Stezky pro in-line bruslení, které by vás mohly bavit
Projeďte se s námi na bruslích Prahou křížem krážem! Vysočany – Hořejší rybník. Krejcárek – hlavní nádraží. Dolní Počernice – Dolní Měcholupy. Horní Počernice – Zeleneč. In-line dráha v Běchovicích. Hlubočepy – Velká Chuchle. Ladronka. Naše reportérka Jolana Nováková objela na bruslích sedm pražských tras vhodných pro bruslaře.
Hlubočepy – Velká Chuchle (3,6 km)
Tramvají dojedete na zastávku Hlubočepy. Podél přírodní památky Barrandovské skály můžete dojet až do Velké Chuchle. Povrch je dobrý, převážně rovina, občas mírné klesání. V Malé Chuchli pojedete chvilku po silnici a musíte prokličkovat přes zpomalovače. Do Velké Chuchle dojedete po vltavském břehu. Pojedete okolo bývalého plaveckého bazénu pod Barrandovskými terasami. A výhled na řeku taky stojí za to.
Krejcárek – hlavní nádraží (asi 3 km)
Z tramvaje vystoupíte na zastávce Krejcárek. Po pár krocích z kopce dolů dorazíte na stezku. Ta vám cestou na hlavní nádraží nabídne výhledy na Libeň, Karlín, k Petřínské rozhledně i na Hrad. A hlavně – projedete se Vítkovským tunelem (je dlouhý asi 300 metrů). Povrch je velmi dobrý a v tomto směru stezka mírně klesá, takže se moc „nenadřete“. Míjíte památník na Vítkově a tam někde vpravo nad vámi je i jezdecká socha Jana Žižky z Trocnova. Dojedete až k hlavnímu nádraží. Na přemostění Seifertovy ulice můžete pozorovat vlaky, brusle zout nebo se vrátit zase zpátky na Krejcárek.
Dolní Počernice – Dolní Měcholupy (4,3 km)
Ze zastávky autobusu Lomnická se okolo nové zástavby vydáte na trasu podél Hostavického potoka. Hodně se tu buduje, tak jsme trochu bloudili po štěrkové cestě a až za chvíli narazili na asfaltovou stezku. Nazujete brusle a míjíte dětská hřiště, pak pojedete mezi poli nebo kolem nádrže Slatina. Pozor, na stezce je mnoho kanálů a dvakrát musíte přejet přes silnici. Povrch je docela dobrý, tam, kde jedete pod stromy, leží na cestě jehličí a podobně. V tomto směru je stezka občas mírně do kopce. Nedaleko odtud se 6. května 1757 odehrála slavná bitva u Štěrbohol. Šlo o druhé velké střetnutí sedmileté války na evropském kontinentu.
Vysočany – Hořejší rybník (asi 3 km)
Doporučujeme vystoupit na zastávce tramvaje Starý Hloubětín. Vyběhnout po schodech na přemostění Poděbradské ulice a tam nazout brusle. Projet se můžete nejprve směrem k Hořejšímu rybníku. Tam, u viaduktu, asfalt končí. Pokocháte se pohledem na kachny, které plavou po Rokytce, a hurá zpátky směr Vysočany. Pojedete okolo venkovní fitness stezky u Rokytky, přejedete pár přemostění, projedete novou zástavbou. Povrch je velmi dobrý, takřka po rovině. Jen na konci, po přemostění Freyovy a Ocelářské, poté, co v ostrých úhlech objedete rezidenci Eliška, vás čeká prudký sjezd do parku Pod lávkou. Kdo si na to netroufá, může se vydat zpátky do Hloubětína nebo sundá brusle a seběhne dolů „nožmo“.
Ladronka (4,2 + 1,4 km)
Vystoupili jsme z autobusu na zastávce Štefkova, odtud je to k lavičce, kde se pohodlně přezujete, a taky k in-line dráze, opravdu kousíček. Ale vystoupit můžete klidně i na Vypichu (nebo na dalších místech podél dráhy). Dráha na Ladronce je možná trochu „profláklá“, ale povrch velmi kvalitní a pro toho, kde chce hlavně sportovat, ideální. Uprostřed stojí bývalá usedlost Ladronka. V roce 1688 pozemky koupil hrabě Filip Ferdinand de la Crone, lidově z Ladronu. Nechal tu postavit zájezdní hostinec. Ten dostal jméno po hraběti. Nebo možná vzešlo z italského slova ladrone – lupič. Ať tak či tak, přetrvalo do dnešních dnů. Na Ladronce si můžete vyzkoušet i sport, který jste třeba ještě neznali. Jmenuje se disk golf.
In-line dráha v Běchovicích (333 metry)
Ke sportovnímu areálu Na Korunce doběhnete od zastávky vlaku Praha – Běchovice, autobusu Nádraží Běchovice, či dojedete na kole. Nebo vystoupíte na zastávce autobusu Otakara Vrby. In-line dráha je volně přístupná, zdarma. Ovál má 333 metry, povrch výborný. Uprostřed oválu jsou kurty, nafukovací hala, dřevěná „nudle“ s šatnami nebo občerstvením. A to je dobrý trik, protože když nevidíte na druhou stranu oválu, vlastně vám nevadí, že jezdíte dokola. Místní oddíl tu trénuje v úterý, čtvrtek a pátek asi od 17 do 20 hodin. Otevřeno bývá od 11 hodin, ale po dohodě se správcem třeba i dřív. Až budete mít natrénováno na in-linech, můžete se poslední zářijovou neděli přihlásit do nejstaršího běžeckého závodu v Evropě, Běchovice – Praha, který startuje od běchovického patníku číslo 13 už od roku 1897.
Horní Počernice – Zeleneč (asi 4 km)
Na hranicích Prahy, tam, kde končí Horní Počernice, můžete nazout brusle a vydat se do Zelenče. My jsme jeli autobusem na zastávku Čertousy, po cestě si z okna busu prohlédli zchátralý barokní zámeček, asi z 18. století. Na lavičce za cedulí, která vás informuje o tom, že opouštíte hlavní město, nazujete brusle. Vyjedete mírný kopec k věži, pokračujete podél Bezručovy ulice, projíždíte okolo zahrádek nových domků v Zelenči. Sem tam jsou umístěná zrcadla, abyste viděli za roh stezky a s nikým se nesrazili. Nakonec (chvíli musíte jet po silnici) dorazíte k takovému trojúhelníku mezi poli, kde můžete jezdit, dokud vám síly stačí. Nebo vystupte na zastávce Zeleneč, obora a brusle nazujte až na této části stezky. Příjemná cesta, povrch kvalitní.
Odvysílané díly si můžete poslechnout v našem archivu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.