Podvodní fotografka Lucie Drlíková bodovala v soutěži Ocean Art. Jak vznikají její snové snímky pod hladinou?

20. leden 2024

Při své práci je jako ryba ve vodě, a to doslova. Lucie Drlíková se specializuje na podvodní focení, pro její snímky jsou charakteristické krásné šaty a nápadité kulisy. Fotoaparát i neopren k jejímu životu patří už dlouho, nikdy ji prý ale nenapadlo, že se nakonec spojí v profesi. Dnes za své snímky sbírá ceny.

Už jako dítě chtěla být malířkou, místo umělecké školy šla ale na gymnázium a její život se vydal trochu jinou cestou. Po letech strávených na vysokých pozicích v mezinárodních korporátech se ale nakonec ke kreativní tvorbě vrátila.

„Když jsem úplně shořela v práci, skončila jsem v nemocnici a uvědomila si, že život je strašně krátký. Já teď nemám pocit, že chodím do práce, mám vlastně takovou dovolenou a dělám si to, co mě baví,“ pochvaluje si Lucie Drlíková.

Dnes se specializuje na podvodní fotografování a tvoří snové snímky plné úžasných kostýmů a rekvizit. A doma má i ten malířský ateliér. K focení i potápění se prý dostala díky tatínkovi.

„On se potápěl, a když mi bylo asi devatenáct, tak mi tehdy řekl, ať si to jdu vyzkoušet. No a já jsem u toho pak zůstala, protože se mi to strašně líbilo. To zanoření pod hladinu a to, že naráz jste úplně v jiném světě.“

Lucie Drlíková

Plnění dávných snů

Nejdřív fotila jen ryby, pak začala pod vodou zvěčňovat své kamarádky a zkoušet aranžování šatů. Začátky popisuje jako klasickou metodu pokus-omyl.

„Já jsem několik mých kamarádek málem utopila, ale jsou to kamarádky dodnes. Člověk nemá ty zkušenosti, a tak vlastně i blbě předvídá všechno, co se může stát. Dneska už to vím, když fotím, tak mám fakt bezpečnostní tým, ale tehdy to bylo takové partyzánské,“ vzpomíná.

Lucie Drlíková a Lenka Vahalová

Přiznává, že nejčastěji fotí pod vodou ženy, plní jim dávné dětské sny a proměňuje je v mořské panny. „Je to hodně postavené na tom zážitku, vezmu je do úplně jiného prostředí. A je to takový den pro holky. Máme mraky šatů, mám doma místnost jenom se šaty, jsem takový malý Barrandov, třeba 300 šatů,“ směje se.

Nejraději pracuje v přírodě, ale to vyžaduje zkušenější modelky. Do bezpečí bazénu se nebojí vzít lidi, kteří v životě nedali hlavu pod vodu. Všechno je naučí a umí pracovat i se strachem z vody.

„Děláme nácvik, někdo potřebuje pět minut, zajede pod vodu a já vidím, že je to naprosto super. A někdy naopak vidím, že tam musíme dvacet minut odblokovat takovou prvotní paniku z toho nového světa. Devadesát procent mých klientů vždycky říká, že neotevřou oči. To je věc, na kterou bych vsadila cokoliv, prostě otevřou všichni, protože to je v hlavě.“

Bylo nebylo ve vodní říši

Kromě focení na zakázku má ale Lucie Drlíková také svůj umělecký projekt, na kterém průběžně pracuje. „Jmenuje se Bylo nebylo ve vodní říši a ten projekt je vlastně příběh holčičky, kterou fotím v různých etapách života, a ona si čte pohádky.“

Pohádkový svět pak Lucie instaluje celý pod vodou a fotí. „Jedna z posledních byla Šeherezáda a Příběhy tisíce a jedné noci s Eliškou Bártovou. A všechno jsme měli instalované pod vodou, včetně létajícího koberce.“

Součástí projektu je i Alenka ve Vodní říši, za kterou jen před pár dny získala Lucie Drlíková 1. místo v kategorii Underwater Fashion v celosvětové soutěži podvodních fotografů Ocean Art 2023.

Jak moc náročné je podvodní focení pro ni samotnou? Kdo jí při focení asistuje? Používá ve vodě závaží? A k jaké situaci došlo, když se v začátcích jedna její kamarádka opravdu málem utopila? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Lenka Vahalová ,

Související