Jan Kučera z Drážní inspekce: Většina železničních přejezdů má záznamové zařízení. Z něj vyčteme, co se na přejezdu stalo
Jaké případy řeší Drážní inspekce a v čem řidiči na přejezdech nejčastěji chybují? Nejen na to odpovídal v pořadu K věci generální inspektor Jan Kučera. Mluvil také o zabezpečení přejezdů a šetření případů se sraženými chodci.
Za loňský rok došlo na železničních přejezdech v celé republice ke 158 střetnutím, v Praze a Středočeském kraji to bylo 29 případů.
„Nejčastější chybou řidičů je, že vjíždějí na železniční přejezd v době, kdy jim to zákon zakazuje. Každý řidič se před vjezdem na přejezd musí přesvědčit, zda se neblíží vlak. Pokud na přejezdu nebliká bílé světlo, tak se musí přesvědčit pohledem na trať, případně sluchem, jestli náhodou neslyší přijíždějící vlak,“ uvádí Jan Kučera.
Ani zvednutá závora podle něj nemusí znamenat, že nejede vlak. „Červená světla jsou ta hlavní. Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že bliká-li červené světlo, nesmí se vjíždět na železniční přejezd. Bez ohledu na to, v jaké poloze jsou závory.“
Zlepšování bezpečnosti
Za posledních třicet let se železniční přejezdy hodně změnily, jsou prý kvalitnější a lépe zabezpečené.
„Třeba na silnicích první třídy jsou všechny přejezdy zabezpečené světelnou signalizací se závorami. To se hodně rozšířilo. Koneckonců bylo to i bezpečnostní doporučení Drážní inspekce. Může se stát, že řidič přehlédne ta blikající světla, ale tu závoru před automobilem těžko. Je to spíš optická překážka.“
Drážní inspekce šetří všechny mimořádné události a nehody, následně řeší, co by se v rámci bezpečnosti mohlo zlepšit. „Zhruba 50 procent všech případů je způsobeno selháním člověka. Chceme přijít na to, co by se mohlo zlepšit, aby veřejnost, ale i zaměstnanci Českých drah nechybovali.“
„Většina železničních přejezdů má dnes již záznamové zařízení, ze kterého přesně vyčteme, co se na přejezdu stalo, kdy přestalo blikat bílé světlo, kdy začala blikat červená světla, kdy se začaly pohybovat závory,“ vysvětluje Jan Kučera.
Co dělat, když uvíznete s autem na přejezdu? Jakou tragédii nedávno šetřila Drážní inspekce na Moravě? Kdo má na starosti vyšetřování případů se sraženými chodci? A který přejezd v Praze se naposledy rušil? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Na návrhu Šťastný Hlavák se komise shodla drtivou většinou, uvádí Petr Hofhanzl ze Správy železnic
V soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Jak bude železniční brána do Prahy vypadat?
-
Nové sazby bodů i vyšší hranice pokut. O klíčových změnách pro řidiče s Igorem Sirotou z ÚAMK
V platnost vstoupila novela bodového systému, v praxi bude fungovat větší digitalizace a také se zvyšují ceny dálničních známek. O novinkách mluvil Igor Sirota z ÚAMK.
-
Rozvoj Letiště Praha do roku 2030. Ředitel Jiří Pos o železniční stanici i rozšíření Terminálu 2
Letiště Praha představilo své plány do roku 2030, počítá s rozšířením Terminálu 2 a zvýšením kapacity. Přibýt by měly nové linky a také vlakové spojení do centra Prahy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.