Obsazovala známé filmy, dnes pomáhá hercům se sebeprezentací. Baví mě svět za kamerou, ne před ní, říká Kateřina Oujezdská
Roky byla šedou eminencí českého filmu. Jako castingová režisérka se podílela na obsazení mnoha snímků a právě ona filmařům objevila třeba Janu Plodkovou. V pořadu Až na dřeň se Kateřina Oujezdská rozpovídala nejen o filmovém světě.
Láska k filmu se u ní zrodila v dětství. Díky Dismanovu rozhlasovému souboru se mohla účastnit natáčení, které jí učarovalo. „Bylo to něco, co mi natolik imponovalo, že jsem se toho nehodlala vzdát.“
Film má pro ni i po tolika letech obrovské kouzlo. „Vždycky, když se dostanu na plac, tak cítím obrovskou pokoru a klid. Stále to má tajemství a mám to ráda,“ vypráví. Castingový režisér by měl znát scénář, režiséra i herce natolik, aby pak uměl najít člověka, který bude pro danou roli ideální. „Je to vlastně takový odborník na herce.“
Na lov prý chodívala nejen do své hlavy a do počítače, ale obcházela i divadla, školy, školky nebo třeba skateparky. „Někdy to trvalo mnoho týdnů, ale vždycky to nakonec zarezonuje a vy toho člověka najdete.“
Co se na hereckých školách neučí
Kateřina Oujezdská je také spoluzakladatelkou herecké databáze a za své velké téma považuje sebeprezentaci herců. „Herci dostudují školu, kde se ani moc neučí práce před kamerou, a čekají, že se jim někdo ozve. My herce učíme, jak si třeba vytvořit fotku, jak se prezentovat,“ vysvětluje.
Původně studovala herectví, velmi brzy prý ale zjistila, že tudy její cesta nepovede. „Nebylo mi příjemné nechat svoje prožitky a city sledovat někoho jiného. Hlavně mě ale začalo bavit stát za kamerou. Před ní jsem se nikdy necítila dobře.“
Po dlouhých letech opustila také castingovou režii a dnes působí především jako herecká agentka. Tím se jí otevřely další dveře a kromě jiného by ráda pracovala i na vlastním filmu.
Jak moc si s manželem (režisérem Markem Najbrtem) mluví do řemesla? Jak ji v dospívání proměnila vážná dopravní nehoda? A jak moc otevřený vztah má se svým tatínkem, letitým rozhlasovým redaktorem Karlem Oujezdským? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Castingová režisérka a autorka dokumentů Maja Hamplová: Natáčení v Iráku, to pro mě byl velký náraz
Jako castingová režisérka stojí za celou řadou úspěšných filmů. Nebojí se ale ani dokumentů, točila třeba v Iráku. Hostem pořadu Až na dřeň byla filmařka Maja Hamplová.
-
Film Úsvit je primárně detektivka, téma hermafroditismu zpracovává citlivým způsobem, věří režisér
První celovečerní film natočil ještě před svými 18. narozeninami. Teď do kin vstupuje jeho druhý celovečerní počin s názvem Úsvit.
-
Režisér Balda: Manipulace v tajném společenství? Do filmu jsem dal jen desetinu toho, co se tu děje
Poprvé na sebe upozornil ve svých 18 letech, když do kin uvedl celovečerní debut Narušitel. Svými filmy chce prý otevírat divákům oči a dávat jim podněty k přemýšlení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.