě. Elektromobily jsou zatím nejednoznačnou větví vývoje individuální automobilové dopravy a hlavní město chtělo na začátku podpořit odhodlání Pražanů si elektromobil zakoupit. Byl to dobrý krok.“
„Pravdou ale je, že pokud nebudou nabíjecí body zároveň vybaveny parkovacím místem, které je pro elektromobil vyhrazeno dodatkovou značkou, tak pravděpodobnost, že majitel elektromobilu najde parkovací místo volné, se blíží nule. Takže stejně se odehraje určitý souboj o parkovací místa, protože pokud nebudou místa vyhrazena, je vysoce pravděpodobné, že by ty nabíječky zely prázdnotou,“ dodává v pořadu K věci.
Co dokáže solární přístřešek pro elektroauta a jak funguje? Vznikne přístřešek i pro běžnou veřejnost? Poslechněte si v záznamu pořadu K věci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka