Rozvoj Letiště Praha do roku 2030. Ředitel Jiří Pos o železniční stanici, rozšíření Terminálu 2 i uhlíkové neutralitě
Letiště Praha představilo své plány do roku 2030, počítá s velkými investicemi, rozšířením Terminálu 2 a zvýšením kapacity. Přibýt by měly i nové letecké linky a také vlakové spojení do centra Prahy. O tom všem mluvil v pořadu K věci předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Během následujících sedmi let čeká Letiště Praha velký rozvoj. První zásadní změnou pro cestující by mělo být spojení s centrem Prahy, vlakem se tak snadno dostanete přímo na stanici Letiště Václava Havla.
„Bezbariérovým koridorem vstoupíte do letištního terminálu, který bude nový a větší. Budete mít možnost si sami odbavit zavazadlo. Půjdete na bezpečnostní kontrolu, kde už budou nové technologie, nebudete si muset vyndávat ze zavazadel tekutiny a elektroniku. A ve velice krátkém čase projdete do tzv. neveřejné zóny, kde budete mít pestrou paletu služeb, občerstvení a obchodů,“ představuje další vize Jiří Pos.
Čtěte také
Železniční stanice na letišti bude podzemní a cestující by z ní měli mít přístup k oběma terminálům. Jde o investici Správy železnic a Letiště Praha usiluje o to, aby výstavba začala co nejdříve.
„V určitém předstihu než samotné zprovoznění toho kolejového napojení. Protože na to následuje celá řada velkých stavebních akcí na straně letiště, zejména zmíněné rozšíření Terminálu 2.“
Uhlíkově neutrální letiště
Letiště Praha také usiluje o to, aby bylo uhlíkově neutrální. „V praxi to znamená, že se snažíte inovovat jednak techniku, která slouží třeba k odbavení letadel, snažíte se inovovat vytápění, realizovat fotovoltaické elektrárny na střechách budov a podobně,“ uvádí Jiří Pos.
Pražské letiště se už v roce 2010 přihlásilo k programu Airport Carbon Accreditation, který má celkem šest úrovní. První z nich je mapování vlastní uhlíkové stopy, druhá pak snaha o snížení na své straně, například pomocí inovací.
Čtěte také
„Ve třetí úrovni, kde je dnes pražské letiště, už spolupracujete s vašimi partnery. V areálu letiště působí daleko víc společností, které také produkují CO2. Snažíte se s nimi pracovat na podobných projektech. Teď například společnost Menzies bude na svém cargo terminálu instalovat fotovoltaickou elektrárnu.“
„To, co není společnost schopná snížit, tak řeší nákupem zelené elektřiny nebo nějakým offsetovým programem,“ vysvětluje Jiří Pos.
Jak výstavba na letišti ovlivní jeho provoz? Jak by se měla zvýšit kapacita terminálů? Na jaké novinky v zimní sezóně se můžou lidé těšit? A co bývá nejčastějším důvodem zpoždění letu? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Nový Hlavák jako brána do Prahy. Vítězný návrh známe na konci roku, říká Hofhanzl ze Správy železnic
Správu železnic čeká v následujících letech v Praze hned několik významných projektů. Nový Hlavák, proměna Masarykova nádraží nebo trať na letiště.
-
Němce zajímá Kafka, Španěly jídlo. O turismu v metropoli s Josefem Říkovským z Prague City Tourism
Cestovní ruch v Praze v posledních letech ovlivnila pandemie koronaviru, důležitou roli sehrál i válečný konflikt na Ukrajině. Jací turisté k nám jezdí a co chtějí vidět?
-
První fáze modernizace trati na Kladno a letiště je u konce. Výluka u Výstaviště skončí o víkendu
Dělníci dokončili první etapu stavby nové železniční trati v Praze mezi Bubny a Výstavištěm. To je součástí modernizace spojení do Kladna s odbočkou na letiště.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.