Výstavba nového mostu na Výtoni. Stávající konstrukci přemístíme do Modřan pomocí pontonů, popisuje Pavel Paidar ze Správy železnic
Železniční most na Výtoni, tunel mezi Prahou a Berounem, vysokorychlostní tratě i doprava na letiště, to všechno byla témata pořadu K věci. Hostem Štěpánky Duchkové byl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Ministr dopravy Martin Kupka na prosincové tiskové konferenci řekl, že s ohledem na stav mostu na Výtoni a nutnost jeho rozšíření o třetí kolej bude stát respektovat výsledky architektonické soutěže.
Zároveň podle něj záměr v dalších měsících čeká takzvaný heritage impact assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví a také jednání s UNESCO.
Stávající památkově chráněnou konstrukci je v plánu přesunout jako lávku pro pěší na jiné místo. „V tuto chvíli diskutujeme s kolegy z hlavního města Prahy o jedné ze dvou možných lokalit jeho umístění. Je to v prostoru Modřan,“ potvrzuje Pavel Paidar.
„Celá ta spodní stavba na Výtoni zůstává zachována a ty stávající ocelové mostní části budeme postupně přemísťovat nejdřív na tzv. mezideponie, kde proběhne jejich rekonstrukce nebo výměna těch klíčových prvků. Pak předpokládáme, že by se to převáželo po částech a bude využito speciálních technologií pomocí pontonů,“ pokračuje.
Výstavba nového mostu má řadu odpůrců, kteří dlouhodobě usilují o to, aby Správa železnic most nebourala, ale opravila. „Třetí kolej je tam nevyhnutelná. I u té varianty, kterou prosazují odpůrci, by se v podstatě jednalo o to, že by most musel být v tuto chvíli téměř ze sta procent vyměněn,“ reaguje Paidar.
Vysokorychlostní tratě
Správa železnic se chystá stavět první úseky vysokorychlostní železnice, začít chce do tří let. „Jedno rameno je z Prahy přes Ústí nad Labem směrem na Drážďany a dál do Berlína. Pak je to hlavní tah mezi Prahou a Brnem a okolo Jihlavy. A pak jsou to dvě ramena, z Brna směrem na Vídeň a z Brna na Ostravu.“
V horizontu tří let by měla být zahájena realizace úseků mezi Brnem a Ostravou a Brnem a státní hranicí směrem do Rakouska. „Například po dokončení toho ramene mezi Prahou a Brnem bude na některých úsecích rychlost až 320 kilometrů v hodině a dostanete se tam za hodinu.“
Už přes 20 let se řeší i tunel z Prahy do Berouna, jaká je aktuálně situace? Jak by měl vypadat nový most na Výtoni? A jaká je životnost ocelových mostů? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Proti plánované demolici části železničního mostu na Výtoni se v petici postavilo několik tisíc lidí
Více než šest tisíc lidí, včetně řady památkářů nebo architektů, už podepsalo petici proti bourání velké části železničního mostu pod pražským Vyšehradem.
-
Na návrhu Šťastný Hlavák se komise shodla drtivou většinou, uvádí Petr Hofhanzl ze Správy železnic
V soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Jak bude železniční brána do Prahy vypadat?
-
Kučera z Drážní inspekce: Většina přejezdů má záznamové zařízení. Z něj vyčteme, co se tam stalo
Jaké případy řeší Drážní inspekce a v čem řidiči na přejezdech nejčastěji chybují? Nejen na to odpovídal v pořadu K věci generální inspektor Jan Kučera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.