Dveře metra vám strojvedoucí nezavře schválně před nosem. Zjistěte, jak funguje ovládání soupravy metra
Denně přepraví metro přes milion cestujících, ve špičkách jezdí soupravy každé 2 až 4 minuty. Co všechno musí strojvedoucí metra ovládat? Přímo v kabině soupravy natáčela létající redaktorka Sabina Vosecká.
„V momentě, kdy čelo, tedy špička toho vlaku, vjede do stanice, ozve se hlášení o názvu stanice. A otevřou se dveře,“ ukazuje názorně strojvedoucí Lukáš Lyčka ovládání soupravy metra.
Při odjezdu pak spustí tradiční hlášení: „Ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají.“
„Máme zavřené dveře a souprava odjíždí. A jak jste mohla vidět, ten impulz od těch dveří byl po skončení hlášení bez mého zásahu. Spousta lidí si myslí – on mi to strojvedoucí zavřel před nosem. Ve skutečnosti o tom čase zavření bylo rozhodnuto spuštěním té relace. To, že někdo na poslední chvíli začal dobíhat, už je pak situace další, která vznikla poté,“ vysvětluje Lukáš Lyčka.
Strojvedoucím vozů metra je už 18 let, ale přiznává, že jeho sen to nebyl. „Byla to spíš poskytnutá příležitost. Byla to pro mě možnost dělat nějakou práci, za kterou se nemusím stydět, která slouží k něčemu, co je hned vidět. Někdo někam cestuje, já ho odvezu, dostane se tam včas a rychleji než povrchovou dopravou nebo svým osobním autem.“
Dopravní podnik hlavního města Prahy pravidelně školí budoucí řidiče. Výuka, která zahrnuje praxi, teorii i psychologické testy, trvá půl roku. Práce strojvedoucího je ale zatím čistě mužská záležitost. Na rozdíl od řidiček tramvají se zatím do kabiny strojvedoucího metra žádná žena neposadila.
Související
-
Prahou v kabině řidiče tramvaje. Je potřeba se naučit předvídat, tramvaj nikam neuhne
Denně najezdí po Praze až sto kilometrů. Pracují přes den, v noci i o svátcích a jejich hlavním úkolem je dovézt cestující včas a v pořádku.
-
V MHD se dá plést, číst nebo snít. ROPID slaví 30 let a spouští novou kampaň Můj čas
Společnost ROPID, která v Praze a středních Čechách organizuje veřejnou dopravu, chce sérií plakátů motivovat lidi k využívání autobusů nebo tramvají.
-
Novou grafiku Čitelné Prahy chceme vyladit, testujeme ji v metru i na povrchu, sděluje mluvčí ROPIDu
„Nová grafika působí modernějším a odlehčenějším dojmem, cedule jsou na černém podkladu a právě tím větším kontrastem by měly být i čitelnější,“ vysvětluje Filip Drápal.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka