Stavba Štvanické lávky jde do finále. Zbývá usadit poslední díly, hotová bude do léta
Stavbaři v Praze dokončují novou lávku, která překlene Vltavu a propojí Karlín a Holešovice. Zbývá už jen osadit mnohatunové betonové díly na připravenou konstrukci a všechny potom spojit k sobě. Nová lávka má vydržet až sto let a výrazně usnadnit cestu pěšky, ale třeba i na kole mezi oběma břehy Vltavy.
Jeřáb snáší na ponton v řece jeden z posledních velkých betonových dílů lávky. Dělníkům jich zbývá nasadit z ostrova Štvanice i z hladiny Vltavy na konstrukci blíž holešovické straně celkem osm.
„Jedná se o ty nejtěžší segmenty, běžný váží kolem třiceti tun, ty dva nejtěžší váží 52 tun. Na to máme na pomoc dva mobilní jeřáby. Pětisettunový jeřáb ten segment zvedne z auta a uloží ho do vody, kde na něj bude čekat loď. Obepluje se celá Štvanice k druhému jeřábu, který už je na pontonu, ten ho zvedne a osadí na tu konstrukci,“ říká projektový manažer stavby Michal Kunc.
Všechny části by měly být na svém místě o víkendu, pak bude základ nového přemostění hotový.
„Pak postavíme vyhřívací stan, slepíme to k sobě, předepneme a máme hotovou nosnou konstrukci. Pak už přichází dokončovací práce, madlo, kosmetické úpravy,“ dodává.
Při povodni se zvedne až o tři metry
Asi 300 metrů dlouhá lávka je vyrobená ze speciálního materiálu a zabezpečená i proti povodním, popisuje architekt Petr Tej:
„Je z ultra-vysokohodnotného betonu, který má vynikající mechanické vlastnosti, je trvanlivý, mrazuvzdorný, má kvalitní povrch, takže do něj nezateče voda a připomíná bílý mramor. Ty segmenty v sobě mají kloub, ocelový, nerezový a kolem toho kloubu se bude celá lávka otáčet a zdvihat, v případě povodně se zvedne o tři metry nahoru.“
Zdvihací mechanismus bude na holešovickém břehu a pokud to bude nutné, lávku zvedne nad úroveň záplav z roku 2002. Konstrukce zároveň výrazně zlepší nejen pěší spojení mezi městskými částmi Praha 7 a 8, vytváří i propojení dvou klíčových cyklostezek.
Dělníci budou až do otevření zároveň upravovat špičku ostrova Štvanice. Zprovoznění lávky očekává město do prázdnin, do té doby bude mezi oběma břehy Vltavy dál jezdit přívoz.
Poslechněte si celou reportáž Adama Bejšovce.
Související
-
Stavba Štvanické lávky mezi Holešovicemi a Karlínem má zpoždění. Otevře se až v polovině roku
Přibližně o tři měsíce se zpozdí otevření nové Štvanické lávky v Praze. Dělníci při výstavbě spojení Karlína a Holešovic narazili na problémy v terénu i v řece.
-
Mezi Holešovicemi a Karlínem roste bílá linka Štvanické lávky. Práce pokračují podle harmonogramu
Práce na stavbě Štvanické lávky pokračují na zemi i ve vodě. Ve Vltavě stojí připravené pilíře a část podpěrné konstrukce, na Štvanici se ukládají první hotové segmenty.
-
Začala stavba Štvanické lávky, která propojí Holešovice a Karlín. Odolá povodni i sprejerům
Břehy Vltavy mezi Holešovicemi a Karlínem by příští rok měla propojit nová, 300 metrů dlouhá Štvanická lávka. Se stavbou začali dělníci včera.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Situace je neudržitelná. Je potřeba co nejrychleji změnit zákony, říká ředitel výchovného ústavu
-
Radu pro boj s korupcí převzal po Pirátech Blažek. Hned zrušil povinnost svolat ji dvakrát do roka
-
Čínská exgymnastka popudila cenzory sociálních sítí. ‚Jen se snaží uživit,‘ obhajuje ji veřejnost
-
O svobodu a demokracii je třeba se stále starat. Věci se mohou zvrtnout, říká kulturní organizátorka