Vlaky se v Praze přes Vltavu projely už před 150 lety. Železniční most na Výtoni slaví kulaté výročí

15. srpen 2022 13:22

Krásná a architektonicky oceňovaná konstrukce vznikla na počátku 20. století. Přemostění už tu ale bylo dřív. Původní jednokolejný most byl vybudován před 150 lety.

Čtěte také

Původní most tady začal sloužit v roce 1872. Jeho stavba trvala dva roky a stal se součástí tzv. Pražské dráhy, která propojila dnešní Smíchovské a Hlavní nádraží. Most postavila Harkortova mostovna z německého Duisburgu. Jako materiál použili dělníci takzvané svářkové železo. Zajímavostí je, že stavba nebyla nikdy oficiálně pojmenována.

Jednokolejný most ale přestal brzy stačit, proto ho nahradila současná konstrukce. Nový dvojkolejný most postavili na konci září roku 1901. Jeho instalace trvala jen tři dny. Vyrobili ho už pomocí novějších postupů, a to z plávkového železa. Na stavbě se podílely tři pražské firmy.

Budoucí podoba

S rostoucími přepravními nároky plánuje Správa železnic rozšířit most o jednu kolej. Je ale památkově chráněn, proto není snadné vymyslet, jak by takové rozšíření mělo vypadat. Železničáři chystanou přestavbu s památkáři už několik let konzultují.

Železniční most na Výtoni

Samotná rekonstrukce a dostavba železničního mostu na Výtoni by měla začít v roce 2026 a měla by trvat jeden rok. Celý úsek mezi Hlavním nádražím, Vršovicemi a Smíchovem tak bude v budoucnu trojkolejný.

Před rokem Správa železnic vyhlásila na novou podobu mostu architektonickou soutěž, v jejím posledním kole je šest účastníků. Ti mají odevzdat svoje závěrečné návrhy na začátku září 2022.

Jaký bude další postup? Poslechněte si v příspěvku, který do vysílání připravil Vladimír Mikulenka.

autoři: Vladimír Mikulenka ,
Spustit audio

Související