Na vítězném návrhu Šťastný Hlavák se komise shodla drtivou většinou, uvádí Petr Hofhanzl ze Správy železnic
V soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Jak bude železniční brána do Prahy vypadat? O tom mluvil v pořadu K věci Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic.
Myšlenkou návrhu Šťastný Hlavák je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky před nádražím a historické Fantovy budovy.
„Komise se shodla drtivou většinou, když ze třech postupujících vybrala vítězné dánské studio Henning Larsen, které dle jejího názoru nejlépe splnilo zadání,“ potvrzuje Petr Hofhanzl.
Dominantou celého návrhu je dřevěná střešní konstrukce. „Nová střecha je zde vytvořena jako sjednocující prvek nad výstupy z metra, nad novou tramvajovou tratí, nad přístupem na vlakové nádraží a zakrývá i magistrálu. Některé ty sloupy ve spodní části respektují původní sloupy, které jsou ve stávající nové odbavovací hale. Architekti se snažili mnoho prvků z té původní budovy zachovat.“
Čekárny pro cestující zůstanou i nadále v uzavřeném prostoru. „Nově budou případně i čekárny v sále, který teď rekonstruujeme a v sobotu 2. prosince pro veřejnost i otvíráme,“ dodává Petr Hofhanzl.
Vítězný návrh prý také vrací přirozený průchod z Vrchlického sadů k Fantově budově. „Navrhli nové široké schodiště, kterým lze plynule přejít z Vrchlického sadů před Fantovu budovu. Vyžaduje to samozřejmě ještě vybudování přechodu pro pěší na magistrále, který předpokládáme, že bude realizován zhruba za dva roky v jiné stavbě.“
Počítá se s tím, že světelná signalizace bude koordinována s přechodem u Václavského náměstí, aby nedocházelo k dalšímu omezení automobilové dopravy.
Odbavovací halu poměrně nedávno rekonstruovala italská společnost Grandi Stazioni, proč je do budoucna nutná další úprava? Jak vítězný návrh řeší parkoviště a proměnu Vrchlického sadů? A jak to vypadá s železničním mostem na Výtoni? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Nový Hlavák jako brána do Prahy. Vítězný návrh známe na konci roku, říká Hofhanzl ze Správy železnic
Správu železnic čeká v následujících letech v Praze hned několik významných projektů. Nový Hlavák, proměna Masarykova nádraží nebo trať na letiště.
-
Rozvoj Letiště Praha do roku 2030. Ředitel Jiří Pos o železniční stanici i rozšíření Terminálu 2
Letiště Praha představilo své plány do roku 2030, počítá s rozšířením Terminálu 2 a zvýšením kapacity. Přibýt by měly nové linky a také vlakové spojení do centra Prahy.
-
Zdeněk Hřib: Zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 se nikdy nedebatovalo, jde o konkrétní úseky
Budou muset řidiči za vjezd do centra metropole platit? Plánuje se zdražení jízdného MHD? Které nové tramvajové tratě čeká v nejbližší době otevření?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.