Od otevření hlavního úseku magistrály uplynulo 45 let. Co čeká vytíženou komunikaci v budoucnu?
Průjezd centrem Prahy si dnes už nedokážeme představit bez magistrály. Zásadní úsek mezi Žitnou ulicí a Hlávkovým mostem začal fungovat přesně před 45 lety. Auta se tehdy z přetížených ulic přesunula právě na novou šestiproudou silnici. Současné vedení hlavního města připravuje v budoucnu právě v těchto místech úpravu, která má naopak celý prostor otevřít lidem.
Spuštění hlavní části magistrály v roce 1978 mělo zásadně pomoct přetíženým pražským ulicím. Přitom v té době bylo v hlavním městě hlášených asi 300 tisíc vozidel. Loni už to bylo o zhruba milion aut víc.
Čtěte také
Význam magistrály při jejím otevření připomněl ve vysílání Československého rozhlasu i reportér Miloslav Holman: „Tato důležitá komunikace vyřeší část dopravních problémů našeho hlavního města, má kapacitu 70 tisíc vozidel za 24 hodin, což se rovná koloně z Prahy do Košic.“
Už při stavbě přitom bylo jasné, že na nové trasy si nebudou muset zvykat jen řidiči, ale i chodci. A že právě jim upravený úsek mezi Žitnou a Hlávkovým mostem skutečně určený nebude.
Budoucnost magistrály
Přístup k veřejnému prostoru se ale výrazně změnil. Magistrát plánuje takzvanou humanizaci magistrály, tedy úpravy, které mají ulevit provozu a celou oblast udělat přístupnější lidem.
Schválené studie změn se týkají úseku mezi Hlávkovým mostem, křižovatkou U Bulhara a Hlavním nádražím. Zásadní navrhované úpravy jsou ale plánem na další desetiletí.
Čtěte také
„To, že komunisté zavedli magistrálu coby silnici dálničního charakteru přímo do centra, bylo jednoznačně chybou, kterou se musíme snažit nějak napravit,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib z Pirátů.
Plány řeší město i se Správou železnic, které patří budova Hlavního nádraží. Rekonstruovaná má být celá odbavovací hala, její okolí a před Fantovou budovou má vzniknout i stromořadí, cyklopruhy a přechod.
Část úprav magistrály by ale mohla být připravená v příštích několika letech, doplňuje náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček z hnutí STAN: „V dohledné době bychom mohli mít tu magistrálu upravenou tak, aby pod ní byly třeba kulturní prostory a na ní se mohli pohybovat i chodci.“
Vedení města předpokládá, že do roku 2026 navíc magistrálu před budovou Národního muzea přetnou koleje, jako součást obnovení provozu tramvají z Vinohrad přes Václavské náměstí a před Hlavní nádraží.
Poslechněte si celou reportáž Adama Bejšovce i s dobovými zvuky ze slavnostního otevření tohoto úseku magistrály.
Související
-
OBRAZEM: Ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží pokračuje obnova secesních interiérů
Správa železnic dokončuje obnovu interiérů secesního objektu, na níž se začalo pracovat v roce 2021. Stavební práce skončí v létě a otevření se předpokládá na podzim.
-
Náhlé vstoupení do vozovky nebo přecházení mimo přechod. Nejčastější chyby chodců vedou k nehodám
I když si nejeden chodec myslí, že má na přechodu absolutní přednost před auty, není to tak. Letos mezi lednem a zářím na českých silnicích zahynulo 53 chodců.
-
Nedání přednosti v jízdě je jedním z nejzávažnějších přestupků. Smrtelných nehod letos přibylo
Každý řidič musí znát dopravní značku „Dej přednost v jízdě“. Jenže ne každý ji respektuje. A letos kvůli tomuto závažnému přestupku v Česku zemřelo už 63 lidí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pět poslanců ANO chce být zároveň hejtmany. Na více židlích ale sedí i Skopeček nebo dvě europoslankyně
-
Nástupní plat na státním zastupitelství je pod minimální mzdou, říká ke stávce Hurychová
-
Asi 1,6 milionu Čechů má závažný problém s bydlením. Situace se sama nezlepší, tvrdí Bírová
-
Čornej: Žižka je velká a rozporuplná postava. Nemáme v českých dějinách úspěšnějšího válečníka