Projeďte se s námi Prahou v kabině řidiče tramvaje. Je potřeba se naučit předvídat, tramvaj nikam neuhne
Denně najezdí po Praze až sto kilometrů. Pracují přes den, v noci i o svátcích a jejich hlavním úkolem je dovézt cestující včas a v pořádku. Jak vypadá práce řidiče tramvaje si zblízka vyzkoušela létající redaktorka Sabina Vosecká.
„Základní, co nás vždycky čeká, to jsou výhybky. Musíme dávat pozor, aby byly vždycky v tom správném směru,“ ukazuje řidič tramvaje a instruktor Štěpán Šmehlík.
Po městě můžou jet tramvaje maximální rychlostí 65 kilometrů v hodině, to se ale týká jen některých míst. Do výhybek smí tramvaj vjet jen patnáctikilometrovou rychlostí.
„Většina výhybek v Praze je dálkově ovládaná přes počítač, který máme v tramvaji. Je to ale pořád jenom stroj, tak se může stát, že se výhybka nepostaví do našeho směru, pak jsme nuceni chodit ven a přehodit si ji železnou tyčí,“ pokračuje.
Mít na paměti, že vezete lidi
V minulém roce začalo u Dopravního podniku hl. m. Prahy pracovat celkem 80 nových řidičů tramvaje. Všichni museli absolvovat desetitýdenní trénink skládající se z teorie i praxe.
„V tom praktickém výcviku se naučí ovládat tramvaj, která na rozdíl od silničního vozidla neuhne ani o milimetr. Takže tam musí výrazně předvídat, protože v Praze je velice hustá doprava. A pořád v té hlavě musíte mít, že vezete lidi,“ doplňuje vedoucí oddělení vzdělávání a výcviku řidičů tramvají Milan Bárta.
Pohled na Prahu z kabiny řidiče tramvaje má však podle něj své kouzlo. „Když třeba nasněží, vy ráno vyjedete, nevidíte nikde žádné koleje a sám si prohrábnete tu první stopu, tak to je krásné,“ říká s úsměvem.
K čemu slouží v tramvaji tlačítko skluz/smyk? Poslechněte si celou reportáž z projížďky tramvají.
Související
-
Pražské metro pohledem strojvedoucího. Jízdy temnými tunely nejsou pro lidi s klaustrofobií
Soňa Jindrová projela linku A z depa v Hostivaři až na Dejvickou v kabině strojvedoucího. Průvodcem jí byl Petr Bernášek, který vlaky v metru řídí od roku 1986.
-
Novou grafiku Čitelné Prahy chceme vyladit, testujeme ji v metru i na povrchu, sděluje mluvčí ROPIDu
„Nová grafika působí modernějším a odlehčenějším dojmem, cedule jsou na černém podkladu a právě tím větším kontrastem by měly být i čitelnější,“ vysvětluje Filip Drápal.
-
V MHD se dá plést, číst nebo snít. ROPID slaví 30 let a spouští novou kampaň Můj čas
Společnost ROPID, která v Praze a středních Čechách organizuje veřejnou dopravu, chce sérií plakátů motivovat lidi k využívání autobusů nebo tramvají.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...